optimum
trähandtag trähandtag skrev:
Så skulle man kunna utrycka det, utifrån studierna och om c19 beter sig likadant, vilket jag tror på. Bättre handhygien har ju många andra positiva egenskaper, så jag hoppas vi har en nytt samhälle ur denna synvinkel, med få utbrott av vinterkräksjuka, annan magsjuka, matförgiftning, mask, minskat VAB mm man kan säkert räkna ut hur mycket samhället sparar på detta- gissar att det är många miljarder.
Anm: jag förvånas att liknade grundläggande forskning görs så lite.
Mycket tveksam till detta.
FHM gick tidigt ut med att tvätta händerna och använda handsprit och det skulle fungera.
Då måste man ha belägg för det. Vetenskapliga bevis för att det förhindrar smittspridning av coronan.

Motsvarande om munskydd så hävdade man att då det saknades bevis för sådant kunde de inte rekommendera det.

Sedan allt predikande från FHM och vår statminister om att tvätta händerna, allt på FHM hemsida och allt material om detta.
Alltså tror jag FHM har fakta att handsprit och tvätta händerna är verkligen rätt metod.
Om inte är de rökta.
 
T
optimum optimum skrev:
För den som inte tror nedstängning fungerar.
Se nedanstående graf från GB.
Är det inte lite märkligt att riktiga forskare sitter och studerar just detta och landar i att det är högst osäkert om lockdowns har någon större effekt, när det är så enkelt som att plocka ett par grafer från internet och dra en klockren slutsats?

Eller så kanske det inte är fullt så enkelt.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
optimum
Nu händer det saker.

Inrikesminister och polischefen deltager också.
Spännande att följa.
Visst börjar man spekulera i vad de har att komma med.

Rubrik om en blixkallad presskonferens med Stefan Löfven relaterad till coronaviruset.

Banner med texten "Löfven kallar till presskonferens" inklusive tid för rapport och notis om inrikesminister och polischefens deltagande.
 
optimum optimum skrev:
Mycket tveksam till detta.
FHM gick tidigt ut med att tvätta händerna och använda handsprit och det skulle fungera.
Då måste man ha belägg för det. Vetenskapliga bevis för att det förhindrar smittspridning av coronan.

Motsvarande om munskydd så hävdade man att då det saknades bevis för sådant kunde de inte rekommendera det.

Sedan allt predikande från FHM och vår statminister om att tvätta händerna, allt på FHM hemsida och allt material om detta.
Alltså tror jag FHM har fakta att handsprit och tvätta händerna är verkligen rätt metod.
Om inte är de rökta.
Nja. Avstånd + handhygien. Om man håller bra avstånd och undviker trängsel, är det ju kontaktsmitta som återstår.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu händer det saker.

Inrikesminister och polischefen deltager också.
Spännande att följa.
Visst börjar man spekulera i vad de har att komma med.

[bild]

[bild]
Det kanske ska bli olagligt att ha Covid-19? :p
 
  • Gilla
  • Haha
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Mycket tveksam till detta.
FHM gick tidigt ut med att tvätta händerna och använda handsprit och det skulle fungera.
Då måste man ha belägg för det. Vetenskapliga bevis för att det förhindrar smittspridning av coronan.

Motsvarande om munskydd så hävdade man att då det saknades bevis för sådant kunde de inte rekommendera det.

Sedan allt predikande från FHM och vår statminister om att tvätta händerna, allt på FHM hemsida och allt material om detta.
Alltså tror jag FHM har fakta att handsprit och tvätta händerna är verkligen rätt metod.
Om inte är de rökta.
Ska jag tolka ditt svar att du tror att C19 också sprids som en kontaktsmitta och därmed är god handhygien viktig? ...eller handlar det om att visa hur dåliga Fohm är att informera korrekt. Du får gärna utveckla.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Då missuppfattar du vad jag skrev.

Det är ett exempel på att lock-down verkar fungera.
Vi har inte de verktygen så det är inget alternativ för oss.
Jag har aldrig förespråkat det heller.
Men det fungerar och är ett av verktygen för att hantera en pandemi.
Vissa här envisas med att det inte fungerar men beror på andra saker än just lock-down.

Men vi kommer troligen så en intressant period under våren då vi ännu inte har skydd mot pandemin före vaccinationen är klar.

