3 575 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Centrumslutare som karm till runt fönster
Har kommit på en vild ide ;D
Då jag inte funnit någon snygg lösning på mörkläggningsgardin till runda fönster vill jag nu göra en snygg invecklad lösning.
Som ni säkert vet så har bättre kameror centrumslutare. (om nån hittar en länk som visar funktionen vore jag tacksam för denna)
Min tanke är att göra en ram i tunn fanerad ekplywood. Denna ram skall vara uppdelad i sektioner som en centrumslutare.
För mekaniken har jag ca 3 cm (råspont+gips)och denna kommer vara i metall. Troligtvis en lösning med en kedja som drar runt hela konstruktion alt en stor kugghjulslösning.
Hittils är allt bara på idestadiet, men när jag räknat på det lite samt klippt och klistrat kommer jag lägg in lite bilder.
Nån som känner för en liknande lösning och är tekniskt duktig som känner vara med i projektet?
Då jag inte funnit någon snygg lösning på mörkläggningsgardin till runda fönster vill jag nu göra en snygg invecklad lösning.
Som ni säkert vet så har bättre kameror centrumslutare. (om nån hittar en länk som visar funktionen vore jag tacksam för denna)
Min tanke är att göra en ram i tunn fanerad ekplywood. Denna ram skall vara uppdelad i sektioner som en centrumslutare.
För mekaniken har jag ca 3 cm (råspont+gips)och denna kommer vara i metall. Troligtvis en lösning med en kedja som drar runt hela konstruktion alt en stor kugghjulslösning.
Hittils är allt bara på idestadiet, men när jag räknat på det lite samt klippt och klistrat kommer jag lägg in lite bilder.
Nån som känner för en liknande lösning och är tekniskt duktig som känner vara med i projektet?
KarlXII:
wow-vilken kul men jobbig ide?
wow- vilken dum ide?
Wow-nu går mina tankar på fullvarv på hur man borde kunna lösa det?
Inser att det inte är en helt enkel lösning, men det kan bli rejält snyggt om man får till det.
wow-vilken kul men jobbig ide?
wow- vilken dum ide?
Wow-nu går mina tankar på fullvarv på hur man borde kunna lösa det?
Inser att det inte är en helt enkel lösning, men det kan bli rejält snyggt om man får till det.
Jag tror att det kan bli kanonläckert. Tyvärr har jag inget att bidra med. Det är förresten inte centrumslutaren du är ute efter - det är bländarkonstruktionen.
Slutaren är bara en plåt som åker förbi bländaröppningen.
Jag har kikat efter nån ritning, men hittar tyvärr inget på nätet...
Slutaren är bara en plåt som åker förbi bländaröppningen.
Jag har kikat efter nån ritning, men hittar tyvärr inget på nätet...
Liknande trådar
-
Skjutdörr till badrum - pocketkarm eller utanpåliggande?
Fönster & Dörrar -
Dörrkarm till dörrblad
Fönster & Dörrar -
Hur gör man en bra infästning till ett skärmtak?
Altan & Uteplats -
Tillverka nya pardörrar till befintlig karm.
Fönster & Dörrar -
Vad för karm och foder behövs till den här innerdörren?
Fönster & Dörrar