9 536 läst · 11 svar
10k läst
11 svar
"Clipped head" eller "full round" -spikpistol
Två spikpistoler skall införskaffas till det kommande bygget. En takpappare samt en 2-3.5" "framing nailer". Den senare finns ju som bekant med clipped, full round eller på coil, och jag står och tvekar mellan clipped eller full round.
Inga av mina kommande spikningar kommer att vara synliga, därför låter det som att clipped head vore lämpligast. Min fråga är nu: vilka spikar är billigast, clipped eller full round? ÄR clipped head som en full round där man bara "naggat lite på kanten" eller clipped mer som en T-dyckert? är clipped pga sin mindre skalle fortfarande lika bra som full round när det gäller styrkan i förbandet eller är det full round som gäller när man skall ha lite hållbarhet i förbanden?
Eller är det hel enkelt så att full round bara används av estetiska skäl som tex ytterpanelspikning?
Jag funderar på att köpa från usa. Finns det ngn i öresundsregionen som vill samköra för lägre frakt är det bara att hojta till.
Mvh Mattias
Inga av mina kommande spikningar kommer att vara synliga, därför låter det som att clipped head vore lämpligast. Min fråga är nu: vilka spikar är billigast, clipped eller full round? ÄR clipped head som en full round där man bara "naggat lite på kanten" eller clipped mer som en T-dyckert? är clipped pga sin mindre skalle fortfarande lika bra som full round när det gäller styrkan i förbandet eller är det full round som gäller när man skall ha lite hållbarhet i förbanden?
Eller är det hel enkelt så att full round bara används av estetiska skäl som tex ytterpanelspikning?
Jag funderar på att köpa från usa. Finns det ngn i öresundsregionen som vill samköra för lägre frakt är det bara att hojta till.
Mvh Mattias
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Svarar kort:
Clipped head har en del av huvudet avklippt. Inte som dyckert. Clipped head är inte längre tillåtna i orkandrabbade områden i USA. Det går in mer spik i en Clipped head. Full round head skall vara tekniskt bättre. Själv skall jag till USA om ca tre veckor, och avser att ta hem en Stanley-Bostitch N88RH-2MCN. Den verkar vara mycket allround, då den även kan spika byggbeslag, typ balkskor. Naturligvis är det en full round head. Pappspikpisol kommer jag att hyra när den behövs. Ett ganska begränsat verktyg. Satsa gärna på en 15-gauge finish nailer. Kolla (googla) The taunton press Breaktime forum. Som byggahus-forum, men amerikanskt, och större...
Clipped head har en del av huvudet avklippt. Inte som dyckert. Clipped head är inte längre tillåtna i orkandrabbade områden i USA. Det går in mer spik i en Clipped head. Full round head skall vara tekniskt bättre. Själv skall jag till USA om ca tre veckor, och avser att ta hem en Stanley-Bostitch N88RH-2MCN. Den verkar vara mycket allround, då den även kan spika byggbeslag, typ balkskor. Naturligvis är det en full round head. Pappspikpisol kommer jag att hyra när den behövs. Ett ganska begränsat verktyg. Satsa gärna på en 15-gauge finish nailer. Kolla (googla) The taunton press Breaktime forum. Som byggahus-forum, men amerikanskt, och större...
Anledningen till att jag väljer att använda takpappare är att den dagen takstolarna kommer, skall råspont och papp upp med raketfart (vädernoja) anledningen till att jag väljer att KÖPA takpapparen är att den kan komma att bli användbar när brorsan och kompisar så småningom skall renovera eller bygga nytt. (sen har jag haft lite uppehåll i min prylgalenhet efter att jag fick barn men tänkte återuppta det ;D)
Full round är lite dyrare va?
Om inte skaffar jag nog mig en Senco 602 eller 702 (full round)
15 gaugare skall jag kanske köpa, 18-gaugare har jag.
Full round är lite dyrare va?
Om inte skaffar jag nog mig en Senco 602 eller 702 (full round)
15 gaugare skall jag kanske köpa, 18-gaugare har jag.
The clipped vs. full round-head (FRH) nail question:
http://www.senco.com/con_rem/QACat.aspx?qacat=1#4
http://www.senco.com/con_rem/QACat.aspx?qacat=1#4
Priserna på likvärdiga modeller (601-602 och 701-702 osv.) är ofta samma, eller skiljer endast några kronor.Habbe skrev:
Har själv en Senco FramePro 601 och är mycket nöjd med den, aldrig upplevt att de klippta huvudena är för små eller något i den stilen.
Men måste även säga att 602:an som jag testat vid något tillfälle är mycket trevlig den med (är stort sett samma maskin)
Dock gillar jag 601 bättre pga. den agresivare vinkeln på magasinet som gör att man får bättre åtkommlighet, plus att som någon nämnde att man får in mer spik i magasinet.
Oj jag uttryckte mig fel, jag syftade på kostnaden för spiken. Fast efter en snabbkoll på Beijer Bygg visade det sig att full round var billigare. Jag gillar clipped head-pickorna bättre bla pga nämnd vinkel samt det kompakta magasinet.
Nu har jag beslutsångest
Nu har jag beslutsångest
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Jo verkar inte helt fel men jag hittar den bara på två ställen på nätet: Amazon (som bara skickar inom US)mattiasp skrev:
och Toolking (som bara säljer fabriksrenoverade)
Byggbeslag kommer jag nog inte spika särskilt mycket eftersom jag kommer beställa färdiga takstolar.
Just nu ligger Tools Plus bra till med en Senco 702xp och Senco RoofPro 450.
Biltema säljer billiga bandade 21 graders rundhuvuden, verkar passa de vanliga pickorna. Finns det billigare spik att hitta måhända?
Söker du lite på forumet så får du en massa fakta om detta. Kort så kan man säga att USA har annar spänning och frekvens i tåtarna så för att ansluta en Amerikansk elartikel till svenska näter behöver du en transormator (räcker alltså inte med en reseadapter eller liknande!)jo.johansson skrev:
Det är samma spik! Senco har bara en sorts Cliped Head Framing Nailsjo.johansson skrev:
Tänk dock på att Coastal inte exporterar sencos spikpickor till Sverige då dessa inte är CE-märkta (har själv ring och pratat med dem.)
Kan rekomendera http://www.toolsplus.com/
Har dock för mig att de inte marknadsför sencos Cliped Head-pickor, men Full Round Head finns.
EDIT:
Tänk på att om du beställer tyngre maskiner, typ en kap & gersåg så blir frakten väldigt hög, US$ 150 blir det lätt så då måste prisskillnaden vara ganska stor.
Hejsan!Habbe skrev:Två spikpistoler skall införskaffas till det kommande bygget. En takpappare samt en 2-3.5" "framing nailer". Den senare finns ju som bekant med clipped, full round eller på coil, och jag står och tvekar mellan clipped eller full round.
Mvh Mattias
Jag är i samma situation och finns i närheten av Malmö (jobbar i Malmö, bor utanför Skurup) så ett samköp från USA kanske skulle kunna funka?
/Kristian
Produkter som diskuteras i tråden