Hej,
Jag ska byta all el (mestadels fk i rör) i en lägenhet från 50-talet. Ett problem är att det är enfasmatning till lägenheten. (Säkrad 25 A)
Det jag skulle vilja göra är byta ut enfasmatningen (stigaren) till trefasmatning och som jag förstår det så är det nu tillåtet att dra 5*2,5 mm2 som matning förutsatt att man säkrar den 3*16A.
Har jag rätt i det antagandet?
Det var ett tag sedan jag jobbade som elektriker och är lite ringrostig. Jag vet också att det hänt en del i regelverket.
Lägenheten är en vanlig tvåa där enfas-spisen ska bytas ut mot spishåll och ugn. Även diskmaskin ska installeras.
Jag ska byta all el (mestadels fk i rör) i en lägenhet från 50-talet. Ett problem är att det är enfasmatning till lägenheten. (Säkrad 25 A)
Det jag skulle vilja göra är byta ut enfasmatningen (stigaren) till trefasmatning och som jag förstår det så är det nu tillåtet att dra 5*2,5 mm2 som matning förutsatt att man säkrar den 3*16A.
Det var ett tag sedan jag jobbade som elektriker och är lite ringrostig. Jag vet också att det hänt en del i regelverket.
Lägenheten är en vanlig tvåa där enfas-spisen ska bytas ut mot spishåll och ugn. Även diskmaskin ska installeras.
Varför inte dra 5g6? Har du 3 fas fram till mätarskåp huvudsäkringB byggobil skrev:Hej,
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 709 inlägg
Det är tillåtet med huvudledningar med arean 2.5 mm², eller mindre om man vill så. 2.5 mm² och 16 A trefas räcker så att det blir över till en lägenhet.
Jag antar at det är det befintliga röret för "stigaren" som sätter begränsningen. Det finns då en tunn MQQ 5G4 mm² med diametern 13.2 mm. Men då ska man ha behov av 4 mm² vilket man endast har vid matning av flera lägenheter.
Är denna lägenhet ensam på stigarröret?
Jag antar at det är det befintliga röret för "stigaren" som sätter begränsningen. Det finns då en tunn MQQ 5G4 mm² med diametern 13.2 mm. Men då ska man ha behov av 4 mm² vilket man endast har vid matning av flera lägenheter.
Stigaren är fk/mk i rör, huvudnolla och fas, och som det ser ut så blir det svårt att få i 5g6. 5*2,5 ska du dock gå. bra. Sen ser jag inte heller anledning att det ska vara 6 mm2. Lägenheten kommer aldrig att behöva mer än 16 A. Jag vet att man tidigare alltid drog 6mm2 som stigare men som jag förstått det så behöver man inte göra det längre?J J-banan skrev:
Nej, det är inte 3fas till mätarskåpets huvudsäkring. Huvudsäkringen är en gammal gjutjärnskapsling med plats för endast två säkringar så även den måste bytas.
Ok, bra.Bo.Siltberg skrev:Det är tillåtet med huvudledningar med arean 2.5 mm², eller mindre om man vill så. 2.5 mm² och 16 A trefas räcker så att det blir över till en lägenhet.
Ja det är befintliga röret för stigaren som är begränsningen. Lägenheten är ensam stigarröret.
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
"Huvudnolla", antar jag är det vi idag kallar PEN, kombinerad nolla och skyddsjord? I så fall gäller numera att den måste vara minst 10 kvmm. Alternativet är att dra upp separat nolla och skyddsjord, då räcker (normalt) 2,5 kvmm för 16A. Att man alltså delar upp till nolla och jord i matande ände istället för i lägenhetens central.B byggobil skrev:
Men hur ligger det till med tillstånden här. Detta är ju ett solklart behörighetskrävande arbete, jag antar att detta är i en bostadsrätt? Och det borde krävas anmälan till elnätsbolaget. Går föreningen med på att du hempular detta? Och hur tänker du ordna anmälan till elnätsbolaget? De accepterar bara anmälan från en elfirma.
D Dilato skrev:
Ja, tanken är att det ska vara separat nolla och skyddsjord från mätare.H hempularen skrev:"Huvudnolla", antar jag är det vi idag kallar PEN, kombinerad nolla och skyddsjord? I så fall gäller numera att den måste vara minst 10 kvmm. Alternativet är att dra upp separat nolla och skyddsjord, då räcker (normalt) 2,5 kvmm för 16A. Att man alltså delar upp till nolla och jord i matande ände istället för i lägenhetens central.
Men hur ligger det till med tillstånden här. Detta är ju ett solklart behörighetskrävande arbete, jag antar att detta är i en bostadsrätt? Och det borde krävas anmälan till elnätsbolaget. Går föreningen med på att du hempular detta? Och hur tänker du ordna anmälan till elnätsbolaget? De accepterar bara anmälan från en elfirma.
Vad det gäller tillstånden så är det här inget jag (har behörighet B) kommer att göra utan det blir att anlita elfirma. Det är en hyresfastighet så det är fastighetsägaren som kommer att ta beslut om det ska göras.
Jag bifogar en par bilder. Där ser men tydligt hur det är gjort med matningarna och huvudsäkringarna till varje lgn. Som jag ser det så skulle det vara lämpligt att göra om till trefas för alla fem lägenheterna samtidigt. (den aktuella lägenheten har mätaren längst till höger)
I detaljen 2,5 mm² huvudledning till lägenheten ser jag inga problem. Men det kan finnas följder som möjligen är problem. Jag tänker främst på spisarna. Om en lägenhet som tidigare haft enfasanslutning på 25A i stället får trefas 16A så finns det inte längre samma effekt till spisen. Den måste då få en trefas gruppledning. Det är ju inget problem i lägenheten som skall renoveras. Men bra att ha i huvudet om det skall dras ny huvudledning till alla lägenheterna.