Hej alla glada :)


Sitter med ett lite dilemma här hemma med min laddare till bilen. Jag har idag en charge amps halo som vart installerad för dryga 4 månader sedan. Allt frid och fröjd i cirka 3 månader var jag en natt vaknar upp av att det inte finns någon ström till lamporna till toaletten. Kollar säkringar och allt men hittar inget fel. Efter ytligare koll så visar det sig att den 16A säkring gått i proppskåpet ute vid inkommande el. Trodde då att vi kört förmåga grejer

samtidigt under natten och att säkringen inte orkat.


Efter detta bytte jag så att tvättmaskinen nu ligger på annan fas. Nu 3 veckor senare gick säkringen inatt igen..

Inga nya maskiner har blivit installerade eller så.


Det jag lyckats konstatera som går på denna fas är diskmaskin torktumlare *används typ aldrig* kyl och frys

billaddare samt bubbelpoolen som verkar gå på den med *denna går dock på sparlåga när ingen badar*


Om jag räknar snabbt så säger vi att kyl / frys drar 4a tillsammans polen drar 1a*på sparlåga* diskmaskin 2?

Bilens laddare är på 11KWT vid full laddning. Kan det vara så att huvudsäkringen är för klen egentligen?

Alla maskiner körs inte samtidigt. kyl/frys samt pool är på konstant sen ibland diskmaskinen med bilen.


Jag kan i charge amps appen ställa ladd styrkan i A min 6A till 16A som max. typ sänka den till 10A istället för 16A? eller skall man kolla om man kan slå i en 20A på den fasen?


Huset i fråga är från 79 men original fasadcentral men nyare central inomhus från 2010 typ samt nydraget kablage.


tack på förhand
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
Razerstar Razerstar skrev:
eller skall man kolla om man kan slå i en 20A på den fasen?
Man 'slår inte i' en större säkring på en av faserna... Man anlitar en elektriker som byter alla tre passdelar och säkringar och anmäler ändringen till elbolaget.

Men enklast är väl att ställa ner laddaren till t ex 10 A och se om det funkar bättre?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Har du laddningen inställd på 16A på 3-fas laddning och huvudsäkring 16A så kan i princip inget annat vara igång i huset samtidigt som du laddar. Antingen sänk laddningen eller kolla om du kan få högre huvudsäkring och till vilken kostnad.
Vilken uppvärmning har huset?
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man 'slår inte i' en större säkring på en av faserna... Man anlitar en elektriker som byter alla tre passdelar och säkringar och anmäler ändringen till elbolaget.

Men enklast är väl att ställa ner laddaren till t ex 10 A och se om det funkar bättre?
haha nä det gör man såklart inte, man får ju kolla att det kablage som är draget klarar detta och byta det som behövs. Jag har själv inte hunnit kollat vad för grejer som sitter idag. *Japp jag är elare i grunden* men jag jobbade med tele och lågström så har inte riktigt koll på husel. Så skall det uppdateras får jag ringa dit en ellare med rätt behörighet såklart :)

hm får prova som du säger och låsa laddaren till max 10A så får vi se,
 
A Anderscurl skrev:
Har du laddningen inställd på 16A på 3-fas laddning och huvudsäkring 16A så kan i princip inget annat vara igång i huset samtidigt som du laddar. Antingen sänk laddningen eller kolla om du kan få högre huvudsäkring och till vilken kostnad.
Vilken uppvärmning har huset?
Det borde elektrikern som var där ha koll på..då han kollade på H säkringarna. Jag själv är elare i grunden men inte jobbat med husel utan lågström och tele så har inte lika bra koll på detta.


direktverkande el i huset med v pump och braskamin *modell stor för att värma huset* så inga element påslagna.

Pumpen går enbart mellan 02-06
 
Då kan det nog tyvärr va så illa att inte ens 10A laddning räcker för att värmen ska kunna gå samtidigt. Men det borde du kunna se hos din nätägare och se vad du peakar på i förbrukning under vintern när värmen är igång.
 
