Hoj!

Går i fräsköpartankar, Trend T11 från Axminster enligt tidigare tips. Men det är ju bara en liten del av att bli med fräs...

Har läst mig till att det är Cobolt eller CMT som gäller. Försökt bilda mig en uppfattning om vilka fräsar man kan tänkas behöva, något som Mr Handyman och Daniel_N skrev en del om här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/125190-verktyg-foer-moebelsnickeri.html (inlägg #13 respektive #16).

Såg i Coboltkatalogen att det finns satser med fräsar från dem, se sidan 62 i denna PDF: http://www.tooltrust.se/100325_Katalog.pdf

Prislista finns enligt annat forumtips här: http://www.woodworking.se/res/PDF/12008_capris_200808011.pdf

Kollade upp vad som finns i satsen och löspriset för de fräsarna och det är en väldans skillnad att köpa ett komplett kitt mot att köpa dem en och en. Priserna är inklusive moms:

710 - Cobolt Snickare-sats 2.493,75

Innehåller:
203 008 Notfräs D=8, L=20, TL=62 261,25
203 012 Notfräs D=12, L=25, TL=63 273,75
203 020 Notfräs D=20, L=25, TL=63 371,25
205 013 Kantfräs D=13, L=25, TL=64 247,50
207 019 Mallfräs D=19, L=25, TL=67 316,25
208 009 Fasfräs 45gr, L=7, F=9, D=25 302,50
212 010 Falsfräs L=10, D=32 398,75
213 4010 Skivnotfräs L=4 / F=10, D=36 316,25
214 016 Hålkälsfräs D=16, L=12, TL=50 268,75
215 048 Hålkälsfräs R=4,8 / L=8, SL=37 357,50
217 048 Avrundningsfräs R=4.8 / L=9,5 368,75
217 127 Avrundningsfräs R=12.7 / L=19 495,-
LH 148 Låshylsa 8 x 14 mm 36,25
M 105 Kullager 10 x 5 mm 86,25
M 168 Kullager 16 x 8 mm 82,50
M 198 Kullager 19 x 8 mm 98,75
M 228 Kullager 22 x 8 mm 98,75
M 248 Kullager 24 x 8 mm 110,-

Summa vid lösköp: 4.490,- :x

Eftersom det är sådan markant prisskillnad, är det verkligen samma fräsar i kittet som vid lösköp?

Är kittet 710 den lämpligaste lådan för diverse finsnickeri eller är någon av de andra mer lämpade?

• 710.jpg
Redigerat:
Jag tycker det saknas någon avrundninsfräs med liten radie, typ 2-3mm. Köpte själv en frässtålssats från Festool, BOX-OF S8 på tyska Ebay för runt 1500 spänn för ett tag sedan. Jag har använt alla utom ett stål i den satsen så urvalet är nog rätt vettigt. Det är väldigt hög kvalitet på stålen.

phl skrev:
Jag tycker det saknas någon avrundninsfräs med liten radie, typ 2-3mm. Köpte själv en frässtålssats från Festool, BOX-OF S8 på tyska Ebay för runt 1500 spänn för ett tag sedan. Jag har använt alla utom ett stål i den satsen så urvalet är nog rätt vettigt. Det är väldigt hög kvalitet på stålen.
Huvudet på spiken där! har saknat just detta (avrundningsfräs m. liten radie) i princip i alla frästålssatser "som finns". Verkar inte finnas som "billigt" enstaka stål heller typ classe å dylikt:(

Jag tror att det är samma fräsar löst och i satsen.
Håller med om fräsen med liten radie, men det är ju bara att beställa den löst isåfall, kan den kosta en trehundring?
Det bästa med Tooltrust tycker jag är att grejorna ligger i brevlådan nästa eller två dar efter beställningen.

Ja en liten avrundningsfräs är ju lätt att komplettera med när man beställer, det var sådant jag ville få veta (samt eventuella anledningar att inte köpa satsen - som om det vore andra stål i satsen mot löst).

Tror också att det är samma stål i satsen, i vart fall är det ju samma artikelnummer. Skaplig prisskillnad i vart fall, gör inte så mycket om några stål förblir oanvända! :)

Lutar åt den satsen!

Satsen lär du inte bli missnöjd med, däremot är jag säker på att en dröse stål kommer förbli oanvända en mycket lång tid framöver.

.. finns det nåt annat ställe att beställa Cobolt frässtål för snabb leverans ?

En av anledningarna till att fråga är att Tooltrust inte svarat på ett mail jag skickade för 2 dygn sen, och den andra är väl att inget seriöst företag har en @telia.com mailadress, speciellt inte när dom har egen domän och inga som helst hinder att ha en bättre adress..

/PeO

Märkligt, jag skickade ett beställningsmail vid 18-tiden en gång, orderbekräftelsen ramlade in 22:15, fräsarna kom två dagar efter.
Men, det verkar vara en "garagefirma", dock har dom skött sig ypperligt gentemot mig, inga problem heller när jag beställt fel och ville byta till en annan fräs.
Det är ju semestertider nu....... jag tycker det är svårt med många företagskontakter just nu.

Jag beställde från Tools, samma pris och snabb leverans - till butik. Tyvärr är vissa Tools skeptiska till att beställa till privatpersoner.

Har beställt min frässats nu och Tooltrust verkar bara jobba på fredagar under juli. Beställde direkt från huvudleverantören då det saknas ÅF i min del av världen, inga som helt problem som privatperson och faktura med tio dagar förfallo.

De skickades igår så jag räknar med att ha dem i början av veckan, precis som fräsen. :)

Idag damp det ned ett tungt paket (för sin storlek) i brevlådan! De ser bra ut men jag har inte fått fräsen från TNT än så...

• Cobolt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, då är säkert det förklaringen till att jag fick mitt mailsvar just i fredags, efter att jag beställt fräsen jag behöver från olsana.se istället (som låter Tooltrust skicka, så det blev ändå skickat i fredags och anlände i måndags)

Nu fick jag inga bra priser att jämföra mot, men en av de jag inte beställde fick jag pris på från Tooltrust.
214-019, 295 SEK + 45 SEK porto (ex moms)
för samma stål tar Olsana 369,49 SEK ink moms + 48:- för porto, och 214-020 fick jag ge totalt 348:- för.

Ingen större prisskillnad, och kanske snabbare att beställa direkt från Tooltrust.

/PeO

Tobbe Arnesson skrev:
Har beställt min frässats nu och Tooltrust verkar bara jobba på fredagar under juli. Beställde direkt från huvudleverantören då det saknas ÅF i min del av världen, inga som helt problem som privatperson och faktura med tio dagar förfallo.

De skickades igår så jag räknar med att ha dem i början av veckan, precis som fräsen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.