BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Oaktat om smitta skenar från en låg nivå så har man vunnit massor jämfört med ingen lock down.
Att stänga barer, restauranger, kaféer, teatrar, biografer, gym och simhallar i 69 kommuner är väl ingen lock-down. Folk har ju julhandlat, träffats och åkt till Sverige bl.a. med de restriktioner som infördes den 7 december.
 
optimum optimum skrev:
Om detta visar hur antalet smittade minskar eller om det är deras scenarier att smittan ska minska, varför ser de så sura ut?

Någon som vet som kan räta ute frågetecknet till ett utropstecken?

[bild]


Källa Aftonbladet
Jag tror de är sura för att Svensk Handel går emot deras rekommendationer och kör mellandagsrea ändå...
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Om detta visar hur antalet smittade minskar eller om det är deras scenarier att smittan ska minska, varför ser de så sura ut?

Någon som vet som kan räta ute frågetecknet till ett utropstecken?

[bild]


Källa Aftonbladet
Ingen har varit så deppig som Johan Carlsson när han berättade på presskonferensen att vi skall börja vaccinera.

DN hade en bra artikel om FHMs nypessimism här om dagen:)

Det är ingen ide med munskydd, lock down och vacciner kommer för sent. Det är är helt enkelt kört så vi kan ändå ge upp.
 
E El-Löken66 skrev:
10 tusen doser till Skåne under mellandagarna står det, antar att man menar trettondagsveckan.
[länk]
Du läser text som fan gråter!
425 doser till Skåne = 212 personer
10`000 till hela Sverige räcker till 5`000 personer.
 
E
L Leif i Skåne skrev:
Du läser text som fan gråter!
425 doser till Skåne = 212 personer
10`000 till hela Sverige räcker till 5`000 personer.
Jaha. Men när kommer resten då.

Nu har jag kollat upp fakta @Leif i Skåne och jag förstår inte var du får din information ifrån?
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/12/vaccinering-mot-covid-19-inleds-den-27-december/ skrev:
Sverige får 9 750 doser i en första leverans, som kommer att fördelas till landets alla regioner.

– I takt med att leveranserna utökas kommer fler och fler att vaccineras. Regeringens och Sveriges Kommuner och Regioners gemensamma mål är att alla över 18 år samt alla under 18 år och som är i riskgrupp ska ha erbjudits vaccin under första halvåret 2021, säger socialminister Lena Hallengren.

– Regionerna är förberedda för att kunna påbörja vaccineringen mot covid-19 snabbt och patientsäkert. Sverige ska ta sitt ansvar för att vaccinera med hög täckningsgrad och vi har ett ambitiöst och gemensamt mål, säger Marie Morell, ordförande i SKR:s sjukvårdsdelegation.

Under nästa vecka (28 december–3 januari) väntas en första större leverans om cirka 80 000 doser. Därefter väntas leveranser från Pfizer/BioNTech i ungefär samma storleksklass komma varje vecka under januari. I början av januari väntas även Modernas vaccin godkännas för användning.
Så de doserna du pratar har vi redan och strax är nya på väg?!
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Jaha. Men när kommer resten då.

Det kommer 80.000 doser i år och 350.000 doser i januari.

Räcker till nästan alla över 80-år
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Leif i Skåne skrev:
Du läser text som fan gråter!
425 doser till Skåne = 212 personer
10`000 till hela Sverige räcker till 5`000 personer.
Artikeln är rätt dåligt skriven.

Vi får väl anta att SKR vet vad som gäller och de skriver:
"Sverige får 9 750 doser i en första leverans, som kommer att fördelas till landets alla regioner"
Vaccinering sker 27 eller 28 december.
"Under nästa vecka (28 december–3 januari) väntas en första större leverans om cirka 80 000 doser."
Så under mellandagarna och/eller början av året kommer det betydligt fler doser.
Det kan vara denna leverans som Expressen syftar på med meningen:
"Under mellandagarna kommer vaccinationsinsatsen att skalas upp och omfatta lite drygt 5 000 personer från de prioriterade grupperna."
Man måste ha minst två tillfällen för att det ska gå att skala upp.
.
Av de 80 000 sparas 40 000 för dos nummer 2 och om Region Skåne har en tiondel av innevånarna i Sverige betyder det att regionen får kring 4000 doser att vaccinera med.

