Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
S svensktärbäst skrev:
Hela välden använder munskydd utom Sveirge o Trump-land, båda har bottenrekord i Covidbekämpingen. Hur smittan sprider sig på tåg och fly vet man inte i Sverige eftersom ingenefektiv smittspåring och testing av milda symtom ine finns. Vikla slutsates kan man dra av detta?
Oj oj oj. Glöm inte Vitryssland. Vodka och bastubad gäller där.

Staffan Likashenko satana perkele
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har verkligen ingen koll över huvud taget. Pinsamt för dig. Skickar med en graf som bara den sågar det du påstår..
Tack får komplimangen, avsikten var att få igång debatten och det lyckades. Stavingen... jag erkänner att jag är ordblind men det får man ta.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S svensktärbäst skrev:
Tack får komplimangen, avsikten var att få igång debatten och det lyckades. Stavingen... jag erkänner att jag är ordblind men det får man ta.
Bra du, det finns fler av den ullen här så ni kan ju köra på. :)
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ett verktyg till
Verkar såg någon pratat allvar med Anders Tegnell.

[bild]


[bild]
Man kan ju undra vilken källa han Tegnell har till sitt uttalande här?
Vem har kommit fram till att man inte kan bli smittad om man är 1-2 meter ifrån varandra i ex 10 minuter el 15min el 2min eller ex bara åker efter någon i rulltrappan, där du väldigt snabbt åker in i den luft som personen framför just andats ut...Ja???
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Man kan ju undra vilken källa han Tegnell har till sitt uttalande här?
Vem har kommit fram till att man inte kan bli smittad om man är 1-2 meter ifrån varandra i ex 10 minuter el 15min el 2min eller ex bara åker efter någon i rulltrappan, där du väldigt snabbt åker in i den luft som personen framför just andats ut...Ja???
J
B brfbo skrev:
Man kan ju undra vilken källa han Tegnell har till sitt uttalande här?
Vem har kommit fram till att man inte kan bli smittad om man är 1-2 meter ifrån varandra i ex 10 minuter el 15min el 2min eller ex bara åker efter någon i rulltrappan, där du väldigt snabbt åker in i den luft som personen framför just andats ut...Ja???
Denna sidan är inte precis en medisinsk vetenskaplig tiding där allt granskas i flera led innan uttalanden blir publiserade men det är bra att man kan se hur folk tänker o känner. Personligen har jag alltid ifrågasatt saknaden av qvalifiserad leding både från Regeringen och Hälsomyndigheten. När Covid började komma förberedde vi oss i familjen efter eget huvud och gjorde en enkel matematisk beräking av hur många simittade som behövdes för att uppnå Tengnells ide om Heard immunity och såg direkt att detta inte skulle bli en acceptable lösing varken mänskligt eller politiskt. Antalet döda jag fick fram var mycke högre än vad verkligheten pekar på nu vilket betyder för mig attsjukvåredn har lärt sig en hel del, tack o lov. samt att folk i allmänget anvät eget huvud i saknad på god leding. Vad tycker ni om strategin som använts i Nya Zeelan och Australen, dessa länder har en infrastruktur i de stora centrumen som är jämförbara med ställen som Stockholm o Göteborg.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
Enligt Folkhälsomyndigheten anser man att ett avstånd på 0,5-0,7 meter räcker.
Beroende på hur långa armar man har. Jag mätte på mig själv och från bålen till fingerspetsarna är det 70 cm för mig.

Så här står det på dera sida

"Skydda dig och andra från smittspridning"
  • Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/

Vad tycker ni om sådant?

Vad jag anser är att det är på tok för nära med vad vad jag lärt mig om smittspridning.
Jag tillämpar numera 2-4 meter då jag inte längre sitter i konferensrum med någon annan och före det hade vi en tom stol emellan oss vilket ger ca 1,5 meter från våra huvuden och de bredare konferensrumsborden vi hade var tvärs över huvud till huvud ca 2 meter. (jo jag har kontrollmätt)
Numera sällan 2 meter utan mest 3-4 meter.

