Vi har installerat en contura i8g i befintlig öppen spis, upplever att den inte värmer tillräckligt trots att vi lägger in ved 1-2ggr/h i ca 4-5h. Vi har helt öppen planlösning, vardagsrum och kök ca 80kvm. Enligt vår termometer går det upp 1-2ggr till 22 grader.

Hur många kvm ska denna tänkas värma? Ska inte dessa ge ifrån sig betydligt mer värme? Bredvid kaminen har vi en glipa på ca 2cm på vardera sida (den ska putsas in och inte har några glipor på sidan) men när jag håller handen där så drar det kallt. Även hur gallret ovanför som vi satte in som ska ge oss värme när vi eldar, men när vi inte eldar blir det kallras ut i gallret i huset. Tips?

Jag jämför mycket med en väns täljstens kamin, de lägger in 2-3ggr, sedan är det så varmt att de får öppna…

• Inbyggd Contura i8g kamin i en tegelvägg, eldad, med glipor på sidorna; synlig ved och rörigt golv bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Contura i8g kamin insatt i en murad öppen spis, med eld brinnande inuti och en ventilationsgall ovanför.
    Skapa konto
Hej. Du har köpt en fin kamin som ska ge 7kW.
Det är inte fantastiskt mycket och anger endast maxeffekten.
Dessutom har du monterat in den i en murning när den ska stå mera fritt för att ge mer effekt.
Hursom, vad eldar du med för ved? Jag märker en väldig skillnad när jag eldar gran gentemot björk.
Kan det vara så att du satte in ett rör i en murad skorsten så ger det ännu mindre värme.
Kontrollera varifrån den kalla luften kommer, och kanske dubbelkolla att den är rätt monterad.
Lycka till.
/W

https://www.contura.eu/sv-se/kamine...MI86Omg86higMV4AqiAx0mRzywEAAYASAAEgLMJfD_BwE

Vi eldar lite blandat, som stått iaf 1år..
Han som installera fick glidgjuta och sätta ett rör som inte går hela vägen upp.
Hur kan man förhindra att det drar kall luft ur gallret ovanför kaminen?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej. Du har köpt en fin kamin som ska ge 7kW.
Det är inte fantastiskt mycket och anger endast maxeffekten.
Dessutom har du monterat in den i en murning när den ska stå mera fritt för att ge mer effekt.
Hursom, vad eldar du med för ved? Jag märker en väldig skillnad när jag eldar gran gentemot björk.
Kan det vara så att du satte in ett rör i en murad skorsten så ger det ännu mindre värme.
Kontrollera varifrån den kalla luften kommer, och kanske dubbelkolla att den är rätt monterad.
Lycka till.
/W

[länk]
Vi tänker att vi kommer göra nått sånt här liknande sen, ändra lite utseende på teglet, putsa, ta ner lite av ena tegelväggen på ena sidan där det är ett valv, borde kan sprida värme något bättre då?

• Modern hörnmonterad eldstad med glasruta, placerad i en ljus vägg. Elden brinner inuti med synliga lågor.
    Skapa konto
Det blir ingen luftcirkulation "rummet-bakom kaminen-rummet", det finns visserligen ett luftutsläpp över kaminen men finns typ ingen tilluft in bakom kaminen, det är bara smala springor runt kaminen.

Jag hade troligen tagit upp ett långsmalt hål mellan vedfacket och under kaminen nära bakkanten så att sval luft kan "sugas in" bakom kaminen å värmas upp å ut genom gallret över kaminen.

Samt eventuellt montera en fläkt i nya hålet under kaminen.

• Gilla
Josefine Persson
  • Laddar…
Tack för tips. Vad tycker ni om att elda varje timme på dagarna? Det står helst inte mer än 4h åt gången, vi vill ju gärna kötta på och elda från morgon till kväll när det är så kallt.

Vi har nu eldat i 6tkm, lagt in 2st ved 1-2ggr/tim cirka, vardagsrummet får inte mer än 20 grader. Värmer otroligt dåligt

Har ni rätt upp mot rökkanalen så inte all värmer åker ut där?

Vi har ett rör knappt halvvägs upp, glidgjutning resten.

Du kan omöjligt ha kalldrag bakom kassetten och värmeförluster om den är rätt installerad.
Är det en firma som installerat den?
Har ni fått den besiktad av sotaren?

Möjliga alternativ är att det inte är tätat mellan röret och skorstenen eller att det funnits en friskluftskanal till öppna spisen som är öppen bakom kassetten.

Vi har börjat spåna i att det eventuellt beror på våra stora fönster från golv upp till tak, totalt 5st i hela vardagsrummet, där det drar in kallt där det inte är tätat ordentligt. Vi tror de tar vår värme. Så vi ska börja täta alla fönster ordentligt och se, om inte det blir bättre köpa nya. För allt ska vara rätt enligt han som installerat och sotaren…

J Josefine Persson skrev:
Vi har installerat en contura i8g i befintlig öppen spis, upplever att den inte värmer tillräckligt trots att vi lägger in ved 1-2ggr/h i ca 4-5h. Vi har helt öppen planlösning, vardagsrum och kök ca 80kvm. Enligt vår termometer går det upp 1-2ggr till 22 grader.

Hur många kvm ska denna tänkas värma? Ska inte dessa ge ifrån sig betydligt mer värme? Bredvid kaminen har vi en glipa på ca 2cm på vardera sida (den ska putsas in och inte har några glipor på sidan) men när jag håller handen där så drar det kallt. Även hur gallret ovanför som vi satte in som ska ge oss värme när vi eldar, men när vi inte eldar blir det kallras ut i gallret i huset. Tips?

Jag jämför mycket med en väns täljstens kamin, de lägger in 2-3ggr, sedan är det så varmt att de får öppna…
Låter konstigt att de ska dra kallt där. Installera en i5 själv i min öppna spis. Tryckte upp en plåt med anslutning i skorstenen. Sen bruk på ovansidan av kanterna och isolering på undersidan. Sen anslöt jag ett rostfritt rör i den stosen och i kaminen.
Allt stod i instruktionen från Contura.
Satte även in ett liknande galler som ni har och det satte jag under stosen som jag tryckte upp i skorstenen. Så de "väller" ut värme ur de när jag eldar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.