Två spikpistoler skall införskaffas till det kommande bygget. En takpappare samt en 2-3.5" "framing nailer". Den senare finns ju som bekant med clipped, full round eller på coil, och jag står och tvekar mellan clipped eller full round.

Inga av mina kommande spikningar kommer att vara synliga, därför låter det som att clipped head vore lämpligast. Min fråga är nu: vilka spikar är billigast, clipped eller full round? ÄR clipped head som en full round där man bara "naggat lite på kanten" eller clipped mer som en T-dyckert? är clipped pga sin mindre skalle fortfarande lika bra som full round när det gäller styrkan i förbandet eller är det full round som gäller när man skall ha lite hållbarhet i förbanden?
Eller är det hel enkelt så att full round bara används av estetiska skäl som tex ytterpanelspikning?

Jag funderar på att köpa från usa. Finns det ngn i öresundsregionen som vill samköra för lägre frakt är det bara att hojta till.

Mvh Mattias

Svarar kort:
Clipped head har en del av huvudet avklippt. Inte som dyckert. Clipped head är inte längre tillåtna i orkandrabbade områden i USA. Det går in mer spik i en Clipped head. Full round head skall vara tekniskt bättre. Själv skall jag till USA om ca tre veckor, och avser att ta hem en Stanley-Bostitch N88RH-2MCN. Den verkar vara mycket allround, då den även kan spika byggbeslag, typ balkskor. Naturligvis är det en full round head. Pappspikpisol kommer jag att hyra när den behövs. Ett ganska begränsat verktyg. Satsa gärna på en 15-gauge finish nailer. Kolla (googla) The taunton press Breaktime forum. Som byggahus-forum, men amerikanskt, och större...

Anledningen till att jag väljer att använda takpappare är att den dagen takstolarna kommer, skall råspont och papp upp med raketfart (vädernoja) anledningen till att jag väljer att KÖPA takpapparen är att den kan komma att bli användbar när brorsan och kompisar så småningom skall renovera eller bygga nytt. (sen har jag haft lite uppehåll i min prylgalenhet efter att jag fick barn men tänkte återuppta det ;D)

Full round är lite dyrare va?
Om inte skaffar jag nog mig en Senco 602 eller 702 (full round)

15 gaugare skall jag kanske köpa, 18-gaugare har jag.

Habbe skrev:
Full round är lite dyrare va?
Om inte skaffar jag nog mig en Senco 602 eller 702 (full round)
Priserna på likvärdiga modeller (601-602 och 701-702 osv.) är ofta samma, eller skiljer endast några kronor.

Har själv en Senco FramePro 601 och är mycket nöjd med den, aldrig upplevt att de klippta huvudena är för små eller något i den stilen.
Men måste även säga att 602:an som jag testat vid något tillfälle är mycket trevlig den med (är stort sett samma maskin)

Dock gillar jag 601 bättre pga. den agresivare vinkeln på magasinet som gör att man får bättre åtkommlighet, plus att som någon nämnde att man får in mer spik i magasinet.

Oj jag uttryckte mig fel, jag syftade på kostnaden för spiken. Fast efter en snabbkoll på Beijer Bygg visade det sig att full round var billigare. Jag gillar clipped head-pickorna bättre bla pga nämnd vinkel samt det kompakta magasinet.

Nu har jag beslutsångest

Du tycker inte att möjligheten att spika byggbeslag är en bra grej? Jag provkörde en Bostitch N89RH-2MCN på Nordbygg med både vanlig spik och ankarspik. Fantastisk grej!

mattiasp skrev:
Du tycker inte att möjligheten att spika byggbeslag är en bra grej? Jag provkörde en Bostitch N89RH-2MCN på Nordbygg med både vanlig spik och ankarspik. Fantastisk grej!
Jo verkar inte helt fel men jag hittar den bara på två ställen på nätet: Amazon (som bara skickar inom US)
och Toolking (som bara säljer fabriksrenoverade)

Byggbeslag kommer jag nog inte spika särskilt mycket eftersom jag kommer beställa färdiga takstolar.

Just nu ligger Tools Plus bra till med en Senco 702xp och Senco RoofPro 450.
Biltema säljer billiga bandade 21 graders rundhuvuden, verkar passa de vanliga pickorna. Finns det billigare spik att hitta måhända?

jo.johansson skrev:
Då man köper elprodukter , vad skiljer laddare osv för vårat elnät?
Söker du lite på forumet så får du en massa fakta om detta. Kort så kan man säga att USA har annar spänning och frekvens i tåtarna så för att ansluta en Amerikansk elartikel till svenska näter behöver du en transormator (räcker alltså inte med en reseadapter eller liknande!)

jo.johansson skrev:
Semcos 701 spikpickor t.ex på coastaltools har 33 graders lutn, medan semcos spik som man köper här i stan där jag bor är på 34 grader.
Det är samma spik! Senco har bara en sorts Cliped Head Framing Nails
Tänk dock på att Coastal inte exporterar sencos spikpickor till Sverige då dessa  inte är CE-märkta (har själv ring och pratat med dem.)

Kan rekomendera http://www.toolsplus.com/
Har dock för mig att de inte marknadsför sencos Cliped Head-pickor, men Full Round Head finns.

EDIT:

Tänk på att om du beställer tyngre maskiner, typ en kap & gersåg så blir frakten väldigt hög, US$ 150 blir det lätt så då måste prisskillnaden vara ganska stor.

Habbe skrev:
Två spikpistoler skall införskaffas till det kommande bygget. En takpappare samt en 2-3.5" "framing nailer". Den senare finns ju som bekant med clipped, full round eller på coil, och jag står och tvekar mellan clipped eller full round.

Inga av mina kommande spikningar kommer att vara synliga, därför låter det som att clipped head vore lämpligast. Min fråga är nu: vilka spikar är billigast, clipped eller full round? ÄR clipped head som en full round där man bara "naggat lite på kanten" eller clipped mer som en T-dyckert? är clipped pga sin mindre skalle fortfarande lika bra som full round när det gäller styrkan i förbandet eller är det full round som gäller när man skall ha lite hållbarhet i förbanden?
Eller är det hel enkelt så att full round bara används av estetiska skäl som tex ytterpanelspikning?

Jag funderar på att köpa från usa. Finns det ngn i öresundsregionen som vill samköra för lägre frakt är det bara att hojta till.

Mvh Mattias
Hejsan!
Jag är i samma situation och finns i närheten av Malmö (jobbar i Malmö, bor utanför Skurup) så ett samköp från USA kanske skulle kunna funka?
/Kristian

om, du vet vad du är intresserad av kan vi ju alltid slänga iväg en fråga till Tools Plus. Vem vet, dom kanske tom fixar lite discount!!

Har nu nästan bestämt mig för RoofPro 450 och 702XP, kanske slänger in en 15-gaugare med, får se

Blev faktiskt en Senco Framepro 602:a Lär nog duga för mig. Jag var faktiskt på väg att köpa Biltemas för 1998 spänn. Nu gav jag en tusing till (tullat och klart) För en splitter ny Framepro 602:a

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.