Martin_B
Finns det någon som helst anledning till varför jag inte borde köpa en Makita 5008 MG med 75,5mm sågdjup för 1.600 kr inkl. moms, utan istället spendera betydligt mer på en Hitachi?

Makita 5008 MG
Effekt: 1800w
Sågdjup 90°: 75,5 mm
Sågdjup 45°: 57 mm
Vikt: 4,8kg
Saknar klyvkniv (vilket för mig är både positivt och negativt, varför jag inte bryr mig om detta så mycket)
Pris: 1.600 kr inkl. moms

Hitachin som prestandamässigt hamnar närmast Makitan:
Hitachi C7BUY
Effekt: 1300w
Sågdjup 90°: 78 mm
Sågdjup 45°: 55 mm
Vikt: 4,6kg
Klyvkniv + motorbroms, två saker som Makitan saknar.
Pris: 2.949 kr inkl. moms

Hitachin som prismässigt hamnar närmast Makitan:
Hitachi C7MFA
Effekt: 1010w
Sågdjup 90°: 68 mm
Sågdjup 45°: 46 mm
Vikt: 3,6kg
Vet ej om den har klyvkniv, motorbroms lär den däremot sakna.
Pris: 1.624 kr inkl. moms & frakt

Jag har läst väldigt mycket gott om Hitachi cirkelsågar. Däremot tycker jag inte det framkommer särskilt tydligt varför de är så otroligt bra/populära. Håller de längre än andra maskiner? Tål de mer stryk? Är de mer exakta? Är det annat? För inte är det priset iallafall :)

Som man kan se så kostar Hitachin som kommer närmast Makitan, nära dubbelt så mycket! Medan Hitachin som ligger i samma prisklass som Makitan, har sämre siffror på pappret. Vikten är väl det enda riktigt positiva med C7MFA, den väger bra mycket mindre än Makitan.

Några kloka råd vilken maskin man bör välja och anledningen till varför man skall välja just den maskinen? För mig spelar det ingen roll om det är märken och modeller som inte är presenterade här, för mig duger vad som helst bara jag får bra kvalité och prestanda till ett skäligt pris.

Martin

Redigerat:
Nu råkar jag ha en C7B, köpte ett demoex på Fredells för en spottstyver....men jag skulle inte köpa en såg utan klyvkniv. Motorbromsen gillar jag verkligen, har inte haft cirkel med det tidigare. Dessutom är det väl också mjukstart och elektronisk reglering av hastigheten, något som billiga sågar ofta saknar.

Har kört blå bosch cirkel tidigare och det gick också fint - hitachi blev det bara för att priset var rätt i mitt fall.

Jag valde C6BU2 för att den är så trevlig att arbeta med. Hitachisågarna är bra balanserade. Det tror jag iofs. att Makita också är. Bäst är väl att du ser till att testa båda. En del Makitasågar har gradering som visar sågdjup - det är en bra funktion som inte finns på Hitachi. Inte på den jag har i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.