Hej!

Jag har funderingar på att placera en centraldammsugare i min hobbysnickarverkstad i källaren och sedan dra upp ett rör rakt genom bjälklaget för att att ha ett uttag för dammsugning i bottenplan på huset.

Är det några problem med att placera centraldammsugaren i snickarboa?
Finns det risker med att använda centraldammsugaren också i snickarboa? Blir det för grovt med spån och dyl?
Skiljer det i ljudnivå mellan spånsug och centraldammsugare?
Har ni några bra tips på prisvärda centraldammsugare?

Jag arbetar med centraldammsugare till vardags och kan väl säga så attsätt maskinen i snickaboa är ju inga problem.

Att suga spån direkt in i maskinen med en centraldammsugare är väl inte att rek. du kommer att fylla påse/behållare samt filter väldigt fort så att någon form av föravskiljare typ Grovis alt större typer som finnsberoende på hur mycket verksamhet som försegår.

Ljudet på de spånsugar jag hört är långt mycket högre än en centraldammsugare!

Lycka till men det är väl ingen ide att jag rekomenderar fabrikat då jag själv jobbar hos en av de största leverantören i sverige och kanske har svårt att vara opartisk.

Har själv funderat på det där och jag skulle sätta en cyklon före. Här är en som gjort det.

du får gärna tipsa om prisvärda produkter även om du är partisk ;)

Vill hellst inte lägga mer än ett par tusen.

Har också en fråga ang dammsugare. Jag har installerat en central spånsugsanläggning i mitt snickeri. Jag har dragit 125mm spirorör till varje maskin och har ett väldigt bra sug vid varje maskin. Jag tänkte använda en dammsugarslang 50mm för att koppla in på 125mm röret så jag kunde nyttja min spånsugsanläggning till att dammsuga mitt snickeri. När jag kopplade in 50 mm slangen reducerades ”suget” säkert 95% och det fungerade helt enkelt inte. Är det övergången från 125mm till 50mm som måste vara långkonad för att det skall fungera?

T
B ByggarNicke skrev:
Har också en fråga ang dammsugare. Jag har installerat en central spånsugsanläggning i mitt snickeri. Jag har dragit 125mm spirorör till varje maskin och har ett väldigt bra sug vid varje maskin. Jag tänkte använda en dammsugarslang 50mm för att koppla in på 125mm röret så jag kunde nyttja min spånsugsanläggning till att dammsuga mitt snickeri. När jag kopplade in 50 mm slangen reducerades ”suget” säkert 95% och det fungerade helt enkelt inte. Är det övergången från 125mm till 50mm som måste vara långkonad för att det skall fungera?
Det var ett rejält trådlyft... :D

Spånsugar jobbar med andra principer än dammsugare, hög volym och lågt tryck för spånsugen mot låg volym och högt tryck för dammsugaren. Det gör att spånsugen kan ha (behöver) stora slangar/rör och ändå suga spån.
En dammsugare behöver klenare diameter på slang för att uppnå det (under)tryck som behövs för den låga volymen ska fungera.

Det gör att när man kopplar en klen slang på ett spånsugssystem så uppnås inte det (under)tryck som den klena slangen behöver för att kunna suga spån. Det spelar alltså ingen roll om du har en konad övergång.

För att dammsuga verkstaden kommer du att behöva en separat dammsugare. Det vissa har gjort för att låta spåsugen ta hand om damm/spån på golvet är att man sätter en port till systemet i golvhöjd och sen sopar fram damm och spån dit och öppnar porten, gärna då med ett speciellt utformat insug som öppnas med foten, så spånet sugs in.

Tackar, detta forum är bara för bra. Nu slipper jag fundera. Tack!

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.