Driftskostnad på 198000 kr per år. Hur går det till...?
 
magda136 skrev:
Driftskostnad på 198000 kr per år. Hur går det till...?
Hissar skall besiktigas. Gymutrustning skall servas. X antal skorstenar skall sotas. 2? Pooler skall värmas upp. etc etc.
 
Intressant att ett hus som säljs för 29 miljoner har ett taxeringsvärde på drygt 3,3 miljoner.
Om man vore spekulant borde man ju hävda att taxeringsvärdet ska motsvara ca 75% av marknadsvärdet, och erbjuda dem 4,5 miljoner.;)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Tony Rosendahl skrev:
Vet inte om den varit uppe här redan, men det här var inte helt fel :cool::
[länk]
Nån som tydligen inte känner till begreppet "less is more", hur många vinklar och vrår kan man ha i en pool egentligen? Väldigt många visar det sig.

Och allt kakel: till höger och vänster och tvären och diagonalen, små, stor, hela, halva, skärvor, border, mosaik, you name it, they've got it.

Det är ändå rätt bra, men menar att om man hade varit lite mer konsekvent och sparsmakad med materialvalen och alla features så hade det kunnat bli ännu bättre.
 
Jag tyckte poolen var mycket roligare än en vanlig ordinär fyrkantig sak. Men jag undrar hur den slutade i den änden som vette bort från huset? Hittade ingen bild på det utan det verkade som om den fortsatte i en liten fnutt. Gillar. :)
Men hur kom man in i grottan? Som förvisso var otroligt ful med sina utplacerade stenar men ändå - en egen poolgrotta. :)

Funderade på hur rädd jag antagligen hade varit varje gång jag diskade - tänk att slinta med nån kastrull och krossa akvarieglaset! :eek:
 
Intressant hus det där i Limhamn. Tyckte inte man var konsekvent i stil och materialval, och tror att resultatet hade blivit mycket bättre om poolen inte hade haft alla dessa former. Sen gällande annonserna tyckte jag det var oerhört störigt då merparten av bilderna har tagits med något objekt i absoluta förgrunden, kändes oerhört påträngande och irriterande. Är nog ingen riktig fotograf, utan nån som kommit på att wow det ser häftigt ut med något i förgrunden. Absolut kan man hitta något i förgrunden som ramar in motivet, men det ska ju vare sig skymma eller störa tycker jag.

Om jag hade köpt denna kåk hade jag absolut försökt "skala av" intrycket lite, kanske med lite färg. Möbleringen var helt okej.

/S
 
Martin_B
Den poolen lär ju kunna bli extremt populär bland barn/festbadare. Är ju som att ha sitt eget äventyrsbad. Själv ger jag inte mycket för vanliga tråkiga fyrkantiga pooler heller eftersom man ändå inte kan simma i de p.g.a. små storlekar. En pool har man mest för att svalka sig i en varm sommardag eller allmänt plask/bad/snabbdopp, alternativt vinterbad. Samt även som statushöjare så klart.
Därför tycker iaf jag att en pool mer än gärna får vara helt vild i utformningen, så blir den åtminstone speciell och intressant. Man kan ju inte simma i en vanlig hemmapool ändå liksom. Man behöver iaf 20-25m för att kunna simma någorlunda obehindrat utan allt för många vändningar. Så då får man ju sticka till badhuset i alla fall. ;)
Helst skall man dessutom ha saltvatten i poolen, fast det är ju klart en superlyx som är svår att fixa ekonomiskt för en vanlig Svensson, inte minst om man inte bor nära havet :D
 
Martin_B skrev:
Den poolen lär ju kunna bli extremt populär bland barn/festbadare. Är ju som att ha sitt eget äventyrsbad. Själv ger jag inte mycket för vanliga tråkiga fyrkantiga pooler heller eftersom man ändå inte kan simma i de p.g.a. små storlekar. En pool har man mest för att svalka sig i en varm sommardag eller allmänt plask/bad/snabbdopp, alternativt vinterbad. Samt även som statushöjare så klart.
Därför tycker iaf jag att en pool mer än gärna får vara helt vild i utformningen, så blir den åtminstone speciell och intressant. Man kan ju inte simma i en vanlig hemmapool ändå liksom. Man behöver iaf 20-25m för att kunna simma någorlunda obehindrat utan allt för många vändningar. Så då får man ju sticka till badhuset i alla fall. ;)
Helst skall man dessutom ha saltvatten i poolen, fast det är ju klart en superlyx som är svår att fixa ekonomiskt för en vanlig Svensson, inte minst om man inte bor nära havet :D
Sett till hur barn leker i pooler så är nog det där så nära en katastrof man kan komma. På tok för smal för lek utan hjälm på huvet.......men det ser ju spännande ut på bild....

Varför tror du att saltvatten är någon ouppnåelig superlyx? Det är varken dyrt eller komplicerat. Däremot får man ju skrota alla rostfria beslag av hög kvalitet och köra med plast istället (vilket man även ser ut att ha gjort i denna pool, fast antagligen av helt andra skäl).

....och avslutningsvis...jag tror man rätt snabbt tröttnar på att ha the pool guy på besök varenda dag för att hålla poolen ren och fin. Utan möjlighet att täcka den är det i princip omöjligt utan daglig tillsyn och omvårdnad.