Edit: förtydligande av sista meningen
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Nu har jag kollat upp fakta @Leif i Skåne och jag förstår inte var du får din information ifrån?
Så de doserna du pratar har vi redan och strax är nya på väg?!
De första doserna beräknas komma på annandagen.
 
Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det kommer 80.000 doser i år och 350.000 doser i januari.
Räcker till nästan alla över 80-år
Det beräknas komma 80 000 per vecka (dvs. 320 000 i januari) enligt de senaste uppgifterna jag såg, däremot tidigare var det sagt 90 000 per vecka. Kom ihåg att tänka på omvaccineringen efter tre veckor samt att man hela tiden måste spara doser för att kunna garantera att dos 2 finns tillgänglig även om leveranserna upphör.
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Det beräknas komma 80 000 per vecka (dvs. 320 000 i januari) enligt de senaste uppgifterna jag såg, däremot tidigare var det sagt 90 000 per vecka. Kom ihåg att tänka på omvaccineringen efter tre veckor samt att man hela tiden måste spara doser för att kunna garantera att dos 2 finns tillgänglig även om leveranserna upphör.
Men vad med dessa extradoser då.. Slattarna?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beräknas komma 80 000 per vecka (dvs. 320 000 i januari) enligt de senaste uppgifterna jag såg, däremot tidigare var det sagt 90 000 per vecka. Kom ihåg att tänka på omvaccineringen efter tre veckor samt att man hela tiden måste spara doser för att kunna garantera att dos 2 finns tillgänglig även om leveranserna upphör.
Precis. Jag skrev i mitt första inlägg att det räcker till alla + 80 om man vaccinerar optimalt. Dvs ger alla dessa en första dos om ger 90% effektivitet och väntar några veckor extra med dos 2.

Men uppriktig så tror jag ingen vågar ta ett sådan t beslut.
 
E El-Löken66 skrev:
Men vad med dessa extradoser då.. Slattarna?
Ja just det! Man får ju ut 20-30% mer vaccin då!

Blir 530.000 doser tom januari!
 
BirgitS
Krisrislägesavtalet för sjukvården aktiveras i Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Region Gävleborg.
Krislägesavtal innebär att ordinarie arbetstidsmåttet höjs till 48 timmar per vecka. Dessutom kan en särskild nödfallsövertid tas ut utöver den ordinarie arbetstiden. Avtalet möjliggör också in- och utlåning av personal mellan drabbade regioner.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.52
 
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Här kommer en nyhet för många här inne:
Statistik över dödsfall orsakade av HIV/AIDS, cancer, malaria, rökning, alkohol och självmord detta år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa siffror kan jämföras med siffran 1,7 M personer som dött med Covid.

Hur många skulle kunna tänka sig att stänga Systembolaget och kasta bort nyckeln?
Jag tror det är ungefär lika många som inte vill julhandla om det är stora reor.

Jag tror det också kan förklara en hel del av att så många blivit smittade. Men också så ger det en jämförelse...
Jag ser fortfarande många människor som röker, t.o.m.i Sverige, OCH även i våra "superföregångsländer" Danmark och Norge... Trots att många fler dör.

Jag är säker på om att det varit en mer dödlig pandemi där inte bara de skröpligaste dör, så hade folket gjort det som måste göras helt utan fohm eller Löven säger något speciellt.

Hoppas verkligen att vi snart börjar närma oss toppen på sjukhusvistelserna. Stackars sjukvården. Jag läste någonstans att vi hade 1,5 M övertidstimmar inom sjukvården. Det var 300k fler än ett vanligt år. Så std är 1,2 M övertidstimmar... vilket jäkla missanpassat sjukvårdssystem vi har...! :oops::thinking: Redan innan coronovirus:rolleyes:
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Men vad med dessa extradoser då.. Slattarna?
Vad syftar du på?
Var står det om extradoser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.