Jag anser att FHM råd om avstånd är fullständigt vansinnigt om man inte vill ha en överföring av smitta.
Varför kan man inte uppdatera råden så de stämmer mot den verklighet vi lever i nu?

Javisst, det är säkert något med jämlikhet igen där alla inte kan välja andra sätt än spårvagn, tunnelbana, tåg eller buss.
Tänkte inte på det.

För meningen är väl att vi ska följa deras råd nästan som om de var en lag.



Lite mer läsvärt på den sidan

  • Välj ett färdmedel där du kan boka plats eller ett där du kan undvika trängsel.
  • Håll avstånd till andra på bussen, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.

Japp, nu har jag bokat plats i min bil.
På väg till och från jobbat ser jag väldigt många numera som gjort detsamma för de åker själva i sina bilar, samåkning har mer eller mindre upphört.


Sköt om er nu som måste till jobbat och inte kan åka egen bil eller cykel.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
B brfbo skrev:
Man kan ju undra vilken källa han Tegnell har till sitt uttalande här?
Vem har kommit fram till att man inte kan bli smittad om man är 1-2 meter ifrån varandra i ex 10 minuter el 15min el 2min eller ex bara åker efter någon i rulltrappan, där du väldigt snabbt åker in i den luft som personen framför just andats ut...Ja???
Jag tror någon annan dikterat för honom vad han ska säga och att tiden är över när han får äga scenen och köra sin show igen med egna slutsatser.

Jag tycker det känns som vi haft en tid med formen rita, gissa, spring.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Bra svarat, men jag har också noterat att A.Tengnell stod högt i kurs för ett halvårsen, många tyckte att det var jättebra att han höll allt öppet och inte införde stora restriktioner. Om alla rekommendationer som FHM givit ut hade följts hade läget troligen varit bättre. Men man måste nog vara lite mentalt begränsad att tro att alla i ett samhälle skall ställa sig på raka led efter honom. Det var det han påstod om svenskarna till skillnad från folk i andra länder. Sen att inte plocka fram regält med testnings resurser och smittspåring kan man nog anse att det borde vara straffbart om man som i hans fall faktiskt är ansvarig. Jag väntar fortfarande på vad ni tycker om NZ och AUST stratekigin. Argumenten mot har varit att det kostar mycke pengar. Det argumentet är säkert riktigt men det verkar inte somom ekonomin är så mycke sämre där, i flera fall tvärt om nu när de öppnar upp efter att nått nollan i smittspriding under några veckor med undantag på de fall som uptäcks medan folk sitter i karrantärn efter att flugit in från utlandet. Tyck till allihop
 
S svensktärbäst skrev:
Bra svarat, men jag har också noterat att A.Tengnell stod högt i kurs för ett halvårsen, många tyckte att det var jättebra att han höll allt öppet och inte införde stora restriktioner. Om alla rekommendationer som FHM givit ut hade följts hade läget troligen varit bättre. Men man måste nog vara lite mentalt begränsad att tro att alla i ett samhälle skall ställa sig på raka led efter honom. Det var det han påstod om svenskarna till skillnad från folk i andra länder. Sen att inte plocka fram regält med testnings resurser och smittspåring kan man nog anse att det borde vara straffbart om man som i hans fall faktiskt är ansvarig. Jag väntar fortfarande på vad ni tycker om NZ och AUST stratekigin. Argumenten mot har varit att det kostar mycke pengar. Det argumentet är säkert riktigt men det verkar inte somom ekonomin är så mycke sämre där, i flera fall tvärt om nu när de öppnar upp efter att nått nollan i smittspriding under några veckor med undantag på de fall som uptäcks medan folk sitter i karrantärn efter att flugit in från utlandet. Tyck till allihop
Nja, det är knappast Tegnell som är ansvarig för varken testning eller smittspårning, det är regionerna.