Hur är det man säger nu....."looks good from far but is far from good". Tror det är en bra sammanfattning av denna installation.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Martin_B
MathiasS skrev:
Sett till hur barn leker i pooler så är nog det där så nära en katastrof man kan komma. På tok för smal för lek utan hjälm på huvet.......men det ser ju spännande ut på bild....
Ja just den poolen är ju en total livsfara med alla stenhårda kanter, kan inte annat än att hålla med. Nu tänker jag dock snarare på polens utformning än själva materialet det är byggt av. Kan man bygga äventyrsbad där barn får bada så kan man så klart bygga hemmapooler med samma strikta säkerhetskrav, fast man lär ju så klart få betala för det. Den som har råd att anlägga en "äventyrspool" har dock säkerligen råd att följa säkerhetskraven också :)

Varför tror du att saltvatten är någon ouppnåelig superlyx? Det är varken dyrt eller komplicerat. Däremot får man ju skrota alla rostfria beslag av hög kvalitet och köra med plast istället (vilket man även ser ut att ha gjort i denna pool, fast antagligen av helt andra skäl).
Nu tänker jag mer på äkta saltvatten från havet, som är renat i eget reningsverk. Nu vet jag iofs inte hur nära man kan komma genom att använda saltklorinator, men min vilda gissning är att man nog är rätt långt från äkta havssaltvatten, åtminstone som vattnet är i Kattegatt. Kommer inte ihåg salthaltsiffrorna för Kattegatt men enl. Wikipedia är det runt 20‰ kan man väl säga. Man flyter bättre i saltvatten och det är inte lika illa att få kallsupar.
För övrigt kan man ju utan problem ha syrafast rostfritt i saltvattenbassänger också, precis så som det även används inom kommersiella bad, men visst kan det bli rostfläckar efter ett tag, det får man ju så klart också räkna med.


....och avslutningsvis...jag tror man rätt snabbt tröttnar på att ha the pool guy på besök varenda dag för att hålla poolen ren och fin. Utan möjlighet att täcka den är det i princip omöjligt utan daglig tillsyn och omvårdnad.

Hur är det man säger nu....."looks good from far but is far from good". Tror det är en bra sammanfattning av denna installation.
Vill man vara unik och äga en speciell pool så får man ju så klart betala för det också ;) Men visst ser det häftigare ut på bild än vad det lär vara att sköta, det kan jag inte annat än hålla med om! :D
 
Jag har inte hört om någon som utan problem använder syrafasta armaturer i saltvatten. Även från de ledande tillverkarna går specificerat godkänd gräns under den salthalt man har i en saltvattenpool. Värmepumpar som ska tåla salt har alltid en titanbeläggning invändigt. Har för övrigt aldrig hört någon som jobbar med pooler som tycker syrafast är en bra ide, vilket beror på att det inte är det.
 
O
Jag inser att det inte var någon riktigt bra fotograf, när tjocktv´n får stå kvar under skrivbordet....
 
Martin_B
MathiasS skrev:
Jag har inte hört om någon som utan problem använder syrafasta armaturer i saltvatten.
Altlså utan problem och utan problem, jag tänker iofs mer på mekaniska problem, typ att de totalt rostar sönder i fästena så de faller isär osv. Problem med det estetiska får man ju efter ett tag i form av rost, men det tar ju så klart ganska lång tid även det, vi pratar om flera år.
Och självklart rostar även det tuffaste syrafasta rostfria stålet sönder i aggressivt saltvatten, men det tar ju ett bra tag. Det är ju inte så att man behöver byta beslagen en gång i månaden.
Nu vet jag inte exakt vad för stålblandning man använder i de rostfria beslagen i kommersiella saltvattenbad men jag gissar ju på att det är syrafast stål av väldigt hög kvalitét.
När jag kollade lite snabbt hittade jag följande:

254 SMO (SS 2378) är ett syrafast stål som genom sin höga molybdenhalt erhållit mycket god korrosionsbeständighet i t.ex. havs-och saltvatten.

Bland typiska användningsändamål för 254 SMO (SS 2378) kan nämnas värmeväxlare och kylrör i t.e.x havsvatten. Även i stillastående förhållanden så som komponenter i bl.a. valsar, hylsor och filter i cellulosablekerier. Detaljer i gasrenings-system samt kemiska fabriker.

254 SMO (SS 2378) är även överlägset de vanligast förekommande syrafasta stålen när det gäller allmän korrosions-beständighet speciellt i syror.


​Det stålet borde ju hålla ett bra tag i alla fall, men jag har ju så klart ingen info på antal dagar eller år eller så, men för en hemmapool borde det väl duga. Sen att man kanske får byta beslag efter kanske 10-15 år får man kanske räkna med p.g.a fula rostfläckar, men det har man nog råd med om man ekonomiskt fixar att driva en pool.
Det ser man även i saltvattenbadhus att de rostfria beslagen, må det vara trappor, diverse fästen, kåpor, startpallar, brunnslock m.m. kan ha små rostfläckar här och där. Men det tar väldigt många år innan fästen släpper.
Vet själv att man i flera badhus haft exakt samma rostfläckar på exakt samma objekt i år efter år, utan nämnvärd försämring. Svetsningar släpper kanske först efter 10 år liksom och då på exempelvis stegar, som konstant används och rycks i och hårt belastas av tusentals brukare med varierande vikt (vissa väger väl över 120kg) kanske 12-14 timmar om dagen, 7 dagar i veckan, året om.
Så baserat på detta tror jag faktiskt det fungerar bra i en hemmapool också.

Långt inlägg, men kan ge lite vägledning för den som inte vågat använda stål i hemmapooler, men som gärna vill göra det p.g.a det estetiska exempelvis. :)
 
Jag tror att den som behöver vägledning gör bäst i att lyssna på dom som har pool eller säljer pooler. Det blir lite färre antaganden och gissningar då.


:)
 
Martin_B
Absolut! Bara till att gå och prata med ansvariga på sitt lokala saltvattenbadhus, så lär man få väldigt gedigna tips från erfarna personer. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.