Status
Tråden går ej att kommentera.
R
Klart att det inte var du som var ursprungskällan till 80%, då hade det ju varit ännu dummare. Men du stod bakom deras bedömning och hävdade med stöd av den att FHM hade valt fel rekommendationer eftersom det mest sannolikt (80% sannolikt) skulle finnas ett vaccin i september.

Detta skrev du exempelvis den 29:e april (https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-721#post-3668293)

"Det är den springande punkten. Om man bortser från vaccinationsteamet bedömning om 80 % chans med vaccin till september och bestämmer sig för att inga av de läkemedel som testas kommar att ha en avgörande effekt. Verkar Sveriges linje lite mindre konstig"

Enligt vad du själv skrev så borde du ju, så här i efterhand, tycka att FHM gjorde rätt? Eller i.a.f. "mindre konstig".

Och det vore som sagt på sin plats med lite mer ödmjukhet från din sida efter att du hade så fel om en så betydande sak som detta. Din expertis kanske inte är på den nivå som du själv tror?
 
  • Gilla
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du glömmer remdesevir vilket har bra effekt på en grupp sjuka. Hälften rätt iaf :)
Nja jag har inte glömt Remdesivir, det har inte visat sig ha någon övertygande eller betydande effekt. Behandlingen är dessutom behäftad med en del biverkningar. Jag står fast vid mitt påstående och anser mig ha 100% rätt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Klart att det inte var du som var ursprungskällan till 80%, då hade det ju varit ännu dummare. Men du stod bakom deras bedömning och hävdade med stöd av den att FHM hade valt fel rekommendationer eftersom det mest sannolikt (80% sannolikt) skulle finnas ett vaccin i september.

Detta skrev du exempelvis den 29:e april ([länk])

"Det är den springande punkten. Om man bortser från vaccinationsteamet bedömning om 80 % chans med vaccin till september och bestämmer sig för att inga av de läkemedel som testas kommar att ha en avgörande effekt. Verkar Sveriges linje lite mindre konstig"

Enligt vad du själv skrev så borde du ju, så här i efterhand, tycka att FHM gjorde rätt? Eller i.a.f. "mindre konstig".

Och det vore som sagt på sin plats med lite mer ödmjukhet från din sida efter att du hade så fel om en så betydande sak som detta. Din expertis kanske inte är på den nivå som du själv tror?
Pulitzervarning på den!
 
BirgitS
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ljuger du medvetet eller har du bara poblem med minnet/förståelse?

Oxfordforskarna sa att det med 80 % sannolikhet kommer ett finnas ett vaccin klart till hösten.
Jag tänkte på fina Oxfordforskarna.
Du har säkert länkat till dessa tidigare
Men skulle du kunna göra det igen?
 
Ni kanske uppckt att jag inte längre deltar i denna tråd?

Jag blev less på den tråkiga stämningen i tråden och har avgiftat mig från den ett tag. Efter att ha läst de senaste sidorna så väljer jag dock att fortsätta att hålla mig borta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Snailman
pacman42 pacman42 skrev:
Ni kanske uppckt att jag inte längre deltar i denna tråd?

Jag blev less på den tråkiga stämningen i tråden och har avgiftat mig från den ett tag. Efter att ha läst de senaste sidorna så väljer jag dock att fortsätta att hålla mig borta.
Håller helt med, kollar ganska sällan här numera.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Oxfordforskarna sa att det med 80 % sannolikhet kommer ett finnas ett vaccin klart till hösten.
Men vad betyder ”ett vaccin klart till hösten”?
Att forskarna är klara med ”det genetiska receptet” och det finns en tillverkningsmetod?
Att det är klart för att börja fas 3 studier?
Att fas 3 studierna är klara, och utvärderade?
Att produktionskapacitet är upphandlad?
Att produktionen är igång?

Vad spelar det för roll om det finns ”ett vaccin klart” om det inte går att vaccinera sig med det?
Så vad sade forskaren om när vaccinet skulle vara färdigt att användas för massvaccinering mot covid-19?
Det är väl vad som är intressant?

Och om vaccinet ger såpass mycket symptom och feber att det inte kan ges till gamla sköra människor så kan det omöjligt rädda alla de gamla. Eller så dör några av feber och de andra gamlingarna blev utan immunitet?

Varför kan du inte ta reda på lite mer och detaljerad fakta när det du presenterar ifrågasätts?

Tex chefsforskaren Sarah Gilbert är 80% säker på att deras vaccin kommer att fungera.
Medan The government Chief scientific adviser Sir Patrick säger "Just to put some realism on vaccine development, each single project does not have a high probability of success.” [BBC 17 April 2020]

Så avslutningsvis...Hur många doser trodde forskarna de skulle ha i September?
Och vad är prognosen nu, så här 4 månader senare?