Det kan man ju tycka vad man vill om, men uppenbarligen blev det lite trassel i början. Jag tror dock inte på någon ondskefull konspiration, bara att FHM hade bättre insyn i bristen på testkit, medan regionerna var redo att blåsa på med fler test...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
S svensktärbäst skrev:
Vad tycker ni om strategin som använts i Nya Zeelan och Australen, dessa länder har en infrastruktur i de stora centrumen som är jämförbara med ställen som Stockholm o Göteborg.
Själv tycker jag det var en vågad strategi (även Finland, Island, Sydkorea m.fl länder).
De valde en otroligt farlig väg, de tog (och tar) enorma risker med sina länder och sina länders befolkning.
Jag tycker de agerade otroligt omdömeslöst, kunde och kan störta sina länder i total ekonomisk misär. Lite olika dock för olika länder beroende på vad deras ekonomier baseras på.

Flockimmunitet är enda vägen ur, immunitet antingen genom sjukdom eller vaccin. Detta virus försvinner inte av sig självt, det kommer mänskligheten få leva med i all framtid. Det kommer aldrig försvinna av sig självt, lika lite som influensa typA, mässling, HiV, hepatit.
Du kan själv se en lista med i världen allmänt förekommande virus här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_virus

Du skriver att det skulle vara Tegnells idé om Heard immunity, det är det inte. Det är bara ett biologiskt faktum. Det är lika lite Tegnells idé som att tyngdkraften finns för att det skulle vara min idé.


edit:
Och du, jag ber om ursäkt att jag raljerade över stavning. Det var dumt och lågt. :oops:
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide och 8 till
  • Laddar…
T
S svensktärbäst skrev:
Antalet döda jag fick fram var mycke högre än vad verkligheten pekar på nu vilket betyder för mig attsjukvåredn har lärt sig en hel del, tack o lov. samt att folk i allmänget anvät eget huvud i saknad på god leding.
Eller möjligen att du räknade fel.
 
  • Gilla
morgi och 1 till
  • Laddar…
S svensktärbäst skrev:
- - -Men man måste nog vara lite mentalt begränsad att tro att alla i ett samhälle skall ställa sig på raka led efter honom. Det var det han påstod om svenskarna till skillnad från folk i andra länder. - - -
Ja, han har nog lite väl stor tilltro till svenskarnas lydighet och eftergivenhet där. (Som jag skrivit tidigare; vi har ju under några generationer nu försökt utbilda våra unga till att tänka självständigt och inte bara lyda blint).
Men nog finns det skillnader alltid - vi har inte haft tillstymmelse till de stora gatuprotester som är i t.ex. Tyskland, Frankrike och Storbritannien, där man går ut och protesterar högljutt (och ibland våldsamt) mot regeringens pandemi-åtgärder.

I Sverige nöjer man sig med att låta Jonas Gardell gnälla lite i media över att kulturarbetare inte får så stora intäkter längre...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Forskare på Harvard räknar med att coronaviruset kommer fortsätta att plåga oss varje vinter åtminstone fram till 2025:
[länk] the transmission dynamics of SARS-CoV-2 through the post-pandemic period.pdf?sequence=1&isAllowed=y


Men vad gör det för den som äv vaccinerad?

Intressant analys varför Sverige ingte gör vågen nu när vaccinet kommer! Men det vet vi väl egentligen redan

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/svart-pessimism-det-nya-svenska-sardraget/
 
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Okej Birgit, CDC är inte objektiva i sin vetenskap. Men det är du?
Du tycker alltså att du har högre trovärdighet än dessa forskare som författat rapporten.
Jag vill inte dra till med en 99%are ;) men det är en aning absurt.

I vilket fall. Jag kastar in ett vedträ till i brasan. Anledningen till att de anger att det är belagt att munskydd minskar spridning på offentlig plats är att de har betydligt mer underlag som styrker det än du har som indikerar motsatsen.
[länk]
Jag är inte forskare, jag behöver inte vara objektiv. Jag pekar på en del i rapporten som tyder på att du inte har bäring i rapporten för det du skrev.

Ditt "nya" vedträ har redan varit upp i tråden några gånger och diskuterats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.