Vi har beslutat(?) oss för att ha solida eklister som golvlister - typ planhyvlat från Bauhaus. Jag planerar att själv fräsa till en extremt enkel profil (bara en avfasad kant) med handfräsen. Är det rimligt, eller behöver det vara en mer komplicerad profil av någon orsak som inte jag begriper?

Men jag vill också ha dolt montage, och tänker att det borde gå att använda något av alla dessa clips för olika fabrikat av golvlister som finns på marknaden, och fräsa ur ett spår eller liknande i listen för att trycka ned den i clipset. Har någon gjort något liknande? Eller har du någon idé för ett smart clip att använda? Golvlisten ska vara 70x15mm har jag tänkt, men så länge det går att få tag på andra dimensioner hyfsat lätt så är jag flexibel.

C
phjalmarsson phjalmarsson skrev:
Är det rimligt, eller behöver det vara en mer komplicerad profil av någon orsak som inte jag begriper?
Clips vet jag inget om, men golvlister (lister, socklar och foder i allmänhet) brukar ha en profil som underlättar att kanterna hamnar dikt an mot vägg och golv även vid mindre ojämnheter i underlaget. Ibland även spår för att förhindra att de slår sig. Är givetvis inget direkt nödvändigt, men det gör det så klart lättare att få till en bra slutfinish.

• Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Bra tips. Jag kan "snedkapa" listen lite grann på undersidan; så är i alla fall de tidigare golvlisterna, och vad jag kan komma ihåg, även andra jag sett. Det kanske hjälper lite mot eventuella ojämnheter i golvet; eller varför är de kapade så? Sidan mot väggen verkar däremot vara rak på den tidigare listen, eller finns det orsak att även den ska han någon form av profil?

Jag skulle kunna fräsa en massa spår på baksidan av listen för att göra den lite mer flexibel så den kan böja sig bättre efter större ojämnheter, men ärligt talat tror jag inte den blir så mycket mer flexibel av det - det är trots allt ek. Och montering med clips tillåter inte lika mycket "intryckning" mot väggen som montering med skruv (vilket jag vill undvika av estetiska skäl).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.