Hejsan alla glada! Jag är i behov av goda råd :)

Jag har ett 1-plansvilla med källare som är byggt 1962 där jag har problem med svartmögel/fukt på vinden på råsponten/yttertaket. Det beror dels på bristfällig ventilation i huset samt avsaknad av ångspärr eller ångbroms. Inomhusventilationen kommer jag att åtgärda dels genom att installera en avfuktare i tvättstugan i källaren samt frånluftsfläkt i badrummet samt ventilation vid fönster. Sanering av svartmöglet är inte heller några problem utan det är under kontroll.

Idag är det cirka 25-30cm kutterspån på vinden som isolering. Jag kommer att suga ut detta helt och hållet och det är här mina funderingar kommer in i bilden....

Tanken är att jag skall tilläggsisolera med 50cm lösull men jag tvekar mellan mineralull eller cellulosa. Cellulosa kan absorbera fukt medans mineralull inte kan detta. Cellulosa är mindre känslig mot luftgenomströmning medans mineralull inte är det. Hur skall jag tänka när jag skall installera ångspärr eller ångbroms? Skall det andas eller skall det vara helt fukttät? (Tanken är att jag skall lägga ångbroms/ångspärr längst med takstolarna med uppvik och jag är fullt medveten om att det inte kommer bli 100% tätt men oavsett så kommer det bli bättre än innan)

Hoppas på kloka tankar som kan hjälpa mig i ett beslut! :)

Finns inget universalsvar. Det som oftast fungerar är att täta mot uteluft och sätta in en avfuktare. Men det kan vara en onödigt dyr och komplicerad lösning.

M magnu skrev:
Finns inget universalsvar. Det som oftast fungerar är att täta mot uteluft och sätta in en avfuktare. Men det kan vara en onödigt dyr och komplicerad lösning.
Tack för svar! Jag är emot att skapa ett mikroklimat med avfuktare på vinden. Någon/Några typ av riktlinjer gällande mitt problematik måste ju finnas? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.