BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Rubriken Covid-19-patienter på intensivvård veckovis
Håll musen över rutorna i kolumnen längst till höger

Jag antar att man kan se det i Excel-filen som man kan ladda ner under bilden.
Jag laddade ner excelfilen, som ger en delvis annan bild än "case sensitive bubbeldiagrammet"...

Det är oanvändabart (oläsbart) om man inte har tillgång till de macron som behövs.

Hur som, på slutet av den långa, kommaseparerade raden av tal, så finns enbart nollor.

Det är problematiskt, att klartext siffror inte presenteras någonstans.

Sådana där "känsliga bubbeldiagram" känns lite som om man avsiktligt vill dölja något, när vare sig tabeller eller stapeldiagram finns att tillgå som alternativ.
 
S skogaliten skrev:
Tilläggas bör, att många av de vaccinerade, var vaccinerade med Janssens en-dos vaccin.
Nja, vet inte det ja… Andelen J&J verkar trots allt liten i USA.
Number of COVID-19 vaccine doses administered in the United States as of July 29, 2021, by vaccine manufacturer
Graf som visar antalet COVID-19-vaccindoser administrerade i USA uppdelat på tillverkare: Pfizer-BioNTech, Moderna, J&J/Janssen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.statista.com/statistics/1198516/covid-19-vaccinations-administered-us-by-company/
 
S skogaliten skrev:
Tilläggas bör, att många av de vaccinerade, var vaccinerade med Janssens en-dos vaccin.
Trots att bara 7% var vaccinerade med Jansen utgjorde 16% av fallen i rapporten.
Vaccine products received by persons experiencing breakthrough infections were Pfizer-BioNTech (159; 46%), Moderna (131; 38%), and Janssen (56; 16%); among fully vaccinated persons in the Massachusetts general population, 56% had received Pfizer-BioNTech, 38% had received Moderna, and 7% had received Janssen vaccine products.
 
Ingen nyhet, men en bra översikt över vaccinen effektivitet — innan deltavarianten.
Men i topp ligger ändå Novavax, Pfizer och Moderna.

Diagram som jämför effektiviteten av olika COVID-19 vacciner före deltavarianten, med Novavax, Pfizer och Moderna i topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Så grogrund till fler varianter kommer vi nog ha i åratal.
Det är ingen bra idé att ge sig ut och resa i världen de närmaste åren. Sverige och andra delar av Europa kanske kan uppnå flockimmunitet och då gör man inte så stor skada genom att resa där.
Sen är ju frågan om det verkligen finns så många fler framtida värstingar.
Vi vet att virus har en tendens att mutera och att ju smittsammare ett virus är desto större reproduktionspotential har det.

Så tills det har uppstått en mutation som sprids med autotelekinesi kan vi nog räkna med nya mutationer.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Däremot blir väldigt få vaccinerade så sjuka att de behöver sjukhusvård… det är ju en av poängerna med vaccineringarna…
Vaccinen är inte hundraprocentigt effektiva.

Den viktigaste effekten av massvaccinering är att få flockimmunitet. Då blir även de som vaccinet inte fungerar för, eller som av något skäl inte kan vaccinera sig, skyddade.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Visst är Coronan lite farlig men de gränsförflyttningar som den har lett till är mycket farliga.
Gränsförflyttningar kan var farliga, men de kan också leda till mera lugn. Det farliga är krigen som pågår innan gränserna flyttas.

Var har gränser flyttats på senare tid?
 
P
S skogaliten skrev:
Jag laddade ner excelfilen, som ger en delvis annan bild än "case sensitive bubbeldiagrammet"...

Det är oanvändabart (oläsbart) om man inte har tillgång till de macron som behövs.

Hur som, på slutet av den långa, kommaseparerade raden av tal, så finns enbart nollor.

Det är problematiskt, att klartext siffror inte presenteras någonstans.

Sådana där "känsliga bubbeldiagram" känns lite som om man avsiktligt vill dölja något, när vare sig tabeller eller stapeldiagram finns att tillgå som alternativ.
Sista kolumnen heter 2021V28. Längst ner i den kolumnen (åldergrupp 0-9) står det en tvåa.
Jag ser tvåan både om jag tittar i grafiken på websidan och om jag tittar i den nedladdade Excelfilen.

Övriga rader i den kolumnen stämmer också med vad BirgitS skrev.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Jag laddade ner excelfilen, som ger en delvis annan bild än "case sensitive bubbeldiagrammet"...

Det är oanvändabart (oläsbart) om man inte har tillgång till de macron som behövs.

Hur som, på slutet av den långa, kommaseparerade raden av tal, så finns enbart nollor.

Det är problematiskt, att klartext siffror inte presenteras någonstans.

Sådana där "känsliga bubbeldiagram" känns lite som om man avsiktligt vill dölja något, när vare sig tabeller eller stapeldiagram finns att tillgå som alternativ.
Det är ju inte så meningsfullt diagram annat än under en "våg" eftersom allting nu är så ljust.

