Status
Tråden går ej att kommentera.
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Citatet är från artikeln publicerad igår.

Men om man istället läser artiklen så har den ett intressant innehåll. Oaktat om någon sagt det samma i mars månad.
Återigen, en insändare är inte samma ska som en artikel.

Den har insändaren, som visserligen är publicerad i närtid, baserar sig på fakta från mars.

Jag funderar på om jag ska skriva en insändare om att jorden är platt och hänvisa till kunskap man hade på medeltiden. Undrar om någon kommer tycka det är en intressant "artikel" som kan bevisa att jorden är platt...
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Redan de gamla grekerna visste att jorden var rund. Det är en myt att man trodde att jorden var platt. Inte för att det för diskussionen framåt, men det verkar ju inte hindra någon annan
 
G
S Stevie Deville skrev:
Redan de gamla grekerna visste att jorden var rund. Det är en myt att man trodde att jorden var platt. Inte för att det för diskussionen framåt, men det verkar ju inte hindra någon annan
Det är ju självklart att jorden är platt. Titta på kartan så ser du ju att den är platt.
world-map-desk-pad.media-1_1800x.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Stevie Deville och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
En intressant artikel från DN (ingen insändare): https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...n-kan-vara-sakrat-for-hela-befolkningen-2021/

Några axplock ur artikeln:

Sverige väntas ha tillgång till upp emot 18 miljoner covid-19-vaccindoser nästa år. På papperet borde det vara tillräckligt för hela befolkningen, menar den nationella vaccinsamordnaren Richard Bergström.

– Om de här vaccinerna fungerar och är säkra är det möjligt att vi kan ha vaccinerat alla som vill nästa år eller i början av 2022, säger han.
Sveriges nationella vaccinsamordnare
Richard Bergström, som är med och sköter förhandlingarna för EU:s räkning, bedömer att EU kan få tillgång till i genomsnitt 30–50 miljoner doser per månad första halvåret 2021. Andra halvåret kan det bli tal om dubbelt så många.
– Jag är inte säker på att de första vaccinerna är så effektiva för alla patientgrupper. Vi vill inte använda vaccin som inte ger ett tillräckligt skydd. Därför kan det dröja fram till vintern 2021/2022 innan alla kan få vaccin, säger han.
– De som sitter och funderar vad de ska göra på påsklovet nästa år ska inte räkna med att ha fått vaccin tills dess.
Vacciner i september?
Vaccin i närtid?
Sista citatet är lite talande.
 
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S Stevie Deville skrev:
Redan de gamla grekerna visste att jorden var rund. Det är en myt att man trodde att jorden var platt. Inte för att det för diskussionen framåt, men det verkar ju inte hindra någon annan
Det problemet löser jag lätt i min insändare genom att bara hänvisa till de saker som talar för min tes. ;)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det problemet löser jag lätt i min insändare genom att bara hänvisa till de saker som talar för min tes. ;)
Du har fotobevis på att jorden är platt... Om du får låna @ GargamelSE foto :p
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Det finns bara ett läkemedel som visat sig ha effekt och det är Metylprednisolon. Resten ges mest på vinst eller förlust utan några positiva hårddata att tala om
Du glömmer remdesevir vilket har bra effekt på en grupp sjuka. Hälften rätt iaf :)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vacciner i september?
Vaccin i närtid?
Sista citatet är lite talande.
Förstår inte att du okar ödsla så mycket tid på felaktigeheter.

Men jag gör ett försök till.

Forskargruppen i Oxford sa att i bästa fall kan ett vaccin finnas klart till hösten. Hösten sträcker sig åminstone fram till November.

För mig är i närtid om vi får ett vaccin i till årsskiftet men har det någon relevant betydelse om vaccinet kommer i novemner eller januari tycker du?

FHM baserade sina beslut tidigt på att ett vaccin inte kommer att finnas tillgänligt på lång tid framöver. Det ser ut att bli fel som tur är men ingen tröst för 5.800 döda och deras anhöriga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Insändaren bygger i stort sett sitt resonemang på några citat av vad Tegnell sa i mars vilket jag och andra finner helt ointressant i dagens läge. Mycket intressantare att se vad FHM har sagt i juli och augusti vilket är rätt annorlunda.

WHO förespråkade inte heller munskydd i mars så vad är konstigt med att Tegnell inte gjorde det då.

Du har fel alltså. Det var inget citat ifrån i mars.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Den har insändaren, som visserligen är publicerad i närtid, baserar sig på fakta från mars.
..
Så fakat ifrån mars kan omöjligen vara relevanta idag :)

Dessutom är det fel. Det finns fleratlet aspketer som baserar sig på senare händelser men det saknar betydelse. Det enda som är av betydelse är innehållet. Men det verkar inte vara av intrese att ta del av för vissa
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Så fakat ifrån mars kan omöjligen vara relevanta idag :)
Självklart kan det vara relevant. Newtons lagar är fortfarande relevanta.
Däremot är inte teorier om atomens ofelbarhet fortfarande relevanta. Dvs det kan vara relevant, men behöver inte vara det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Förstår inte att du okar ödsla så mycket tid på felaktigeheter.

