BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Dessutom med tanke på hur välutvecklat och rikt land vi lever i så är misslyckande ännu mer svårsmält.
Fast det är ju just välutvecklade och rika länder som drabbas hårt eftersom de har många människor över 70 år och människor med vällevnadssjukdomar som har visat sig vara en riskfaktor.

Det är ju därför som det blir så konstigt att jämföra Sverige och andra europeiska länder med länder där medel/medianåldern är 25 år och andelen över 65 år inte är 20 % utan 2 % (ungefärliga siffror) just när det gäller covid som ju så utpräglat drabbar de äldsta.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det är ju just välutvecklade och rika länder som drabbas hårt eftersom de har många människor över 70 år och människor med vällevnadssjukdomar som har visat sig vara en riskfaktor.
Ja om man får en okontrollerad samhällsspridning är det värre i ett land med många över 70 år.

Själva tanken med ett bra smittskydd är ju att man inte skall få det!

och där hade vi bra förutsättningen jämfört med många fattigare länder och lika våra Nordiska grannar.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja om man får en okontrollerad samhällsspridning är det värre i ett land med många över 70 år.

Själva tanken med ett bra smittskydd är ju att man inte skall få det!

och där hade vi bra förutsättningen jämfört med många fattigare länder och lika våra Nordiska grannar.
Men när länder mörkar eller inte förstår att de har en samhällsspridning i flera månader så att informationen om det inte sprids till andra länder så får man just stor samhällsspridning om man råkar få in många okända smittspridare. Men vissa länder har tur och råkar inte få in bara ett litet antal.

Men detta är inte någon nyhet utan handlar om februari så nu blir det inget mer sagt om den saken i den här tråden från min sida.
 
Siffrorna stiger! Hitintills under 2020 är det!

290 döda totalt med convid -19 bland dom som har arbete eller är arbetslösa under 2020!!! Ålder 0 - 59 år.

501 döda bland dom som "kyler verktygen" eller gått i pension!!! Ålder 60 - 69 år.
Dom övriga c:a 7500 döda med convid -19 har en medelålder på 84 år!

Normalt dör det 7700 pensionärer / månad i Sverige av andra sjukdomar!
Är du frisk och inte har några sjukdomar så blir du normalt 110 år eller äldre.;)
 
  • Gilla
  • Wow
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Att lyckas är ju en aning subjektiv men sämst så det dånar om det i Norden och på 24 plats av 200 länder i världen är ett sjukt stor misslyckande imo.

Dessutom med tanke på hur välutvecklat och rikt land vi lever i så är misslyckande ännu mer svårsmält.
Trodde det var allmänt känt vid det här laget att viruset slår hårt bland äldre och sjuka som genom ok sjukvård lurat döden både en och två gånger.

Annars så äer det med din logik så att många afrikanska länder lyckats bekämpa viruset med sin överlägsna teknologi och sjukvård?

Edit, ser nu att BirgitS skrivit ungefär som jag ovan, men okej, då står det två gånger.
 
E
optimum optimum skrev:
Inga bra nyheter så här nu i Jul. Se även graf på sidan med länk här

[bild]


Artikel från AB

Och länk till graf
[länk]
Nä, det är verkligen inte bra att smittan är. Så hög och okontrollerad.

Optimisten hade kanske tänkt att nät man väl nått toppen så finns det bara en riktning att gå. Men givetvis en lång väg kvar.
 
optimum
E El-Löken66 skrev:
Nä, det är verkligen inte bra att smittan är. Så hög och okontrollerad.

Optimisten hade kanske tänkt att nät man väl nått toppen så finns det bara en riktning att gå. Men givetvis en lång väg kvar.
Vi har samma läge inom sjukvården där jag bor.
Betydligt fler inlagda nu än i våras.
Vågar inte ens hoppas att det är kulmen vi får se nu i julhelgen.
Linjediagram som visar antalet covid-19-patienter totalt och i IVA i Västra Götaland, med kraftig ökning i december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vi har samma läge inom sjukvården där jag bor.
Betydligt fler inlagda nu än i våras.
Vågar inte ens hoppas att det är kulmen vi får se nu i julhelgen.
[bild]
Det var ju en rejäl höjning av antalet bekräftade fall i V.G. under veckan som var för två veckor sen. Vi får se i morgon hur det var under förra veckan för det säger ju en del om sjukvården framöver.
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5/page/page_0/
Falköping ser ut att vara värst men det verkar vara många kommuner som hade en kraftig ökning vecka 50.
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230/page/page_0/
Men det är ju mycket fler bekräftade fall i Skåne än i V.G. i förhållande till folkmängd.
 