A Anderscurl skrev:
Då kan det nog tyvärr va så illa att inte ens 10A laddning räcker för att värmen ska kunna gå samtidigt. Men det borde du kunna se hos din nätägare och se vad du peakar på i förbrukning under vintern när värmen är igång.

Här r från Tibber, ser ut typ samma varje dag under natten. Då kan det vara som du säger att säkringen är förliten. Man skulle kanske ha mätt och kollat belastningar på faserna innan man valde fas?
 
  • Stångdiagram på mobilskärm visar elanvändning i kWh över tid, högsta förbrukning vid midnatt.
Att döma av strömspiken laddar bilen klart på ett par timmar, men du peakar elsystemet på nästan 50 % över huvudsäkringens märkström.

Med andra ord, även med 20 A-säkringar hamnar du över märkströmmen såsom du laddar, men ditt dagsbehov av laddning skulle kunna spridas ut mycket bättre över natten.

Skulle du dra ner laddboxen till 8 A istället för 16 skulle du fortfarande klara laddningen på 5–6 timmar, samtidigt som elsystemet skulle peaka under de 11kW som tre välbalanserade 16 A-säkringar ska hålla för.
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att döma av strömspiken laddar bilen klart på ett par timmar, men du peakar elsystemet på nästan 50 % över huvudsäkringens märkström.

Med andra ord, även med 20 A-säkringar hamnar du över märkströmmen såsom du laddar, men ditt dagsbehov av laddning skulle kunna spridas ut mycket bättre över natten.

Skulle du dra ner laddboxen till 8 A istället för 16 skulle du fortfarande klara laddningen på 5–6 timmar, samtidigt som elsystemet skulle peaka under de 11kW som tre välbalanserade 16 A-säkringar ska hålla för.
Hej, okej jag provar att låsa laddaren på 8. Jag kan välja när å hur laddaren skal starta med men tiden räcker ju men handlar om att sprida ut belastningen helt.
 
Halo kan man som installatör ställa om den skall vara 1 eller 3 fas och om 1 fas, vilken fas i portalen. Det kan även Charge Amps support ställa på distans om den är uppkopplad mot internet.

Annars är det en Amp Guard eller en Enegic enhet du behöver som styr laddning efter övrig förbrukning.

Uppsättning till 20 A skulle jag säga blir svårt att undvika om du vill få någon laddning i vinter.
 
R Robert-san01 skrev:
Halo kan man som installatör ställa om den skall vara 1 eller 3 fas och om 1 fas, vilken fas i portalen. Det kan även Charge Amps support ställa på distans om den är uppkopplad mot internet.

Annars är det en Amp Guard eller en Enegic enhet du behöver som styr laddning efter övrig förbrukning.

Uppsättning till 20 A skulle jag säga blir svårt att undvika om du vill få någon laddning i vinter.
okej så du tror inte det räcker att ställa ned laddaren till 8A Amp Guard var ju inte biliga de :(
 
Fairlane
Testa att ställa ner till 8A. Det ger ändå cirka 5,5 kWh. Drar bilen 3 kWh per mil så laddar du för 2 mil varje timme (3 kWh/mil är rätt mycket). Så beroende på hur mycket du kör varje dag så kanske det räcker?

Jag förutsätter här att du har en riktig elbil som går att ladda med 3-fas.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Testa att ställa ner till 8A. Det ger ändå cirka 5,5 kWh. Drar bilen 3 kWh per mil så laddar du för 2 mil varje timme (3 kWh/mil är rätt mycket). Så beroende på hur mycket du kör varje dag så kanske det räcker?

Jag förutsätter här att du har en riktig elbil som går att ladda med 3-fas.
japp riktig el bil, kan ta emot 100kwh i snabbladdning. Jag åker cirka 6-7 mil om dagen
bilen drar 1,9 /mil nu när det är kalt så borde räcka att ladda med 8A
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ja då bör du ladda klart på 3 timmar. Halverad belastning på säkringarna från bilen borde lösa problemet.
 
  • Gilla
Razerstar
  • Laddar…
Razerstar Razerstar skrev:
japp riktig el bil, kan ta emot 100kwh i snabbladdning.
Vilka elbilar har så stort batteri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.