Men jag gör ett försök till.

Forskargruppen i Oxford sa att i bästa fall kan ett vaccin finnas klart till hösten. Hösten sträcker sig åminstone fram till November.

För mig är i närtid om vi får ett vaccin i till årsskiftet men har det någon relevant betydelse om vaccinet kommer i novemner eller januari tycker du?

FHM baserade sina beslut tidigt på att ett vaccin inte kommer att finnas tillgänligt på lång tid framöver. Det ser ut att bli fel som tur är men ingen tröst för 5.800 döda och deras anhöriga.
Då kör vi igen. Många (inklusive du) har skrivit om vaccin i september.
Sen blev det november och sen januari. Klart tiden spelar roll och vi får ju inte glömma att det inte kommer finnas vaccin så det räcker i början på 2021, även om det säkert kan hjälpa.

Ett fel som jag tycker många gör är att de läser en rapport eller hör ett uttalande om att man troligen har något vaccin på gång och så tar man det för sanning och verkar dessutom glömma bort att bara för att man vid en viss tidpunkt kan börja leverera så betyder det inte att alla har tillgång till det snabbt därefter.

Det påminner mig om en gammal chef jag hade för länge sen. Han läste om en ny teknik som var på gång och ville absolut ha det redan nu. Ungefär som när folk läste om 5g (med eller utan Corona) för flera år sen och trodde att det skulle vara var mans egendom inom kort (närtid?). När operatörerna började tala om "nu rullar vi ut 5g" så sitter folk ute i glesbygd och tror att de kommer ha det i närtid...

Vad gäller de 5800 döda så hade vi omöjligt kunnat rädda alla. Många hade dött vid det här laget oavsett Corona eller inte, då de var i rätt risigt skick. När vaccinet kommer så hade många av dessa inte kunnat ta vaccinet heller, så man hade fått hoppas på att tillräckligt många kunde ta det och som jag visade innan så trodde Sveriges vaccin samordnare att det skulle ske 2022.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Förstår inte att du okar ödsla så mycket tid på felaktigeheter.

Men jag gör ett försök till.

Forskargruppen i Oxford sa att i bästa fall kan ett vaccin finnas klart till hösten. Hösten sträcker sig åminstone fram till November.

För mig är i närtid om vi får ett vaccin i till årsskiftet men har det någon relevant betydelse om vaccinet kommer i novemner eller januari tycker du?

FHM baserade sina beslut tidigt på att ett vaccin inte kommer att finnas tillgänligt på lång tid framöver. Det ser ut att bli fel som tur är men ingen tröst för 5.800 döda och deras anhöriga.
Nu glömmer du väl ändå vad du sa i slutet av april. Då hävdade du att det med 80% sannolikhet skulle finnas ett vaccin i september. Du hävdade t.o.m. att FHMs strategi inte var så konstig om det skulle visa sig att det INTE kommer ett vaccin nu. Med facit i hand borde du vara lite ödmjukare i din argumentation idag tycker jag.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Förstår inte att du okar ödsla så mycket tid på felaktigeheter.

Men jag gör ett försök till.

Forskargruppen i Oxford sa att i bästa fall kan ett vaccin finnas klart till hösten. Hösten sträcker sig åminstone fram till November.

För mig är i närtid om vi får ett vaccin i till årsskiftet men har det någon relevant betydelse om vaccinet kommer i novemner eller januari tycker du?

FHM baserade sina beslut tidigt på att ett vaccin inte kommer att finnas tillgänligt på lång tid framöver. Det ser ut att bli fel som tur är men ingen tröst för 5.800 döda och deras anhöriga.
De flesta av de 5000 hade varit döda av sig själva redan nu, oberoende av corona, rent krasst. Skillnaden mellan mig och dig, som ju har corona som specialintresse är att jag är lika ledsen för dom som hade dött i hjärtsvikt eller liggsår.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nu glömmer du väl ändå vad du sa i slutet av april. Då hävdade du att det med 80% sannolikhet skulle finnas ett vaccin i september. Du hävdade t.o.m. att FHMs strategi inte var så konstig om det skulle visa sig att det INTE kommer ett vaccin nu. Med facit i hand borde du vara lite ödmjukare i din argumentation idag tycker jag.

Ljuger du medvetet eller har du bara poblem med minnet/förståelse?

Oxfordforskarna sa att det med 80 % sannolikhet kommer ett finnas ett vaccin klart till hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.