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Vi har samma läge inom sjukvården där jag bor.
Betydligt fler inlagda nu än i våras.
Vågar inte ens hoppas att det är kulmen vi får se nu i julhelgen.
[bild]
Men samtidigt är antal på iva lägre nu. Kan en rimlig förklaring var att man nu tar in folk på sjukhuset som i våras hade varit för frisk för sjukhusvård?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Men samtidigt är antal på iva lägre nu. Kan en rimlig förklaring var att man nu tar in folk på sjukhuset som i våras hade varit för frisk för sjukhusvård?
Folk drog sig nog från att uppsöka sjukhusen i våras och när de väl gjorde detta var de i dåligt skick många gånger.

Det var ju lite så rekommendationerna tolkades.

Eller så är viruset snällare.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Men samtidigt är antal på iva lägre nu. Kan en rimlig förklaring var att man nu tar in folk på sjukhuset som i våras hade varit för frisk för sjukhusvård?
Det som jag har fått fram i rapporterna från Stockholms sjukvård är det flera orsaker, man låter folk komma till sjukhusen i ett tidigare skeende, man kan behandla nya patienter bättre så att det blir färre som inte klarar sig med vanlig vård, man har infört intermediärvård som är något mellanting mellan den vanliga vården och IVA (i våras skulle dessa hamnat på IVA), och man kan behandla IVA-patienter bättre så att de kommer därifrån efter kortare tid.

Intermediärvårdens personal är tydligen i huvudsak IVA-personal så personalmässigt kan det vara lika hög belastning nu som i våras fast man inte tror det när man bara ser antal på IVA.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Flygstoppet för Storbritannien-resor, som skulle upphöra kl. 16 idag, har förlängts till årsskiftet enligt Transportstyrelsen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.58

Även inreseförbuden från Storbritannien och Danmark har förlängts dock med lite fler undantag t.ex. för boende på Bornholm.
Länk som ovan kl. 14.35
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Men samtidigt är antal på iva lägre nu. Kan en rimlig förklaring var att man nu tar in folk på sjukhuset som i våras hade varit för frisk för sjukhusvård?
Ja direkta IVA platser totalt en fullt på vissa.

Jag är klart orolig för att vi kommer få högre antal än vi hade i våras
Aktuellt läge på IVA se första grafen.
För några veckor sedan såg det ut som vi nått kulmen men sedan har det ökat igen.
Jag misstänker vi går in i en tredje våg före vi ens lämnat den andra.
Orsak till mitt antagande är det påstådda engelska varianten med högre smittsamhet som jag tror redan finns här.

Ber om ursäkt att det var lite egna tankar i nyhetstråden.
Graf som visar antalet intensivvårdade patienter med Covid-19 per dag i Sverige, 2020-01-01 till 2020-12-23.


Graf som visar ökande antal IVA-patienter över tid, med en möjlig tredje våg indikerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man lägger ihop dessa så ser från vilket läge med några veckors eftersläpning de hamnar på IVA och även att det verkar som smittspridningen tar fart här i Sverige.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
E
optimum optimum skrev:
Ja direkta IVA platser totalt en fullt på vissa.

Jag är klart orolig för att vi kommer få högre antal än vi hade i våras
Aktuellt läge på IVA se första grafen.
För några veckor sedan såg det ut som vi nått kulmen men sedan har det ökat igen.
Jag misstänker vi går in i en tredje våg före vi ens lämnat den andra.
Orsak till mitt antagande är det påstådda engelska varianten med högre smittsamhet som jag tror redan finns här.

Ber om ursäkt att det var lite egna tankar i nyhetstråden.
[bild]


[bild]
Om man lägger ihop dessa så ser från vilket läge med några veckors eftersläpning de hamnar på IVA och även att det verkar som smittspridningen tar fart här i Sverige.

[länk]
Kurvorna går uppåt! Nödbroms TILL!! Och jag pratar då inte om något munskynke.
I mellandagarna börjar vaccinationerna i alla fall men var blir doserna av Richard??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.