Du skulle kunna se om du får fram något genom att gå direkt till registret: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

När jag öppnar Exel-filen i LibreOffice så får jag ett kalkylark och sista kolumnen ser ut så här:
Skärmdump av ett kalkylarks kolumn med rubriken 'BU' och rader markerade '2021V28', följt av åldersgrupper och siffror.
90+ överst och 0-9 år underst. De riktiga värden som är 1-3 ersätts med 2 av Soc.styrelsen.
LibreOffice klarar av kolumnseparation med komma, semikolon eller tab. MS Office brukar vara petigare och svensk version vill ha semikolon.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Gränsförflyttningar kan var farliga, men de kan också leda till mera lugn. Det farliga är krigen som pågår innan gränserna flyttas.

Var har gränser flyttats på senare tid?
Det gällde väl gränsen för vad som anses vara självklara fri- och rättigheter apropå att Australien sätter in militär mot sin egen befolkning.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Å andra sidan kanske de har rätt. Vem drabbas av att smittan sprids när riskgrupperna är vaccinerade kan man ju fundera på.
Enligt svenska intensivvårdsregistret så är det en stor andel (1/3 - 1/2) som inte tillhör någon riskgrupp som har hamnat på IVA och sen avlidit:
Stapeldiagram som visar 30-dagarsmortalitet baserat på ålder och riskfaktorer för COVID-19, med konfidensintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.icuregswe.org/globalassets/supportfiler/corona/covid-vecko-202107142201.pdf
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det gällde väl gränsen för vad som anses vara självklara fri- och rättigheter apropå att Australien sätter in militär mot sin egen befolkning.
Aha. OK. :–)
"Sätter in militär" låter mer dramatiskt än det är i det här fallet, tror jag. Militärerna ska kolla om folk som ska vara hemma verkligen är hemma. Vad ska militären göra om ingen öppnar när de knackar på dörren?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Visst är det skrämmande att man i Australien börjar sätta in militär mot folket. Visst har man haft otur med att satsa på fel vaccin, men vissa delstater varit extra dåliga på handla upp bra vaccin. Nu ”slåss” man om vaccin mellan delstaterna.

Dragkamp om vaccin håller Australien stängt

Över tolv miljoner australier sitter i lockdown – och kan sitta så länge än om inte tillräckligt många vaccineras.


Problemet är att vaccinen blivit en bristvara när delstaterna bråkar internt.
– Jag tänker inte låta vårt vaccin skickas till dem så att de kan öppna medan vi får fortsätta hålla stängt, säger Victorias starke man Dan Andrews med riktning mot Sydney.

Men NSW:s vädjan till de andra delstaterna om att få del av deras vaccin har fått kalla handen. Minst sagt.
– Jag tänker inte skicka något vaccin, vi är mitt i en akut nödsituation här, säger South Australias premiärminister Steven Marshall.
– Vi kommer att behålla våra Pfizer-doser, säger Western Australias Mark McGowan och fortsätter:
– Jag ser bilderna från Sydney på folk som går omkring på gatorna och ingen bär munskydd, och några av deras regler ... jag fattar ingenting. Det är halvmesyrer och det här är inte rätt tid för halvmesyrer, det är dags att ta tag i problemet.

Och i Victoria ser kollegan Dan Andrews hellre en annan lösning:
– Sydney brinner och vi måste sätta upp en järnring runt Sydney annars kommer hela landet få sättas i isolering.

[länk]
Och vi ser ju tydligt att det inte hjälper att hålla gränsen stängd (något som väl Australien ändå varit världsbäst på), viruset tar sig in ändå. Det räcker med EN lastbilschaufför, flygplanspilot eller sjökapten…
 
B b8q skrev:
Och vi ser ju tydligt att det inte hjälper att hålla gränsen stängd (något som väl Australien ändå varit världsbäst på), viruset tar sig in ändå. Det räcker med EN lastbilschaufför, flygplanspilot eller sjökapten…
Sett gränsbevakarna på TV? Australien hade ju perfekta förutsättningar med en lyckad Lockdown och vaccinationsstrategi, men de hade ingen plan B för misslyckat AZN vaccin.

Just lastbilschauffören i Australien åkte ju runt i staden och spred smitta. Vet inga detaljer men det kan ju säkert bli effektivt. En pilot träffar väl inte så många människor?

Jag läste någon artikel om att de sneglade på Sveriges strategi, samt några delstater i USA.

Nu har de ju försatt sig i en än värre situation med låg vaccinationsgrad och en mer smittsam variant av viruset.

Vietnam vart ju också förskonat mot stora utbrott genom sin ”noll-strategi” med snabb och effektiv smittspårning, men man klarade inte av att hålla nere smittspridningen längre. Nu kan det bli tufft dör dem.
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Just lastbilschauffören i Australien åkte ju runt i staden och spred smitta. Vet inga detaljer men det kan ju säkert bli effektivt. En pilot träffar väl inte så många människor?
Det räcker ju med att piloten smittar en på hotellet som insjuknar asymtomatiskt och då smittar sambon som är lastbils- eller taxichaufför så blir det samma kedjereaktion ändå. Det finns ju många som kan sprida virus till många så förr eller senare inträffar det en sån smittkedja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.