optimum
Går verkligen åt rätt håll, ja alltså om man vore ett virus

(jag vet att virus inte har ett eget liv)


Graf över dagliga nya fall av covid-19 i Sverige med trendlinjer för 3- och 7-dagars medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Får inte ihop detta.

Stockholm har ca 1000 smittade per dygn och är lika många som hela Norge har per dygn.
Alltså betyder det att smittan är obefintlig utanför Oslo, eller?

Berätta gärna hur man kommit fram till detta.
Det står längst ner i artikeln.

Tabell som jämför antalet smittade i Oslo och Stockholm de senaste 14 dagarna i procent.
Källor till siffrorna i tabellen: Folkhälsomyndigheten, Region Stockholm, Folkehelseinstituttet, Verdens Gang och Oslo kommun. För alla siffror utom antalet döda har Stockholms kommun och Oslo kommun jämförts. När det gäller dödssiffror finns de bara på länsnivå i Sverige, därför har i detta fall Stockholms län jämförts med Oslo fylke. Siffrorna är hämtade från respektive webbplats den 29 mars.

...Men som vi alla vet vid det här laget säger "antal smittade" ingenting om man inte vet hur många som testats.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det borde ge resultat, för träffas man inte, smittar man inte. Enkel logik, kan tyckas.

Staffan
Just därför borde de nog byta ut rådet:
"•Vid privata sammankomster får man högst träffa två personer utanför hushållet. Totalt får man vara högst tio personer, inomhus i hemmet eller ute i anslutning till hemmet.
•På offentlig plats utomhus får högst tio personer träffas."
Till det som gäller här:
"•Du bör begränsa antalet nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som bor i ditt hushåll eller om du bor ensam med ett fåtal vänner."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O1GVE/overlakare-alarmerande-att-smittan-satt-fart-i-oslo

Nåja, så var det ju för 1-2 veckor sen som någon på norska motsvarigheten till Fohm ansåg att de inte skulle kunna få ner R-talet från 1,3 till lägre än 1,1 på något annat sätt än via vaccination. I Sverige var det då under 1,1.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag var i Oslo i helgen och där var det mycket Coronasnack på TV. De får bara ha besök av max två personer hemma, eller på hytta.
Av de som vårdas för Corona på sjukhus, är 40% under 65år.
Munbindbärandet är nästan hundraprocentigt i kollektivtrafiken och i affärer, vad jag kunde se. På byens glest befolkade gator, har ca: 20% munskydd.
I princip alla restauranger och pubar var stängda (konstigt nog, hade en asiatisk bufferestaurang öppet, hur det nu gick till?). Likaså sko och husgerådsaffärer, medans hamburgerhaken och "Pressbyrån" var öppna som vanligt. Jag nödgades att åka taxi ett flertal gånger och vid beställningen sades det att man inte kund bli körd om man hade symtom. Vidare hade chauffören munskydd, som han under hela resan inte rörde en enda gång. Vårt lokala munskyddsgnällade, beror nog på ovana. Har man haft det på sig en stund, pillas det inte så mycket. Vid hotellfrukosten var det 40 gäster mot normalt 250. Servitricen gick som en stormbandsfyrer och tillrättavisade de som inte bar munskydd, medans hon gick och steriliserade stolar och bord.
Min uppfattning, är att Norrmännen har fattat att det är på allvar nu, vilket de inte gjorde i början, då de drog till hytta och med det, spred smittan till helt osmittade dalgångar. Vi Svenskar däremot?

Staffan
Ändå har Oslo och Stockholm ungefär samma smittspridning...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O1GVE/overlakare-alarmerande-att-smittan-satt-fart-i-oslo
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Det står längst ner i artikeln.

[bild]
Källor till siffrorna i tabellen: Folkhälsomyndigheten, Region Stockholm, Folkehelseinstituttet, Verdens Gang och Oslo kommun. För alla siffror utom antalet döda har Stockholms kommun och Oslo kommun jämförts. När det gäller dödssiffror finns de bara på länsnivå i Sverige, därför har i detta fall Stockholms län jämförts med Oslo fylke. Siffrorna är hämtade från respektive webbplats den 29 mars.

...Men som vi alla vet vid det här laget säger "antal smittade" ingenting om man inte vet hur många som testats.
De senaste 14 dagarna rapporterade från Stockholm
Blir 15232
Alltså mer än 3 gånger mer än Oslo
Vad ska man lita på?
https://c19.se/Sweden/Stockholm
Skärmdump av COVID-19 statistik för Stockholm med dagliga fall och dödsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
B b8q skrev:
...Men som vi alla vet vid det här laget säger "antal smittade" ingenting om man inte vet hur många som testats.
Eller kanske ändå mer hur man bestämmer vilka som ska testas. Så länge man inte testar alla varje vecka gäller det att testa just de där risken för smitta är högst.
 
G gaidin skrev:
Ändå har Oslo och Stockholm ungefär samma smittspridning...
[länk]
Ja, det är väl ganska lika där som här - spelar ingen roll hur hårda restriktioner man har, om folk skiter i dem och arrangerar fester mm.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
De senaste 14 dagarna rapporterade från Stockholm
Blir 15232
Alltså mer än 3 gånger mer än Oslo
Vad ska man lita på?
[länk]
[bild]
Enkelt: "dina" siffror är för hela Region Stockholm, medan artikeln jämför Oslo stad med Stockholm stad (kommun)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
De senaste 14 dagarna rapporterade från Stockholm
Blir 15232
Alltså mer än 3 gånger mer än Oslo
Vad ska man lita på?
[länk]
[bild]
Till att börja med så har ju Aftonbladet jämfört kommunerna medan sidan du länkar till gäller regionen. Man kan förstås inte jämföra en kommun med en region.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
G gaidin skrev:
Ändå har Oslo och Stockholm ungefär samma smittspridning...
[länk]
Läser du artikeln så står det flera gånger att siffrorna är osäkra. Bla. på grund av låg testning i Stockholm. Om vi leker med tanken, att de flinka norrmännen samtidigt testade ovanligt många, blir artikelns siffror, helt värdelösa.

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tja, det illustrerar ju i så fall tydligt vikten av att citera sina påståenden.
Nej inte alls egentligen för alla data som behövdes fanns i mitt citat från Nature.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte alls egentligen för alla data som behövdes fanns i mitt citat från Nature.
Nej, lösryckta citat räcker inte för en säker tolkning. Det är väl för att du försöker med det som du verkar så osäker på om du tolkar rätt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, lösryckta citat räcker inte för en säker tolkning. Det är väl för att du försöker med det som du verkar så osäker på om du tolkar rätt.
Hade varit roligt med en bekräftelse på denna smått sensationella upptäckt. Nu löste jag det på ett genforum istället och det gick alldeles utmärkt med citatet som innehöll all nödvändig info

Tyvärr har ju du lyckats posta inlägga som ger sken av något annat som gäller vilket ju är fel.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Läser du artikeln så står det flera gånger att siffrorna är osäkra. Bla. på grund av låg testning i Stockholm. Om vi leker med tanken, att de flinka norrmännen samtidigt testade ovanligt många, blir artikelns siffror, helt värdelösa.

Staffan
Ok, så nu går det inte längre att jämföra med Norge
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
A
G gaidin skrev:
Ok, så nu går det inte längre att jämföra med Norge
Jodå, men bara om jämförelsen visar att Sverige är sämre tror jag det är ok. Så har jag förstått reglerna för jämförelse mellan Sverige och Norge.

(Ironi)
 
  • Haha
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.