P
Hej!

Ska till att isolera vinden på vårt gamla hus (byggt 1936) och har nu fått tips om en metod som går ut på att lägga skivor av cellplast under tegelpannorna. Skivorna läggs omlott, dvs som fiskfjäll, direkt på reglarna. Därefter lägger man tillbaka tegelpannorna igen. Cellplastskivorna kommer från Tyskland och är av märket Maco-Dach. De finns i olika tjocklekar från 80-180 mm.

Materialet sägs vara klassat som vattentätt undertak och öka vindskyddet. Det sägs även att man undviker köldbryggor tack vare fiskfjällsprincipen.

Har någon hört talas om eller använt sig av den här metoden? Fungerar det? Är det dyrt? Något speciellt att tänka på?

Tacksam för svar! //Peter
 
Låter som det skulle kunna vara lite för tätt för att vara under pannorna. Kolla så att du inte får fukt innesluten mellan innertaket och yttertaket.

Cellplast är ju näst intill diffusionstätt, medans papp och råspont som man normalt har kan släppa igenom fukt, sakta men ändå.

Jag personligen är skeptisk till allt nytt material/byggsätt, speciellt sådant som inte är avsett för våra svenska klimatförhållanden.

/Thrax
 
P
Tack för era svar. Det verkar ju som om ingen riktigt känner till metoden. :-/
Men hur jag än vrider och vänder på saken, känns det som om det är en vettig lösning, i synnerhet om man vill spara utrymme på vinden.

Vi får se hur det blir. Springer jag på mer information lägger jag naturligtvis upp den här.

//Peter
 
Jag mailade till MACO-DACH och bad om prislista vilket jag fick omgående :) + erbjudande om broschyrmaterial med ytterligare information och läggningsanvisning!

Det är inte billigt, lägger inte upp alla priser här, men den billigaste serie1 kostar 169:-/kvm och den dyraste serie 293:-/kvm vid läktavstånd 34 cm +moms. Priserna kan variera med +/- 5% beroende på läktavstånd och dessutom variera pga eurons kurs.

Trevligt bemötande via mail iaf...
 
Att tilläggs isolera tak är förenat med vissa fukttekniska risker.
Främst gäller detta om man ökar på bjälklagsisoleringen upp till en kallvind. Är inte fuktspärren 100%-ig blir det lätt mögel på dennu kallare vinden.

Att isolera yttertaket som du beskriver är inte en dum lösning. Vill du veta mer om metoden samt försäkra dig om att det inte blir några tossigheter föreslår jag att du tar kontakt med någon på tex www.indoorair.se.
De är duktiga på fuktteknik och har bland annat gjort studier på en variant av "cellplasttilläggsisolering" på yttertak.

Lycka till!

/Dadid
 
P
Dadid skrev:
föreslår jag att du tar kontakt med någon på tex www.indoorair.se.
Tack för tipset! Ska genast kolla med dem för att få "a second opinion".

//Peter
 
Nyfiken på vad de sa.... ;)
 
thrax skrev:
Låter som det skulle kunna vara lite för tätt för att vara under pannorna. Kolla så att du inte får fukt innesluten mellan innertaket och yttertaket.

Cellplast är ju näst intill diffusionstätt, medans papp och råspont som man normalt har kan släppa igenom fukt, sakta men ändå.

Jag personligen är skeptisk till allt nytt material/byggsätt, speciellt sådant som inte är avsett för våra svenska klimatförhållanden.

/Thrax
Takpapp är klassat som EJ ånggenomsläppligt material
 
Här kommer en fråga rörande en "gammal" tråd men ett aktuellt ämne.
Jag har ett 1½-planshus med en liten krypvind på toppen och två sidovindar på 2:a våning. Mellan toppvinden och sidovindarna löper en luftspalt, det är öppet ut vid takfoten och toppvinden är försedd med ventilationsgaller i kortsidorna.

Jag funderar på att lägga 10cm cellplast på takpappen i samband med renovering av taket och komplettera detta med att fylla upp utrymmet mellan takstolarna med mineralull för att varmisolera sidovindarna och kunna nyttja delar av utrymmet för att bredda övervåningen.

Om jag väljer att isolera med utvändig cellplast, hur gör jag då med luftspalten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.