Hej
Eldade för första gången i vår kamin efter att nyss ha köpt hus. Det var i princip noll drag i kaminen trots att jag gjorde enligt Conturas eldningsguidelines (har haft contura kamin innan i 20 år). Fick svåra missfärgningar på glaset väldigt tidigt i processen....Vad kan detta bero på?

Veden bedömer jag som torr. Legat under tak i flera månader utomhus, och minst en månad inomhus innan eldning.

Kan glaset ha belagts med något eller kan det vara ett resultat av långsam förbränning bara?

Jag har aldrig själv sett något liknande. Går inte ens att skrapa bort....

Tacksam för input!
Mvh

• Missfärgat glas på kamin med detaljerade mönster av beläggningar synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganlet
Ser ut som sot från dålig förbränning, tex att elden dött ut och ryker utan drag med stängd dörr.

Finns rengöringsmedel, men ett enklare trix är fuktat papper som du doppar i aska och sen gnuggar. Får bort klegget till slut.

Hade liknande problem innan jag blev vän med min kamin. Har du mekanisk ventilation eller frånluftsvärmepump? Kan skapa ett rejält motriktat drag i skorstenen som man måste övervinna vid tändning. Så fort man har drag och stabil eld sköter det sig av sig självt.

Några trix för att hjälpa draget vid tändning är:
-Undersök med en tändsticka hur draget är i kaminen och var du eventuellt har lite "lä" för att lättast att jobba igång elden.
-Innan du lärt dig att övervinna motdraget bra, stäng temporärt av evt. värmepump vid tändning för att bli kvitt undertrycket i huset. Light-variant är att stänga till andra rum och ställ ytterdörr/fönster på glänt.
-Bygg upp brasan bra med tillräckligt långsamtbrinnande lättantändligt material (tändkuber, wellpapp, stickor).
-Lägg bollar av tidningspapper i toppen som du tänder först, när det flammar upp brukar det ge tillräckligt med värme och drag i skorstenen för att du sedan ett par sekunder efter tänder brasan som tar hjälp av draget och fortsätter att jobba upp det.
-Övervaka och släng in lite tidningspapper eller wellpapp så att elden byggs upp bra i början. Hemligheten är att jobba upp elden hyffsat intensivt innan vedträna brinner tillräckligt av sig självt.
-Ha kamindörren på glänt tills elden tagit dig (5-10 min).
-Öppna kamindörren långsamt, annars risk att släcka elden och vända på draget. Särskilt i början.
-Biltema minibrännare är ett riktigt bra hjälpmedel för bråkiga kaminer 😉

• Gilla
Pontus Win
  • Laddar…
Rikligt med tändvätska är absolut det bästa när man skall tända sin brasa.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Har också fått sådär någon enstaka gång pga ofullständig förbränning. Pyreldning och fuktiga rökgaser med tjärämnen som kondenserar på den kallare glasytan. Du behöver få upp förbränningstemperaturen. Fuktig ved eller för lite syre är orsak. Det försvinner på några bra eldningar med fullständig förbränning med öppna spjäll.

• Gilla
Pontus Win
  • Laddar…
K
Har ingenting ytterligare att tillföra vad gäller eldningen.
Vill du få glaset ordentligt rent är MR Muscle ugnsrengöring eller någon form av grillrengöring effektivt när glaset behöver en omgång. Brukar använda fuktigt Torky som doppas i aska, men med jämna mellanrum använder vi Mr Muscle för att få glaset tokrent.

• Gilla
Pontus Win
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Nej

• Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Behöver du tändvätska för att tända din brasa så är du antingen totalt värdelös eller något allvarligt fel med din eldstad….

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fisgris8 skrev:
Behöver du tändvätska för att tända din brasa så är du antingen totalt värdelös eller något allvarligt fel med din eldstad….
Det lär inte vara eldstaden...

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Använder själv braständare, en lite kub för att få ordentlig fart i brasan och jag kanske är värdelös men det fungerar och är ganska billigt isf att det inte tar sig ordentligt.

• Gilla
Pontus Win
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.