1 845 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Cirkelsåg, uppladdningsbar
Att det är ont om billiga sladdlösa cirkelsåpgar han antagligen sin förklaring. Jag skulle säga att biltemas och liknande sågar är näst intill odugliga.
Om problemet är brist på el där du tänkt jobba tycker jag att ett riktigt billigt elverk och en riktigt billig cirkelsåg kan vara en lösning på problemet. Ger mycket högre kapacitet än de flesta batteridrivna sågarna man kan hitta.
Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och lägga ut minst det dubbla 2000+ på en duglig batterihandklinga, som dock säkert lämnar en hel del att önska.
Tänker då mest på prestandan i form av driftstid samt sågkapacitet.
Om problemet är brist på el där du tänkt jobba tycker jag att ett riktigt billigt elverk och en riktigt billig cirkelsåg kan vara en lösning på problemet. Ger mycket högre kapacitet än de flesta batteridrivna sågarna man kan hitta.
Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och lägga ut minst det dubbla 2000+ på en duglig batterihandklinga, som dock säkert lämnar en hel del att önska.
Tänker då mest på prestandan i form av driftstid samt sågkapacitet.
Makita på tradera går loss på ca 700-1200 kr. Plus batteri för ca 500-800 kr och en laddare för 500-800 kr. Har du tur kan du få allt för under 2000 kr. Men det är fortfarande en hel del.
Har kört några batteridrivna cireklsågar från erkända tillverkare, ingen av de kommer upp till nätdriven prestanda så du BÖR fundera om du verkligen måste ha en batteridriven? 200 meter lång skarvsladd kanske?
Har kört några batteridrivna cireklsågar från erkända tillverkare, ingen av de kommer upp till nätdriven prestanda så du BÖR fundera om du verkligen måste ha en batteridriven? 200 meter lång skarvsladd kanske?
Jag har både Makitas och Metabos 18v klingor, både är helt ok men jag skull enog rekommendera Makitan. Billig är den väl iofs inte..
Använder DeWalts ibland på jobber och den är också fin.
Ska du ha en bra maskin så kostar det, det kommer du aldrig undan.
Använder DeWalts ibland på jobber och den är också fin.
Ska du ha en bra maskin så kostar det, det kommer du aldrig undan.
Jag har en 18v makita. Den är helt ok för mindre tunga kapningar (där egentligen fogsvansen går lika bra om man inte var för lat). En fördel med den är att den är väldigt tyst, spinner nästan som en sy-maskin. Men är inte batteriet på topp så orkar den inte alltid med. Klingan kan nypa och fastna mitt i en bräda när batteriet tar slut.
Så vad skall du ha den till? Har du tillgång till el och inte äger en vettig nätdriven klinga skulle jag nog rekommendera en sådan före du köper en sladdlös.
Så vad skall du ha den till? Har du tillgång till el och inte äger en vettig nätdriven klinga skulle jag nog rekommendera en sådan före du köper en sladdlös.
Tack för alla svar!
Självfallet använder jag en nätdriven när det finns tillgång på el.
Men ibland så är man utan det, och behöver en cirkelsåg för något mindre moment. Visst, elverk finns men då blir det ju genast mer omständigt.
Självfallet använder jag en nätdriven när det finns tillgång på el.
Men ibland så är man utan det, och behöver en cirkelsåg för något mindre moment. Visst, elverk finns men då blir det ju genast mer omständigt.
Det finns en tillsats som man kan spänna fast på svärdet på en kedjesåg, så att den går att använda som en handcirkel. Googla på Bigfoot och chainsaw.
Här är en länk, men det finns säkert varianter på temat från andra tillverkare:
http://www.bigfootsaws.com/newsite/head_cutter.html
Här är en länk, men det finns säkert varianter på temat från andra tillverkare:
http://www.bigfootsaws.com/newsite/head_cutter.html
Redigerat:
Makitan tycker jag funkar, har den och en billig nätdriven. Blir Makitan 99 ggr av 100 och då använder jag den nätdrivna bara när jag ska kapa fulvirke eller gips..
Dock så tar den ju lite batteri men jag har 4 batterier så det är inget problem för mig men det kan vara bra att veta.
Dock så tar den ju lite batteri men jag har 4 batterier så det är inget problem för mig men det kan vara bra att veta.
Jag har en sådan här http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Product.jsp;jsessionid=6EAD36AA44685FC3669B74D277F5EBF0?country=SE&lang=sv&division=gw&ccat_id=104635&object_id=14160 och tycker att den funkar bra för en total amatör som mig. Den är ordentligt mkt bättre än de andra cirklarna med sladd jag äger fast det kanske säger mest om dem .
//Peter
//Peter