Jag har anlitat en byggfirma för att byta tak på villan och allt blev kanon utom just vid entrétaket.. Men det kanske måste vara så här? Förstår att det är svårt att få till bra då entretaket går in under hustaket.. Vad tycker ni? Är det så här man brukar göra? Eller går det att få till på nåt bättre/snyggare sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska man göra det? Det måste väl vara en sån där ränna antar jag där taken möts. Det har jag sett andra ha. Men alla andra tak jag tittat på är nedre kant på entretak i samma nivå som det andra taket och då blir ju aldrig detta problem.
Det är nytt tak lagt ovanpå det befintliga.
Vad är en "vattbräda/plåt"?
Det är nytt tak lagt ovanpå det befintliga.
Vad är en "vattbräda/plåt"?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Jag hade byggt igen det hållet men med taken på dom grova fel som man ser på bilden är det nog fullt av fel på dit tak rekommenderar dej starkt att besikta det.
tycker samma.johan ivarsson skrev:
svårt å få den där brytningen att bli snygg. det skulle arbetarna haft som förslag( att bygga ihop med andra delen)
Vilka fel då? Det är inte helt klart heller. Det saknas en plåtbit bland annat på "vindskivan" längst till höger i bild..johan ivarsson skrev:
Redigerat:
Den där lösningen ser dels förj*vlig ut och funktionen ser tveksam ut, kommer det en regnskur så kommer vattnet från ränndalen att gå under plåten, om det inte är klart så har du anragligen inte betalat ännu, du måste ta ut en besiktiningsman för att kolla över hur dom gjort resten av taket, det där på bild behöver du inte ens be nån annan titta på för att underkänna.Villaägaren1 skrev:
Bilden som thomas33 bifogat visar en mycket bättre lösning, man vill ju ha vattnet på plåten/pannorna inte under.
Det gamla plåttaket ligger kvar under detta så några problem med vattnet tror jag inte att det blir. Möjligen att nån av de nya reglarna kan bli lite blöta där om det regnar mycket.. Men den där plåten för "ränndalen" är ju vikt över tror jag så det är nog inget stort problem..
Det är mer det estetiska jag har synpunkter på
Här är en till bild mer uppifrån från andra sidan:
Det är mer det estetiska jag har synpunkter på
Här är en till bild mer uppifrån från andra sidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar man avsluta takplåtarna jäms med takfotsplåten? Jag förlängde mina några cm så att snö som åker av inte landar i rännan och förstör den. Men du kanske inte har så mycket snö?
Sen är det väl risk att löv och skit blåser in under där och försämrar luftspalten.
Sen är det väl risk att löv och skit blåser in under där och försämrar luftspalten.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Dom har ju inte gjort någon skopa utan tagit en ränndals bit som skopa är några som inte vet hur man gör med plåt som gjort detta.
Moderator
· Stockholm
· 52 764 inlägg
men om det nu skall rinna vatten på det gamla plåtaket, vad är det då för mening att sätta ett nytt tak?