Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Använder ni dem hemma då? Flest smittas ju hemma eller på jobbet.
Håller du fysisk distans till dina familjemedlemmar hemma? Flest smittas ju hemma eller på jobbet.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Vad sägs om en studie på 3 miljoner människor med likartade förhållanden i form av nationalitet, kultur, miljö?
Kan vi sluta jämföra Tjeckien med Sverige då?

Antar att det kommer flyga över huvudet på de som är så polariserade att de endast läser det som förstärker sin egen världsbild och förlöjligar allt som motsäger det.
Men för er övriga: Kansas.
[länk]

Counties with mask mandate -6% new cases.
Counties without mask mandate +100% new cases.
Du tror inte att det kan vara så enkelt att det skiljer i annat också, typ att de (demokratiska) counties med masker också är län där innevånarna är bättre på att hålla avstånd etc. medan de andra (republikanska) counties så struntar folk även i avstånd och annat typ går på kampanjmöten där det är fullt med folk som är nära varandra etc.

Eller att folk bor mer eller mindre tätt?
Eller att det skiljer sig i rörelsemönster?
Osv.
Du förenklar för mycket.
 
  • Gilla
morgi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du tror inte att det kan vara så enkelt att det skiljer i annat också, typ att de (demokratiska) counties med masker också är län där innevånarna är bättre på att hålla avstånd etc. medan de andra (republikanska) counties så struntar folk även i avstånd och annat typ går på kampanjmöten där det är fullt med folk som är nära varandra etc.

Eller att folk bor mer eller mindre tätt?
Eller att det skiljer sig i rörelsemönster?
Osv.
Du förenklar för mycket.
Nej jag förenklar inte för mycket. Du bortser från fakta Birgit. Och du förenklar allt så att det passar din förutfattade mening.
Läs studien.
Det finns skillnader i andra saker också, därför görs en känslighetsanalys. Ändå blir slutsatsen att munskydd gjort skillnad.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Nej jag förenklar inte för mycket. Du bortser från fakta Birgit. Och du förenklar allt så att det passar din förutfattade mening.
Läs studien.
Det finns skillnader i andra saker också, därför görs en känslighetsanalys. Ändå blir slutsatsen att munskydd gjort skillnad.
En studie som utgår ifrån att masker hjälper är inte särskilt objektiv.
What is already known about this this topic?
Wearing face masks in public spaces reduces the spread of SARS-CoV-2.
Sen tar de upp just det jag skrev förut, man vet inte mycket om människornas beteende och kan därför inte avgöra i vilken utsträckning som maskkravet påverkade den minskade spridningen:
First, the ecologic design of this study and limited information on community mask-wearing behaviors and county implementation and enforcement provisions of mask mandates limit the ability to determine the extent to which the countywide mask mandates accounted for the observed declines in COVID-19 incidence in mandated counties.
Slutligen:
Finally, counties in Kansas with a mask mandate might not be representative of other U.S. counties.
Alltså man kan inte dra slutsatsen att denna minskning inträffar på andra ställen när maskkrav införs.

Jag antar att de meningarna flög över huvudet på de som är så polariserade att de endast läser det som förstärker deras egen världsbild.
 
  • Gilla
morgi och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Använder ni dem hemma då? Flest smittas ju hemma eller på jobbet.
Nej eftersom vi använder dem på "jobbet"/Skolan/tunnelbana/affären

Då smittas inte längre flest hemma :)
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej eftersom vi använder dem på "jobbet"/Skolan/tunnelbana/affären

Då smittas inte längre flest hemma :)
Var menar du att de flesta smittas med den maskanvändningen?
 
H Hank_Ö skrev:
Vad sägs om en studie på 3 miljoner människor med likartade förhållanden i form av nationalitet, kultur, miljö?
Kan vi sluta jämföra Tjeckien med Sverige då?

Antar att det kommer flyga över huvudet på de som är så polariserade att de endast läser det som förstärker sin egen världsbild och förlöjligar allt som motsäger det.
Men för er övriga: Kansas.
[länk]

Counties with mask mandate -6% new cases.
Counties without mask mandate +100% new cases.
H Hank_Ö skrev:
Vad sägs om en studie på 3 miljoner människor med likartade förhållanden i form av nationalitet, kultur, miljö?
Kan vi sluta jämföra Tjeckien med Sverige då?

