Nu när det börjar bli varmt ute och man bara behöver tappvarmvatten ska man då stänga av cirkulationspumpen?

Kan den ta skada av att stå still?

Mvh/Andreas

Hej

Jag stänger av min. OCh får varmvatten ändå. eventuellt kan du fundera på att ändra shunten lite. Sätt på pumpen då och då (typ 1 gång i månaden).

/S

Timer kanske.. ::)

min pump höll på att säcka/skära ihop i och med att jag stängde av den i somras.
I år så kommer jag inte stänga av pumpen.

En timer är ju en väldigt bra ide, någon som vet en lämplig modell + pris för detta?

Hur mkt sparar ni på att hålla på och stänga av cirkulationspump osv osv ? min elförbrukning ligger på 20kwh om dagen och den är på konstant. Inget kul att riskera att pumpen skulle säga upp sig :-/

Genom att motionsköra pumpen 1 timme/vecka så borde ju livslängden på pumpen förlängas?

20kwh per dygn, då skulle jag fundera på att montera en timer med relä som motionerar pumpen.

Mvh,
Jeppson

Man måste ju få mindre omröring i tanken
om man har pumpen av eller? =Siktningen förbättras..

ä de varmt å shunten är stängd så berörs ju inte acktanken utan endast elementkretsen ju.
vilket inte gör någon skillnad med av eller på avseende skiktning

Vår nya panna har ett speciellt sommarläge som sätter på pumpen en kvart om dag för att hålla den igång. ;D

mvh plexi

ppalm skrev:
ä de varmt å shunten är stängd så berörs ju inte acktanken utan endast elementkretsen ju.
vilket inte gör någon skillnad med av eller på avseende skiktning
Nej det har du nog rätt i....

Nu är den av ialla fall

M@ZE skrev:
Hur mkt sparar ni på att hålla på och stänga av cirkulationspump osv osv ? min elförbrukning ligger på 20kwh om dagen och den är på konstant. Inget kul att riskera att pumpen skulle säga upp sig  :-/
Det beror på hur många watt pumpen är på...
En liten pump på läge 1 drar ca 7-800 W/dygn el ca 5 kW/vecka..
Men en pump till golvvärme 3-4 ggr mer..

Andreas_Hansson skrev:
Kan den ta skada av att stå still?
Min pump har alltid funkat trots att jag stänger av den under hela sommaren. :D

Hur menar du med att du stänger av den immobil ? är det enbart cirk pumpen du stänger av eller stänger du av din pump helt så att den inte ens har ström ? man e ju rudis på VP:ar asså hehe

Hur mår gv slingor osv om pumpen är helt avstängd på sommaren ? det är ju ändå ett flöde i slingorna om den är på även om det inte går speciellt varmt vatten i slingorna, tänkte om det kan sagga igen med avlagringar osv isåfall.

M@ZE skrev:
Hur menar du med att du stänger av den immobil ? är det enbart cirk pumpen  du stänger av eller stänger du av din pump helt så att den inte ens har ström ? man e ju rudis på VP:ar asså hehe
Jag bryter strömmen till cirk. pumpen. Stänger även shunten med hjälp av shuntstyrningen.

Värmepumpen får dock vara igång för att få varmvatten. :D

2an skrev:
Det beror på hur många watt pumpen är på...
En liten pump på läge 1 drar ca 7-800 W/dygn el ca 5 kW/vecka..
Men en pump till golvvärme 3-4 ggr mer..
Min golvvärmepump drar på läge 1: 3,36kWh/dygn,
på läge 2: 5,04 och läge 3: 5,88.

Därför sitter det en timer i elcentralen som styr pumpen. Nu på sommaren går pumpen en kvart i veckan (för motionens skull), sedan när det börjar bli dax för lite värme så får timern styra pumpen 6 h/dygn för att sedan ökas på allt eftersom värmebehovet ökar, för att till slut ge pumpen dygnet runt matning....... Till våren så minskas sedan matningen för att till slut bara ge motion en kvart i veckan.

Man sparar väl inte några jätte summor men många bäckar små........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.