Fairlane Fairlane skrev:
Nej, jag ser inte heller något fel i att företagen står för kostnader för sin verksamhet. Det är det som LKAB gör när de betalar många miljarder för flytt av ett samhälle. Helt rätt tycker jag. Det jag ser som fel är när man påstår att privata bolag måste betala, medan staten inte behöver göra det. Det påståendet är ju motbevisat när man ser att LKAB betalar dessa pengar.
:crysmile: Vem äger LKAB?
Vilka är det då som egentligen betalar?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Detta var precis det jag menade med att blanda ihop korten..

Man har inte ens koll på vem som står för notan, eller är ägare..
Men ändå skriver man att LKAB är tvungna att betala.. nä det gör staten som ägare..
frivilligt... Sedan om man ser det som ansvarstagande eller ej får stå för var och en.

Menar herrn att staten skjuter till skattemedel till LKAB för att LKAB sedan ska flytta på hus?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
H Huzzbutt skrev:
Menar herrn att staten skjuter till skattemedel till LKAB för att LKAB sedan ska flytta på hus?
klart att de gör.
De tar ut vinsten från LKAB.
Och de ger LKAB finansiering.. ;)

A
söker fortfarande svar på vart LKAB är tvingad enligt dom att betala för flytten av staden Kiruna...

För det var ju deras fel eller hur?
statens eget bolag är förklarat ansvarigt och därför skyldig att ersätta detta..?

Det var precis det saken gällde om på Gotland i det inlägget...

Fairlane
Maskintok skrev:
Detta var precis det jag menade med att blanda ihop korten..

Man har inte ens koll på vem som står för notan, eller är ägare..
Men ändå skriver man att LKAB är tvungna att betala.. nä det gör staten som ägare..
frivilligt... Sedan om man ser det som ansvarstagande eller ej får stå för var och en.
Återigen är du ute på cykeln.
"Man har inte ens koll på vem som står för notan, eller är ägare.." <-- Jo, jag vet att staten är ägare av LKAB. Om du läser tidigare i tråden så har jag skrivit det. Jag vet också vem som tagit notan, LKAB/staten
LKAB ger staten stora skattepengar, så om du tror att du betalar flytten så är du fel ute.

Tvungna eller inte, man har två alternativ, antingen betalar man flytten eller så stannar gruvan. Man måste inte ha en dom i domstol på saken. Jag tvingas betala en väldig massa avgifter och skatter, utan att det går till domstol.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Fairlane
Ja vem är det som betalar?
Staten äger LKAB och Maskintok påstår att staten inte behöver betala, så vem är det då? Är det privata företag som betalar flytten?

A
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen är du ute på cykeln.
"Man har inte ens koll på vem som står för notan, eller är ägare.." <-- Jo, jag vet att staten är ägare av LKAB. Om du läser tidigare i tråden så har jag skrivit det. Jag vet också vem som tagit notan, LKAB/staten
LKAB ger staten stora skattepengar, så om du tror att du betalar flytten så är du fel ute.

Tvungna eller inte, man har två alternativ, antingen betalar man flytten eller så stannar gruvan. Man måste inte ha en dom i domstol på saken. Jag tvingas betala en väldig massa avgifter och skatter, utan att det går till domstol.
Du måste ju påvisa ett företag att det är deras verksamhet som gjort att staden sjunker.
Eller du tror alltså att staten kan lägga på avgifter hur som helst för att de anser LKAB vara orsaken?

A
Fairlane Fairlane skrev:
Staten äger LKAB och Maskintok påstår att staten inte behöver betala, så vem är det då? Är det privata företag som betalar flytten?
har jag inte skrivit.
utan att staten betalar genom finansiering.
Däremot vill jag ha svar på vart någonstans det står i dom eller liknande att LKAB har ansvaret för det som skett, och därmed är tvungna att betala precis som du skrev.

"tvingas betala.."

• Gilla
parom
  • Laddar…
A
S skaraborgsfakir skrev:
Själv funderade jag på hur stort det västra brottet är och hur stort det skulle bli med deras nya ansökan.
Om man beskriver det i Stockholm-termer.
De är rätt stora redan idag:
Satellitbild på ett stort gruvområde med en grön vattenfylld gruvgrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satellitbild över en stor grustäkt omgiven av skogsområden.
Skapa konto

Satellitvy över Gamla Stan och omgivande stadsdelar i Stockholm, markerad med kartikoner.
Skapa konto

Fairlane
Maskintok skrev:
har jag inte skrivit.
utan att staten betalar genom finansiering.
Däremot vill jag ha svar på vart någonstans det står i dom eller liknande att LKAB har ansvaret för det som skett, och därmed är tvungna att betala precis som du skrev.

"tvingas betala.."
Ok, LKAB har inte påverkat stabiliteten i marken utan det är de kontinentala plattornas förflyttning. Det kanske verkar märkligt eftersom det inte ligger två plattor i området, utan en, men så måste det ju vara. Alternativt kanske det är någon miljöpartists fel...

• Haha
  • Gilla
reez och 5 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, LKAB har inte påverkat stabiliteten i marken utan det är de kontinentala plattornas förflyttning. Det kanske verkar märkligt eftersom det inte ligger två plattor i området, utan en, men så måste det ju vara. Alternativt kanske det är någon miljöpartists fel...
:rofl::rofl:
Det tror jag inte.
Men japp kan vara så.
Men även om det är en platta så kan ju vibrationer uppstå..
Men det är egentligen ovidkommande..
:thinking:
för LKAB måste fortfarande hållas juridiskt ansvariga för att ha skapat denna situation..
Annars betalar de av fri vilja, ej av tvång.
Eller hur?

Åtta månader borde vara april 2022. Kommer inte regeringen få detta i knät lagom till nästa valrörelse?

A
Z ZipLock skrev:
Åtta månader borde vara april 2022. Kommer inte regeringen få detta i knät lagom till nästa valrörelse?
Jo det kommer bli ett elände redan innan..
Och många argument kommer höras emot sittande regering vid valet...
Finns inte många vinnare i detta, de som ansåg sig som vinnare tidigare har slutat som ministrar... Och nu övergett skeppet för att sjunka med sin kapten.. (statsminister) ;)

Fairlane Fairlane skrev:
Det jag menar är att det är vi ”ägare” som betalar. Antingen täcker LKAB:s pengar flytten och vår statskassa tappar det tillskott som annars skulle hamna i skattkistan. Eller så räcker inte pengarna och då måste vi alla fylla på statskistan.

Jag tycker det är en ganska märklig och dålig jämförelse att jämföra LKAB med tex. Cementa. Vet inte riktigt hur tråden om Cementa hamnat där..

Om vi nu återvänder till Cementa och de sprickor i hus i omgivningen som vissa påstår att Cementas sprängningar orsakat så är väl regelverket ganska solklart.
Om sprickorna i husen orsakats av Cementa så ska Cementa åtgärda detta. Nu har det visat sig i de fall jag hunnit läsa att Cementa anser att dom inte orsakat sprickorna efter sina egna undersökningar på plats. Därför har dom beslutat att inte ersätta sprickorna.

Däremot har dom ersatt massa annat. Folk har fått nya borrade brunnar då deras grävda sinat efter sänknings av grundvattnet tex.

Givetvis ska både Cementa och LKAB betala för de skador i omgivningen som dom orsakar. Det är dom själva som tar beslutet. Anser man beslutet felaktigt får man göra som vanligt. Ta domstolen till sin hjälp.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.