Antar att det kommer flyga över huvudet på de som är så polariserade att de endast läser det som förstärker sin egen världsbild och förlöjligar allt som motsäger det.
Men för er övriga: Kansas.
[länk]

Counties with mask mandate -6% new cases.
Counties without mask mandate +100% new cases.
WoW
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var menar du att de flesta smittas med den maskanvändningen?
#31757
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
#31757
?
Du skrev:
Ulltand Ulltand skrev:
Nej eftersom vi använder dem på "jobbet"/Skolan/tunnelbana/affären
Då smittas inte längre flest hemma :)
Då undrar jag var flest smittas i stället för hemma. Jag förstår inte vad inlägg #31757 har med saken att göra eftersom det inte är ett svar på min fråga.

Tillägg: Du tyckte ju att Hanks länkade studie tydligen var väldigt bra och den angav att maskanvändning minskade antalet smittade med 6 % så uppenbarligen fortsätter ju folk att smittas i stor omfattning fast de bar mask enligt den studien. Så då är ju frågan var de smittas högst relevant.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej eftersom vi använder dem på "jobbet"/Skolan/tunnelbana/affären

Då smittas inte längre flest hemma :)
Du är lustig du. De flesta gör ju inte det. :D

Och du har fortfarande inte förklarat Österrike, Canada och Tjeckien. Kanske för att de bevisar att du har nollloll..nämligen att maskerna inte har någon betydelse eller en mycket marginell betydelse.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En studie som utgår ifrån att masker hjälper är inte särskilt objektiv.
Okej Birgit, CDC är inte objektiva i sin vetenskap. Men det är du?
Du tycker alltså att du har högre trovärdighet än dessa forskare som författat rapporten.
Jag vill inte dra till med en 99%are ;) men det är en aning absurt.

I vilket fall. Jag kastar in ett vedträ till i brasan. Anledningen till att de anger att det är belagt att munskydd minskar spridning på offentlig plats är att de har betydligt mer underlag som styrker det än du har som indikerar motsatsen.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
H Hank_Ö skrev:
Okej Birgit, CDC är inte objektiva i sin vetenskap. Men det är du?
Du tycker alltså att du har högre trovärdighet än dessa forskare som författat rapporten.
Jag vill inte dra till med en 99%are ;) men det är en aning absurt.

I vilket fall. Jag kastar in ett vedträ till i brasan. Anledningen till att de anger att det är belagt att munskydd minskar spridning på offentlig plats är att de har betydligt mer underlag som styrker det än du har som indikerar motsatsen.
[länk]
Enligt de underlag som finns i tråden så indikerar det att m-ordet inte fungerar så bra i praktiken. Helt klart de oroliga som är i minoritet. För det var ok att ha en åsikt från början. Och du skulle väl aldrig skriva i en tråd där användarna saknar trovärdighet?
 
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7607807

Här är en källa på att äldre har nekats syrgas på skumma grunder och att de istället har fått morfin.

I och med detta är jag nog snart färdig i denna tråd.

Någon borde skaka galler för detta.

Snart hela världen och till exempel VHO har nog inte fel angående mask.


Kämpa på nu allihopa och ett långfinger till detta virus.

Illustration av en vårdarbetare i skrubb som står inför ett stort virusmonster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och välventilerad framför allt.
Hela välden använder munskydd utom Sveirge o Trump-land, båda har bottenrekord i Covidbekämpingen. Hur smittan sprider sig på tåg och fly vet man inte i Sverige eftersom ingenefektiv smittspåring och testing av milda symtom ine finns. Vikla slutsates kan man dra av detta?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
S svensktärbäst skrev:
Hela välden använder munskydd utom Sveirge o Trump-land, båda har bottenrekord i Covidbekämpingen. Hur smittan sprider sig på tåg och fly vet man inte i Sverige eftersom ingenefektiv smittspåring och testing av milda symtom ine finns. Vikla slutsates kan man dra av detta?
Du har verkligen ingen koll över huvud taget. Pinsamt för dig. Skickar med en graf som bara den sågar det du påstår..
 
  • Graf över dagliga COVID-19-dödsfall i västerländska länder, per miljon, 7-dagars rullande medelvärde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.