4 387 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
certifiering av badrum som man gjort själv?
Sida 1 av 2
Hej,
Är lite inne på att renovera vårt badrum själv. Men en sak som jag själv tycker är viktig är att man på något sätt kan få ett certifikat på att man har gjort allt korrekt. Det kan ju till exempel vara bra att ha det vid en framtida försäljning. Vet ju bara hur jag själv reagerade om man tittade på ett hus där det visar sig att ägaren har gjort badrummet själv.
Finns det någon sådan tjänst som något företag erbjuder för detta? tips? kostnad?
Är lite inne på att renovera vårt badrum själv. Men en sak som jag själv tycker är viktig är att man på något sätt kan få ett certifikat på att man har gjort allt korrekt. Det kan ju till exempel vara bra att ha det vid en framtida försäljning. Vet ju bara hur jag själv reagerade om man tittade på ett hus där det visar sig att ägaren har gjort badrummet själv.
Finns det någon sådan tjänst som något företag erbjuder för detta? tips? kostnad?
Det du ska göra är att dokumentera vilket material du använder dig av och sedan ta bilder av arbetet i de olika stegen det utförs. Då har du tillräckligt med underlag för att kunna hänvisa till att det är fackmannamässigt utfört.
Spara även bruksanvisningarna för produkterna hur de ska användas.
Välj ett av de certifierade tillvägagångssätten så att du kan hänvisa till vilket regelverk du har följt.
Välj ett av de certifierade tillvägagångssätten så att du kan hänvisa till vilket regelverk du har följt.
Hej Sune73,sune73 skrev:
Japp det gissar jag med. Var inte ute efter att certifiera mig själv, utan att efter att man har dokumenterat arbetet man har gjort kunna få det certifierat/validerat av något företag(typ anticimex) där de förklarar efter en granskning av det man skickar in att allt är gjort på korrekt sätt.
Hej AndersS,AndersS skrev:Det du ska göra är att dokumentera vilket material du använder dig av och sedan ta bilder av arbetet i de olika stegen det utförs. Då har du tillräckligt med underlag för att kunna hänvisa till att det är fackmannamässigt utfört.
Japp dokumentationen är jag med på. Det jag menade var om man med hjälp av sin dokumentation kan gå till något besiktningsföretag(typ anticimex) för att visa sin dokumentation som de då granskar, och om allt är utfört korrekt att man då får något form av certifikat/validering av att allt är gjort korrekt. Lite som ett "facit" på att det man gjort är korrekt. Så att eventuellt framtida köpare kan se att något företag med insikt i badrumsrenoveringar har granskat det man gjort och sagt att det är gjort korrekt.
Jag förstår vad du menar. Certifierad är ett uttryck som kanske används lite väl lättvindigt.
Det absolut bästa tror jag är som Anders S beskriver att noga dokumentera allt.
Detta är kanske bättre än ett badrum utfört av en certifierad badrumsrenoverare.
Det absolut bästa tror jag är som Anders S beskriver att noga dokumentera allt.
Detta är kanske bättre än ett badrum utfört av en certifierad badrumsrenoverare.
Vid en försäljning kan köparen eller besiktningsman granska dokumenten och göra en bedömning, vilket är en del av husköpet. Ser inte att att certifikat utifrån motsvarande material ger något mervärde än att du får betala x pengar för det Motsvarande gäller vid ev. försäkringsärende att du kan påvisa att arbetet är fackmannamässigt utfört.neoeip skrev:Hej AndersS,
Japp dokumentationen är jag med på. Det jag menade var om man med hjälp av sin dokumentation kan gå till något besiktningsföretag(typ anticimex) för att visa sin dokumentation som de då granskar, och om allt är utfört korrekt att man då får något form av certifikat/validering av att allt är gjort korrekt. Lite som ett "facit" på att det man gjort är korrekt. Så att eventuellt framtida köpare kan se att något företag med insikt i badrumsrenoveringar har granskat det man gjort och sagt att det är gjort korrekt.
Det har blivit lite av "hysteri" med diverse certifikat som sedan kanske ändå ifrågasätts utifrån arbetets utförande som i de fallen inte finns så dokumenterade som du själv kan göra det med bilder, produktbeskrivningar, etc.
Med tanke på att besiktnignsmän alltid skriver så att de inte kan hålals skadskyldiga så tror jag inte dom kan garantera något alls.neoeip skrev:Hej AndersS,
Att i efterhand certifiera ett badrum är mig veterligen inte möjligt utan arbetet skall då utföras av en certifierad byggare/firma.
Sen kan man fröstås göra en besiktning som vanligt och där få ett utlåtande typ "Inga anmärkningar" (med sedvanliga skrivningar om att besiktningsmannen inte kan hållas ansvarig osv osv) - frågan är om det är värt det, bättre att ta det vid ev försäljning ?
/K
Jåller med men det är ju just den hysterin som hör det nödvändigt. Om köparen känner sig tryggare om anticimex signerat något t.ex höjer det värdet. Alldels oavsett om det har någon prraktisk funktion. På samma sätt som de flesta köpare känner sig tryggare om en mäklare är med i försäljningen. Helt onödigt men i och med att så många lever i den föreställningen blir det viktigt. Tror för övrigt att det är få som känner sig trygga med att gör bedömningen att något är fackmannamässigt gjort genom att titta på bilder på hur arbetet är utfört.
Har haft "certifierad" i ett badrum, aldrig mer, MER än hälften av alla moment utfördes fel eller var fel. Hade jag / vi inte sett det hade dom bara kört på . Certifiering är inte = kvalitet eller korrekt utfört arbete... Tyvärr .... tog det med chefen på företaget, ( större företag ) men han tyckte inte det var fel, han ansåg att tillverkarnas anvisningar endast som stöd, det är upp till installatör att avgöra ................ ( Försäkringsbolaget höll inte med i det resonemanget ) ...
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
jag pratade tex med Länsförsäkringar som godkänner att husägaren renoverar badrum själv, de viktiga är att man dokumenterar det hela som ni säger. Länsförsäkringar har mer problem med badrum som är utförda av "certifierat" folk än vanliga privatpersoner. Därför uppmanade de mig att göra jobbet själv och dokumentera det hela I en pärmswedjeep skrev:Har haft "certifierad" i ett badrum, aldrig mer, MER än hälften av alla moment utfördes fel eller var fel. Hade jag / vi inte sett det hade dom bara kört på . Certifiering är inte = kvalitet eller korrekt utfört arbete... Tyvärr .... tog det med chefen på företaget, ( större företag ) men han tyckte inte det var fel, han ansåg att tillverkarnas anvisningar endast som stöd, det är upp till installatör att avgöra ................ ( Försäkringsbolaget höll inte med i det resonemanget ) ...
En köpare kan låta t.ex. sakkunnig person kontrollera dokumentationen om det finns osäkerhet i den egna bedömningen. Ser ingen skillnad på denna hantering vid ev. försäljning jämfört med TS önskan att kunna ta motsvarande dokument till någon efter renovering för att få ett "certifikat" (vem som nu skulle tänkas utfärda certifikatet).AronD skrev: