Hej allihop!

Hoppas någon kan hjälpa mig med lite frågor gällande nedanstående värmeväxlare:
IMG_0063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså en Cetetherm växlare från Alfalaval , men jag kan tyvärr inte hitta någon modellbeteckning på den.

IMG_0064.jpg
Skapa konto

Nu till problem nr 1. Den svarta boxen som syns i bakgrunden på bilden ovan är (om jag inte är helt fel ute) en elektrisk schunt som reglerar inflödet av vattnet från lundsenergi. Den röda lilla ratten snurrar fram och tillbaks, typ 5-6 varv åt höger, för att därefter köra 5-6 varv till vänster i timmar ibland. Därefter kan den vara tyst och nöjd i ganska många timmar och bara snurra lite "lagom". Ja jag vet - Luddig beskrivning. Och jag fattar ju att den försöker reglera för att få värmen i huset att bli bra. Men det känns fel om dess beslut att först öppna inflödet jättemycket sedan sekunden efter ändras till att stänga helt och hålla på så en längre tid så borde något vara fel. Värmen i huset fungerar ok, men på kvällarna när man ska gå och lägga sig och den får fnatt så hörs det tyvärr i sovrummen (två vån upp).

Är det någon som har några egna erfarenheter av detta? Tips och ideér? Jag tänker att det kan vara fel på kontrollerenheten, schunten, utomhusgivaren eller innegivaren. Men jag har ingen aning om hur jag skulle kunna testa det.

Fråga 2
I morse så vaknade vi av att det lät i vatten systemet som om någon duschade, dvs att värmeväxlingen gick för fullt. Det är helt normalt, men det slutade aldrig, så efter en timma gick jag upp och kollade. Alla kranar etc helt avstängda, men värmeväxlaren hade åter fått fnatt och den var sjukt varm. Gick inte att röra rören då dom säkert var ca 70-80 grader varma. Jag provade allt:
a) Skälla på växlaren! :) Hjälpte inte
b) Slå lite lätt på alla delar! Hjälpte föga förvånande heller inte!
c) Vrida ner den blå ratten (bild 1) till det minsta som går (dvs så att det ska bli kallare i huset). Hjälpte inte heller.
d) Jag ryckte ur elsladden till kontrollerdosan och satte i den igen. Det hjälpte. Vattnet slutade flöda och allt återgick till normalt.
Denna gång var vi ju hemma och jag kunde "fixa" det, men lite orolig att det händer en helg när man åkt bort och så får man en sjukt dyr värmeräkning. Har någon haft någon liknande erfarenhet? Eller tips på vad som behöver bytas. Känns ju som om det kan hänga ihop med problemet ovan.

Avslutningsvis så fotade jag alla olika displayer på denna mätare för att få hjälp att veta vad dom betyder.
IMG_0065.jpg
Skapa konto

84,7 MWh - antar att det är totalförbrukningen sedan mätaren nollställdes sist
IMG_0066.jpg
Skapa konto

2416 kubikmeter - är det den totala vattenmängd som passerat genom systemet?

IMG_0067.jpg
Skapa konto

53784 timmar - total tid i drift?

IMG_0068.jpg
Skapa konto

79,27 grader - temp på vattnet som kommer från lunds energi?

IMG_0069.jpg
Skapa konto

38.12 grader - temperaturen på det vatten som går tillbaks till lunds energi? Denna bild och den förra stod bägge på ca 80 grader imorse när jag hade problem med växlaren.
IMG_0070.jpg
Skapa konto

Skillnaden mellan de två förra bilderna

IMG_0071.jpg
Skapa konto

IMG_0072.jpg
Skapa konto

bägge dessa två värden hänger ihop på något vis, för indikatorsymbolen ligger kvar på samma symbol vid två olika tryck på "play" knappen. Efter tredje trycket så kommer man till nästa bild.
IMG_0073.jpg
Skapa konto

IMG_0074.jpg
Skapa konto

Dessa hänger också ihop

IMG_0075.jpg
Skapa konto

? Ev felkoder?
IMG_0076.jpg
Skapa konto

Inte så mycket att säga om denna kanske, men den fick vara med för att göra alla bilderna lite mer komplett. Vad gör denna?

vänligen
Thomas - Ny på värmeväxlare :D

Japp, det är helt klart något som är trasigt. Du skall inte ha samma returtemp som framledningstemp under något vettigt driftsfall. Som beskrivningen började så kunde man misstänka självsvängning, men på slutet låter det som sagt mer som om något är trasigt. Nu kan jag inte något om din styrning, men börja med att ringa din leverantör och höra vad det är, hur gammal den är, om den fortfarande görs och om det finns några kända fel på den. Nyare styrutrustning har typiskt någon indikation på om något är fel, t ex hängd sensor, men här är det svårt att veta. I värsta fall så får den väl bytas, men de är inte så farligt dyra, 2000:- eller så.

Apparaten det står Kamstrup på är bara din mätare och den har inget med styrningen att göra. Om du googlar på modellnamnet så hittar du manualen som beskriver alla värden, men du har fattat det mesta. Det enda som du missat är att det står kW och kWp på de näst sista menyerna. De visar dels din momentana förbrukning och dels toppförbrukningen under den senaste tidsperioden (som jag glömt hur lång den är). Felkoderna har med kommunikation med din leverantör och fel på sensorer att göra (flöde och temp), MEN det spelar som sagt ingen roll eftersom den är helt passiv. Den mäter bara på din anläggning och styr ingenting. (Den använder typiskt inte ens samma sensorer för tempmätning).

Hur gick det för dig, vad var det för fel på utrustningen?
Kan väl säga att jag har samma utrustning här i villan.

Bästa hälsningar
C

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.