Om vi nu när smittspridningen är på väg ned börjar öppna upp igen som kommer med stor sannolikhet nästa våg rätt snabbt. Speciellt med ett mer smittsamt virus från GB.

Min åsikt och du får givetvis ha dina egna.
Eftersom UK haft vad vi kallar lock down sedan länge, så är det ju visat att det INTE fungerar.

De har sedan lång tid hanterat covid som värsta pesten, men har mycket högre antal döda per miljon invånare än Sverige.

30 Januari hade UK 1566 dödsfall per miljon invånare, Sverige hade 1155.
Hur kan du få det till att det fungerar?
Dessutom har övriga samhället i UK sannolikt skadats mycket pga lock down där.

Du kan ju inte helt bortse från fakta och säga att något fungerar som bevisligen inte fungerar alls...

Länk till fakta:
https://www.motherjones.com/kevin-d...rowth-in-western-countries-january-30-update/
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
optimum
trähandtag trähandtag skrev:
Ska jag tolka ditt svar att du tror att C19 också sprids som en kontaktsmitta och därmed är god handhygien viktig? ...eller handlar det om att visa hur dåliga Fohm är att informera korrekt. Du får gärna utveckla.
Jag tror att FHM har bra underlag för detta.
Till skillnad från områden som hur långt man bör ha social distans och hur viruset kan spridas via luften mm.
Även med felet de gick ut med att man bara sprider smitta om man har symptom.

Men just handtvätt och handsprit tror jag de hade seriösa uppgifter om.
Man sköt inte från höften utan tog även reda på att handsprit var effektiv mot denna typ av virus, till skillnad från att andra virus, t.ex. kräksjuka inte fungerar med handsprit.
Även tog fram hur länge man ska tvätta händerna osv.

Har man däremot bara gissat då kommer de ha problem med trovärdigheten och pressen kommer halstra dem.

Hoppas det var tillräckligt utvecklat.?
Jag själv lever till 100% i övertygelsen om att hålla händerna rena och inte pilla i ansiktet om jag inte är relativt nytvättat / spritad om händerna.
Desinficerar dessutom mitt skrivbord, armstöd på stolen och saker på skrivbordet två gånger om dagen med 65% spritlösning. (säkerhetsåtgärd om jag ändå råkat ta i något annat)
Detta ligger i mitt egna paket med försvar mot coronan.
Har numera lagt av med armbandsklocka och armband jag alltid brukar ha för att under lätta tvättningen av händer och handleder.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag tror att FHM
Även med felet de gick ut med att man bara sprider smitta om man har symptom.
Jag har aldrig sett att FHM förnekar att smittspridning finns innan symptom uppstår.
Däremot att det inte är drivande för epidemin, det är en jäkligt stor skillnad.

:)
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Tänkte att det kunde vara intressant att uppdatera med utvecklingen i Europa.
Linjediagram som visar antal dödsfall per 100 000 i EU inklusive Storbritannien, Sverige och närliggande länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdatering för 1 feb.
Intressant är att de länder som fick en tydlig höstpik (ca 20 länder, ex Portugal, Tjeckien ,...) är ikapp Eu och Sverige, men att våra närmaste grannar lyckats hålla undan. Källa som vanligt Finacial Times corona, där jag stoppas in datan i excel och räknar ut snittet.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Ungefär vart tionde positivt test i Sverige utgörs nu av den brittiska mutationen:
Text om den brittiska mutationen av coronaviruset och Folkhälsomyndighetens analys.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Från och med lördag 6/2 måste utländska medborgare som vill resa in i Sverige visa ett negativt covid-19-test. Utan ett sådant kommer man inte in i landet. Testet får som huvudregel vara maximalt 48 timmar gammalt, säger statsminister Stefan Löfven.
Detaljer och undantag kommer senare i eftermiddag.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.49
 
B b8q skrev:
Ungefär vart tionde positivt test i Sverige utgörs nu av den brittiska mutationen:
[bild]
vilka fyra regioner är det?
 
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
vilka fyra regioner är det?
Se inlägg #2881
 
BirgitS BirgitS skrev:
Se inlägg #2881
tack!
skulle tro att Skånes ökning beror på GB-c19! 4 av 13 kollegor har haft C19 (om det är GB vet jag inte) under december-januari.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.