Om igen nu. Bli inte sur, bidra med lite nytt, så jag slipper citera vad forskare sade i April :rolleyes:
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ni kanske uppckt att jag inte längre deltar i denna tråd?

Jag blev less på den tråkiga stämningen i tråden och har avgiftat mig från den ett tag. Efter att ha läst de senaste sidorna så väljer jag dock att fortsätta att hålla mig borta.
Även om du givetvis gör som du vill så tänker jag att det kanske är bättre att ifrågasätta de fåtal skribenter som bidrar till den "tråkiga stämningen" med sina provocerande inlägg än att hålla sig borta.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Synd att du inte hittade materialet.
Det är nämligen omgärdat av en del frågetecken här.

* Har man utvecklat metoderna så att det inte krävs fas3-testning, eller att man kan minska kraven där betydligt (tänk på att vi nu pratar om om att korta ner tiden från 5-10 års utveckling till helst under 1 år ...)?

* Du skriver "...tydligen förbättrade metoder för att bättre undvika sådant som t.ex. blev problem med svininfluensan."
Tänk på att detta är två helt olika virustyper, så vilken vikt har detta för virus av corona-typ?

Det finns fler frågetecken, men jag börjar här.


Jag betvivlar inte alls att man utvecklat alla slags metoder och kunskap. Det är ju för tusen deras jobb.
Men jag tror inte att det blivit sånt genombrott att jag nu vågar trycka i mig ett nästan otestat vaccin med tanke på den ytterst lilla risken för allvarliga biverkningar av sjukdomen själv men den stora risken för allvarliga biverkningar av vaccinet.
Nej jag tror inte man kan kapa något i testerna utan de är samma. Men man kan förutse vissa saker redan i konstruktionsfasen. Egentligen rätt så självklart att metoderna utvecklas. Precis som bilindustrin som i virtuell värld gör de första krocktesterna och kan så minska behovet av fullskaliga krockprov. OBS inte helt ta bort dessa men kapa en del i behoven och komma mer rätt från början.
 
J
T Tabors39 skrev:
Även om du givetvis gör som du vill så tänker jag att det kanske är bättre att ifrågasätta de fåtal skribenter som bidrar till den "tråkiga stämningen" med sina provocerande inlägg än att hålla sig borta.
Jag ska skärpa mig :cool:
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vad är det du vill få fram?
Har du en egen analys om varför jul är det tidigaste för ett vaccin? Hur deinierar du allmänt tillgängligt sammanhanget? Ar det relevant övh? Varför skall ett vaccin vara allmännt tillgängligt? Det är ju nyckelpersoner och riskgrupper vi vill vaccinera först.
Det var iofs ganska insiktsfulla frågor. (y)
Ska väl egentligen inte svara för Pin, men det skulle kunna vara tillgängligt för att just börja vaccinera gamla och andra riskgrupper, samt kanske vårdpersonal eftersom det skulle ha stor positiv påverkan på dödstal och smittspridning bland gamla.
Men...
Fas 3 studier tar ca 3-6 månader, så det är väl bara att räkna månader på fingrarna om man vet när studierna började.
Om fas 3 studier ska göras på olika åldersgrupper så tar det också tid. Man kanske inte vill börja vaccinera barn innan man sett att det är säkert på vuxna etc.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Ni kanske uppckt att jag inte längre deltar i denna tråd?

Jag blev less på den tråkiga stämningen i tråden och har avgiftat mig från den ett tag. Efter att ha läst de senaste sidorna så väljer jag dock att fortsätta att hålla mig borta.
Ja tyvärr är det mer eller mindre trakasserier om man inte tillhör de som är FHM helt trogna.
Sämre klimat än de värsta trådarna på Flashback och av vuxna personer.
Är man för vaccin uppstår mobben omgående.
Är man för lite mer regler för att förhindra smittan beskylls man för att propagera för lockdown.
Flera gånger blivit anklagad för alarmist.
De bra sakerna företaget jag jobbar på och beskrivit misstänks och hackas på.
Inget konstruktivt utan man letar ständigt efter minsta lilla fel.
Eller så hittar man på saker men aldrig skrivit.

Ja jag lämnar denna tråd också.
Spelar ingen roll vad man skriver så får man bara mothugg.
Av vuxna personer. Sjukt.

Tack för mig och hejdå.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
R
blackarrow blackarrow skrev:
Men vad betyder ”ett vaccin klart till hösten”?
Att forskarna är klara med ”det genetiska receptet” och det finns en tillverkningsmetod?
Att det är klart för att börja fas 3 studier?
Att fas 3 studierna är klara, och utvärderade?
Att produktionskapacitet är upphandlad?
Att produktionen är igång?
Enligt Ulltands inlägg i April/Maj så handlade det om att befolkningen skulle kunna vaccinera sig i September. Hen kritiserade FHM för att inte ha stängt ner Sverige helt eftersom det bara skulle handla om några månader innan det skulle gå att lösa situationen med vaccin.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.