Jag tycker det verkar vara en smart konstruktion som eliminerar kallvind som kan mögla, råspånt som kan mögla etc. Vidare så är det bra att snabbt som attan få på taket för att undvika att regn kommer in i stommen.

Nackdelar är att cellplast är brandfarligt så man bör ha någon slags brandskydd.

Vidare så kryper cellplast en del, skulle vara intressant att veta hur de löser skarvarna.

Skriv gärna vad det skulle kosta med ett tak om du begär en offert av dem.
 
När man tittar på videon så ser det ut som om man limmar den spontade cellplasten, sedan falsar dom ytterplåten.

http://www.youtube.com/watch?v=46M_OQVvy6c

Såg någonstans att cellplast på innertak av plåt inte var en godkänd konstruktion så jag antar att det måste till något slags brandskydd i innertaket. Det farliga verkar vara att cellplasten kan rinna iväg och sprida branden.
 
Pratade med Cellplast direkt och fick många bra svar på mina frågor. Vad gäller brandskydd så har ovansidan brandklass 3, under måsta man skydda med gips eller annat brandsäkert material, hur mycket beror på vilken typ av byggnad som jag förstod det.

Panelerna är bärande upp till 6 meter och kan ha en maxlängd på 12.5 meter, alla genomförningar görs i fabriken.

Prisindikation ca 1 000 kr /kvm exl moms, tillkommer gör frakt och kran.

För mig känns plus tak som ett alternativ värt att titta vidare på.
 
Det låter ju som ett riktigt bra pris! Verkar ju gå snabbt att lägga också, känns bra att få vädertätt snabbt.

Skriv gärna i tråden senare om du bestämmer dig för att lägga taket, hade vart intressant att få lite omdömen om det.
 
Är det ingen som har använt sig av plustak? Är nyfiken på att höra vad ni tycker om det isf, då jag själv är inne på att använda det till mitt hus.
 
Det blev plustak till vårt hus. Vi valde 500mm tjocklek, samma som legolitens blockstorlek.
Det gick smidigt att få på taket. 3 dagar kan man säga att det tog.
Nu återstår det bara att se om det är så bra som det sägs :)
Annars tycker jag taket ser snyggt ut med dubbelfalsadplåt, men det går ju att få med tegel om man nu så vill.
Trevligt bemötande av killarna som monterade. Största nackdelen är väl priset, det är ett ganska dyrt tak. Vårt tak landade med material, frakt och montering på 383.000:- men då är ca 45.000 för arbete och 35.500 för kran och frakt.
Så här blev resultatet iaf:
ImageUploadedByByggahus.se1363381126.818296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är inte det där Clix/Falsat.se?
 
Nej leverantör är Seml Ab. Men det är Lindab plåt på, men taket kommer i block och plåten är limmad på cellplasten sen falsar de ihop dom.
ImageUploadedByByggahus.se1363639823.606923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok :) Tyckte nämligen att nocken såg lite skum ut. Som att det är en nockplåt istället för falsad nock, men det kanske bara ser så ut.
 
Det är nockplåt...
 
Mitt plåtslagaröga såg alltså rätt :) Är nog för att få det mer prefabricerat dom gör så. Spelar ingen direkt roll, men som plåtslagare tycker man att det är okonventionellt. Det är å andra sidan hela konceptet. :)
 
Ja precis. Det är lite grejen man får ta.
Ja det är ju trist när andra sno jobb från gamla hederliga plåtslagare. Men hela det här huset sticker nog i mångas öga då väldigt många har åsikter om att bygga i cellplast generellt.
 
Jag tycker bara det är kul att det händer lite nytt. Det genialiska med systemet enligt mig som plåtslagare är att man kan stå inomhus och fixa alla hinder med elementen liggande ned istället för att klänga på ett brant tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.