M mnils skrev:
De är rätt stora redan idag:
[bild]
[bild]
[bild]
Ja, eller stora som Stora respektive Lilla Essingen tänkte jag. Eller Tensta respektive Rinkeby om man vill vara sån.

Eller fem sex gånger större än Oaxens nedlagda täkt om man vill åka och titta på något mer Stockholmsnära.
Satellitbild över ön Oaxen med märkta platser som Oaxen Love Beach, Oaxen Båtvarv och Oaxen Kalkbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så på det stora hela ganska små egentligen, om man betänker att de förser Sverige, Baltikum och Danmark med en stor del av deras cement. En halv promille av Gotlands yta kanske, jämfört med Stockholms län hade det varit ungefär en kvarts promille av ytan (båda utifrån att täkterna är på ungefär 1,5 kvadratkilometer, vilket kanske är lite lågt räknat).
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Nja, att LKAB betalar är en direkt konsekvens av den brytmetod som används och som är direkt kopplad till att malmkroppen lutar in under nuvarande centrum i Kiruna samt miljövillkor.

Brytmetoden heter skivrasbrytning och innebär kortfattat att man har en liggvägg och en hängande vägg som rasar ner i det hålrum som bildas när man spränger bort den solida malmkroppen som lutar in under staden.

Aktuella miljövillkor innebär att man inte får bryta malm under bebyggelse/aktivt använd mark alltså behöver marken lösas in och alla bostäder och övrig verksamhet flyttas, för att det inte får finnas ovanför aktiv gruvbrytning, vilket kanske inte är så konstigt i sig.

Marken omvandlas sedan till industrimark genom nya detaljplaner för området.

Så det är inte endast rasrisk som gör att staden behöver flyttas.

Detta avser alltså situationen i Kiruna.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mnils skrev:
De är rätt stora redan idag:
[bild]
[bild]
[bild]
Är det inte större?!

Bygg ut säger jag. I slutändan när brottet avvecklas blir ju detta en vacker skogsmiljö med en djup fin sjö.

(Om grundvattnet för ön inte hotas.)
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte större?!

Bygg ut säger jag. I slutändan när brottet avvecklas blir ju detta en vacker skogsmiljö med en djup fin sjö.

(Om grundvattnet för ön inte hotas.)
Om det är vackert vet jag inte, i Dalhalla är det speciellt och det jag såg av kalkbrottet i Malmö för kanske 20år sen var fult men har efter brytningen ansetts så värdefullt att det nedlagda dagbrottet nu blivit naturreservat.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Om det är vackert vet jag inte, i Dalhalla är det speciellt och det jag såg av kalkbrottet i Malmö för kanske 20år sen var fult men har efter brytningen ansetts så värdefullt att det nedlagda dagbrottet nu blivit naturreservat.
De brukar bli vackra miljöer. Skulle inte förvåna mig om en och annan rar ört som inte kan konkurrera i granplantagen eller slyskogen också gynnas i den miljön.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte större?!

Bygg ut säger jag. I slutändan när brottet avvecklas blir ju detta en vacker skogsmiljö med en djup fin sjö.

(Om grundvattnet för ön inte hotas.)
Ja vad är orsaken att inte ta mer ytligt västerut i den västra täkten istället för att börja på djupet? Fastigheten sträcker sig en bra bit västerut och det ser eventuellt ut som att man gjort provgropar på några ställen om man kollar flygfoton. Det är väl risk för att sådant här blir väldigt opragmatiskt och stelt när det ska sökas tillstånd och man har "hakat upp sig" på att hellre köra på djupet i befintlig täkt än skala på ytan över större område. Man kunde ju annars tänkt sig att det diskuterats flera olika alternativ i en tillståndsprocess och att man då kommit fram till vilket som vore bäst och kört på det.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Staten ger och staten tar. Om dessa pengar finns i LKAB:s kista eller om staten behöver skjuta till pengar spelar mindre roll. Det är våra pengar likt förbaskat och räcker inte statens pengar så får skattsedeln hjälpa till. Även om pengarna räcker så kommer skattsedeln användas för att fylla på kistan.

Visst vore det en intressant tanke om vi alla fick ta del av statens alla företags utdelningar via skattsedeln för att sedan betala tillbaks allt och lite till. :rofl:

På nåt sätt så leder alla vägar till samma slutsats...
 
A
H Huzzbutt skrev:
På nåt sätt så leder alla vägar till samma slutsats...
vi alla tar notan, medans andra sticker...
 
hsd
T TheGame skrev:
Man får väll flytta på invånarna i värsta fall?
Malmfälten och kiruna är städer där folk måste flytta pga gruvnäringen.
Du skulle ha jämfört med Boliden och Aitikgruvan, som gräver upp E10 samt ett par byar på en kortsiktig, liten, kopparfyndighet
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Ja vad är orsaken att inte ta mer ytligt västerut i den västra täkten istället för att börja på djupet? Fastigheten sträcker sig en bra bit västerut och det ser eventuellt ut som att man gjort provgropar på några ställen om man kollar flygfoton. Det är väl risk för att sådant här blir väldigt opragmatiskt och stelt när det ska sökas tillstånd och man har "hakat upp sig" på att hellre köra på djupet i befintlig täkt än skala på ytan över större område. Man kunde ju annars tänkt sig att det diskuterats flera olika alternativ i en tillståndsprocess och att man då kommit fram till vilket som vore bäst och kört på det.
Natura 2000 ställer till det på ytan…
 
  • Ledsen
hydrolift
  • Laddar…
Det finns en sak detta visar, att det är skillnad på folk och folk. Bor du söder om dalälven har du ett otroligt mycket större människovärde.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Du skulle ha jämfört med Boliden och Aitikgruvan, som gräver upp E10 samt ett par byar på en kortsiktig, liten, kopparfyndighet
Ja whatever. Jag ställde en fråga, gjorde ingen jämförelse.
 
A
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det finns en sak detta visar, att det är skillnad på folk och folk. Bor du söder om dalälven har du ett otroligt mycket större människovärde.
ligger en hel del i detta.
norr om dalälven så tror sig staten kunna agera som den vill och myndigheter far fram som galna, låter miljöspetakel styra över ägare... medans det är den skara söder över som tror sig vara så mycket mer värda...

Lotta Gröning: Små skogsägare under press – hotad äganderätt
https://www.expressen.se/kronikorer...att-ta-till--vapen-for-att-forsvara-sin-skog/

en vettig krönika
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
vi alla tar notan, medans andra sticker...

Värst är väl bönderna vars utsläpp av konstgödsel förstör vattentäkt efter vattentäkt och hur ekobyråkraterna på länsstyrelser och kommuner silar mygg och sväljer kameler när de tvingar på husägare kommunalt VA under påståendet att de ska rädda vattentäkterna.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
A
H Huzzbutt skrev:
Värst är väl bönderna vars utsläpp av konstgödsel förstör vattentäkt efter vattentäkt och hur ekobyråkraterna på länsstyrelser och kommuner silar mygg och sväljer kameler när de tvingar på husägare kommunalt VA under påståendet att de ska rädda vattentäkterna.
instämmer. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.