Hej

Jag har källarvägg av leca som under mark är isolerad/dränerad med 20cm isodrän. Ovanför mark vill jag sätta cellplast med samma tjocklek. Utanpå detta vill jag sedan putsa väggen.

Hur fäster jag cellplasten? Tänker alltså två lager med 100mm cellplast. Så första lagret behöver alltså fästas mot lecaväggen och andra laget blir ju cellplast mot cellplast. Och det hela behöver bli tillräckligt stabilt för att orka hålla uppe ett lager puts utanpå allting sen.

Jag har läst lite om att använda fogskum för att limma fast cellplasten. Håller det? Hittade även en tabell på Essves hemsida där de rekommenderade Stenlim Skum. Tror ni det är bättre eller sämre än fogskum? De skriver själva "Använd inte i lastbärande konstruktioner". Räknas det jag vill göra som "lastbärande"? Ska ju bära en last i form av puts. Om man inte limmar så är det väl skruva som gäller. Essve rekommenderar deras NL-pluggar till leca. Sen gäller det bara att hitta en bra skruv och en rejäl bricka för att få så stor anläggningsyta som möjligt mot cellplasten. Behöver skruv som är ca 30 cm lång. Var hittar jag det? Och var hittar jag i så fall även lämplig bricka att använda?
 
Om jag ska skruva har jag hittat ett par alternativ till skruv här:

SWG 191 108 280 19 Träskruv 8 mm 280 mm Månghörnigt tandad Stål förzinkad 50 st | Conrad.se 650 kr
JD Plus konstruktionsskruv med torx-fäste 8,0x280 mm, elförzinkad, gul, 50 styck - köp på HORNBACH.se 1077 kr
Träskruv FAST Big DOG C4 Dimension: 8x280 mm, Innehåll: 25 st- 281528 (bygghemma.se) 566 kr (notera: endast 25 st)

Tittar jag på rätt typ av skruv? Funkar den billigaste där från Conrad?

När det kommer till passande bricka, räcker det med en i plast, eller behöver det vara metall för att få tillräckligt tryck mot cellplasten?
Byggmax har en i plast som är 60mm i diameter Spikbricka (P-21214) | Byggmax
Verktygsproffsen har en i 0,8mm aluminium som är 40mm i diameter. Vet inte om det går att få starkare press med den, vad tror ni? VSB 98400 Isoleringsbricka utvändig, 100-pack Ø40 mm | Verktygsproffsen
 
S
Annars är ju plastspik rätt smidigt, men jag vet inte hur bra det skulle hålla med pust på isoleringen. Det kan vara värt att kolla upp.
 
Tycker du överdriver ganska ordentligt när du vill ha 200mm cellplast utanpå källarväggen. Nöj dig med 100mm. Hur mycket sticker övrig fasad ut utanför källarmuren?

Putsa direkt på cellplast blir ju dessutom väldigt känsligt för skador. Använd XPS eller åtminstone S200 EPS.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S Screew skrev:
Annars är ju plastspik rätt smidigt, men jag vet inte hur bra det skulle hålla med pust på isoleringen. Det kan vara värt att kolla upp.
Precis. Typ denna med stift från byggmax ISOLERHÅLLARE MED STIFT (P-61020009) | Byggmax

Problemet är ju att tyngden kommer vertikalt på spiken som sitter horisontellt. Det är den ju liksom inte gjord för. Har du nån idé om var eller hur man kan kolla upp om det skulle hålla?
 
S
T tlundberg skrev:
Precis. Typ denna med stift från byggmax ISOLERHÅLLARE MED STIFT (P-61020009) | Byggmax

Problemet är ju att tyngden kommer vertikalt på spiken som sitter horisontellt. Det är den ju liksom inte gjord för. Har du nån idé om var eller hur man kan kolla upp om det skulle hålla?
Det enklaste sättet är nog att fråga leverantören. Dom borde kunna säga om dom fungerar för det du tänkt. Jag har för mig att BEWI pustskiva kan sättas upp med liknande
 
V vectrex skrev:
Tycker du överdriver ganska ordentligt när du vill ha 200mm cellplast utanpå källarväggen. Nöj dig med 100mm. Hur mycket sticker övrig fasad ut utanför källarmuren?
Ca 23 cm

V vectrex skrev:
Putsa direkt på cellplast blir ju dessutom väldigt känsligt för skador. Använd XPS eller åtminstone S200 EPS.
Det skulle jag absolut kunna göra
 
Om du klämmer fast cellplasten mot sockeln med läkt och långa skruv.
Då kan du sen skruva en sockelskiva i läkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.