Hej,
Bor i ett hus byggt 1961, isoleringen på vinden är bristfälligt i minsta lag.
Består i dag som bäst av glasfiberull 10cm och någon typ av frigolit på ca 7 cm. På andra ställen saknas det helt. Någon form av ångspärr eller broms finns det inte. Sitter papp på en del av befintlig isolering men långt ifrån allt.
Med tanken på dagens uppvärmnings kostnader har min sambo tagit beslut på att jag skall isolera om vinden.
Min tanken är att riva bort allt och lägga på 22 cm cellulosaisolering(typ icell)
Min fråga är angående ångspärr/broms. Plast går bort, men är det nödvändigt. Svårt att se det blir tätt med tanken på hur vinden ser ut.
Mvh Jonathan
Består i dag som bäst av glasfiberull 10cm och någon typ av frigolit på ca 7 cm. På andra ställen saknas det helt. Någon form av ångspärr eller broms finns det inte. Sitter papp på en del av befintlig isolering men långt ifrån allt.
Med tanken på dagens uppvärmnings kostnader har min sambo tagit beslut på att jag skall isolera om vinden.
Min tanken är att riva bort allt och lägga på 22 cm cellulosaisolering(typ icell)
Min fråga är angående ångspärr/broms. Plast går bort, men är det nödvändigt. Svårt att se det blir tätt med tanken på hur vinden ser ut.
Mvh Jonathan
Bästa svaret
Kommer du åt så är kanske en ångbroms inte en så dålig idé, så du sänker ångtrycket uppe på vinden litegrann iaf.Jgoude skrev:Hej,
Mvh Jonathan
Spärr håller jag med om att du inte ska sätta (där finns det iofs olika skolor iofs),den kommer ju troligen inte bli helt tät ändå, och cellulosaisolering kan ju ta upp och avge fukt.
Vad skulle nackdelen med en ångspärrvara?
Mer jobb...man måste ju riva lite mer för att komma åt att montera den på ett rimligt sätt...D Daniel 109 skrev:
Eller menar du ångspärr vs ångbroms: Använder man cellulosaisolering så är den gjord för att ta upp och avge fukt - då vill man inte spärära in fukten utan det går ut på att nman inte kan få det helt tätt.
däremot är det en bra ide att bromsa fuktvandringen så det inte blir för mycket på en gång vid vissa tillfällen...
Ja, jag undrar vad ni menar att man vinner på en ångbroms i stället för en fuktspärr.
Det klaskarlsson skrev i inlägget ovan ditt är svaret på din fråga:
"Använder man cellulosaisolering så är den gjord för att ta upp och avge fukt - då vill man inte spärära in fukten utan det går ut på att nman inte kan få det helt tätt.
däremot är det en bra ide att bromsa fuktvandringen så det inte blir för mycket på en gång vid vissa tillfällen..."
"Använder man cellulosaisolering så är den gjord för att ta upp och avge fukt - då vill man inte spärära in fukten utan det går ut på att nman inte kan få det helt tätt.
däremot är det en bra ide att bromsa fuktvandringen så det inte blir för mycket på en gång vid vissa tillfällen..."
Får du inte en ångspärr tät så kommer du få en högre fuktbelastning i den punkten, vilket kan leda till problem med mögel ect.D Daniel 109 skrev:
Med en broms så blir eventuella läckpunkter inte ett sånt stort problem då du fördelar ångtrycket över en större yta som du tillåter fuktvanding genom.
Jag hittar inget i den texten som ger en ångbroms någon fördel.
Läckorna är ett lika stort problem med en ångbroms. Ångbromsen tillåter ingen konvektion, så den koncentrerad till läckorna även i det fallet. Men du får mer fukt i isoleringen eftersom du även har diffusion.M mattoys skrev:
Ett hus byggt på 60 talet hade vell inte ångspärr i klimatskalet .
Hus som isoleras med cellulosa isolering kan andas luft / fukt
Om man vill sätta en folie i klimatskalet så passar inte en ångspärr med en cellulosaisolering, de har inte samma koncept.
Bor I ett hus med ångspärr/ mineralull, 20 % luftfuktighet på vintern!
Hus som isoleras med cellulosa isolering kan andas luft / fukt
Om man vill sätta en folie i klimatskalet så passar inte en ångspärr med en cellulosaisolering, de har inte samma koncept.
Bor I ett hus med ångspärr/ mineralull, 20 % luftfuktighet på vintern!