Hej,
Jag har i lyan ett slutet värmesystem(centralvärme?) för radiator i badrummet, tänker istället koppla på en handdukstork jag just inhandlat. Jag har två rör i väggen som är placerade på varandra så att säga, vilken är inkommande/retur vatten? Vågar man öppna lite på de båda ballofixerna för att se var det kommer vatten ifrån? :) efef.JPG

Redigerat:
Det beror på vad det är för värmesystem och fabrikat om det är 1 rör eller 2 rör system. Visa en bild om du har en på kopplet så blir det lättare för panelen att komma med rätt svar.

mvh

Kan man inte veta om det bara kommer ut två rör utan märkning. Kan du se de på andra sidan väggen och om så kolla hur de är kopplade där mot nån radiator.
Det kommer spruta lika mycket vatten ur båda oavsett om det är tillopp eller retur. Alternativt kopplar du den temporärt med slangar så ser du var den blir varmast

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

Hur fasen ska man kunna veta det.

Att öppna kulventilerna hjälper inte då det är tryck i hela systemet så det kommer komma vatten ur båda.

P
Gissar på tillopp övre.

Jag misstänkte att det kommer vatten från båda så det var ingen bra idé.

När en röris va här o skolla kolla värmen i lyans övriga rum så gick han in i badrummet också, han såg att jag inte hade kvar den gamla raddisen, men såg att det var förberett med nya anslutningar, o han frågade om jag skulle skaffa handdukstork. Jag svarade ja. Han sa direkt "se till att du kopplat rätt så inte vattnet står stilla" ...och han visste exakt vilken som va inplopp/retur utan att varken fråga eller känna(dock minns jag inte vilken som var vilken), så det måste finnas en standard om hur man sätter rören - annars vore det ju lotto eller väldigt omständigt varje gång en rörmokare skall ansluta något.

nattugglan11 skrev:
Jag misstänkte att det kommer vatten från båda så det var ingen bra idé.

När en röris va här o skolla kolla värmen i lyans övriga rum så gick han in i badrummet också, han såg att jag inte hade kvar den gamla raddisen, men såg att det var förberett med nya anslutningar, o han frågade om jag skulle skaffa handdukstork. Jag svarade ja. Han sa direkt "se till att du kopplat rätt så inte vattnet står stilla" ...och han visste exakt vilken som va inplopp/retur utan att varken fråga eller känna(dock minns jag inte vilken som var vilken), så det måste finnas en standard om hur man sätter rören - annars vore det ju lotto varje gång en rörmokare skall ansluta något.
I gamla hus är det det... Han hade antagligen sett hur det var kopplat i något intilliggande rum. Dock så är Tilloppet på ovansidan på radiatorerna... Men enklast är att titta i ett intilliggande rum.

Krilleman
Tillopp överst är ju standard! Men betyder inte att det alltid är så...

Nattugglan: Inte bor du på Noachsgatan? :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.