109 läst · 5 svar
109 läst
5 svar
Byte från vedpanna till luftvatten, val av värmepump?
Hej! Jag håller på att planera för att byta ut mitt nuvarande värmesystem och skulle behöva lite input från er som har erfarenhet av luft/vattenvärmepumpar. Här är en översikt över huset och situationen:
Husets information:
• Byggår: 1950-tal
• Boarea: 96 kvm
• Biarea (källare): 65 kvm
• Våningar: 3 (källare, bottenplan, övervåning)
• Isolering: 3-glasfönster i hela huset utom källaren, normal tilläggsisolering
• Vattenburna radiatorer finns på samtliga våningar, kan eventuellt behövas något extra i källaren
• Västmanland
• Nuvarande uppvärmning:
Äldre CTC Vedpanna mot ackumulatortank som ska avvecklas och en Panasonic luftvärmepump på bottenplan.
Offert 1 – NIBE AMS 10-12 + BA-SVM 10-200/12 R
• Kostnad: 128 000 kr efter ROT, exklusive bortforsling av vedpanna + ackumulatortankar
Offert 2 – Mitsubishi Electric WM112 Ecodan
• Kostnad: Ca 140 000 kr efter ROT, exklusive bortforsling av vedpanna + ackumulatortankar
Hur råder era erfarenheter av dessa värmepumpar?
För- nackdelar?
Andra rekommendationer?
Husets information:
• Byggår: 1950-tal
• Boarea: 96 kvm
• Biarea (källare): 65 kvm
• Våningar: 3 (källare, bottenplan, övervåning)
• Isolering: 3-glasfönster i hela huset utom källaren, normal tilläggsisolering
• Vattenburna radiatorer finns på samtliga våningar, kan eventuellt behövas något extra i källaren
• Västmanland
• Nuvarande uppvärmning:
Äldre CTC Vedpanna mot ackumulatortank som ska avvecklas och en Panasonic luftvärmepump på bottenplan.
Offert 1 – NIBE AMS 10-12 + BA-SVM 10-200/12 R
• Kostnad: 128 000 kr efter ROT, exklusive bortforsling av vedpanna + ackumulatortankar
Offert 2 – Mitsubishi Electric WM112 Ecodan
• Kostnad: Ca 140 000 kr efter ROT, exklusive bortforsling av vedpanna + ackumulatortankar
Hur råder era erfarenheter av dessa värmepumpar?
För- nackdelar?
Andra rekommendationer?
Redigerat:
Varför sluta med ved helt?
Jag har en vedpanna + CTC Ecoair 107 som kopplas samman med en Zenith 550..
På detta sätt försöker jag hålla elpatronerna vilande när det är kallt eller så får dom köra när jag inte orkar bära ved.
Jag har en vedpanna + CTC Ecoair 107 som kopplas samman med en Zenith 550..
På detta sätt försöker jag hålla elpatronerna vilande när det är kallt eller så får dom köra när jag inte orkar bära ved.
Jag förstår ditt resonemang. Här krävs åtgärder för att optimera eldning då nuvarande system inte nyttjar ack tankarna korrekt plus reservdelar behöver bytas på pannan som är från 91.Fällebyggarn skrev:
Huset beläget i tätbebyggt område och har inte tillgång till egen ved.
Därav luftvatten.
NIBE-prylarna "NIBE AMS 10-12 + BA-SVM 10-200/12 R" verkar vara ett par år gammal modell som numera ersatts av uppdaterade produkter. Man bör känna att priset också är därefter som utgången modell. Mitsubishi Ecodan är bra på flera sätt men Ecodan har också fått kritik för bullernivån så man ska vara medveten om det beroende på hur känslig man själv är och grannarna där man bor.
En central skillnad är att NIBE-split har 1-fas kompressor medans Mitsubishi Ecodan har 3-fas kompressor. Det gör att NIBE-split kanske kräver något kraftigare mätarsäkringar och det blir svårare att balansera effektuttaget i huset så att mätarsäkringarna håller.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Utbyte av vedpanna
Ved, Pellets, Flis -
Tågordning byte från gas till luft vatten värmepump och beredare
Värmepumpar -
Byte från LB 9910 tillhållarlås till cylinderlås?
Fönster & Dörrar -
Byte av dimmer- Vilken dimmer från Schneider Exxact?
El -
Byter från bergvärme till vedpanna, frågor om murstock och acktank mm.
Ved, Pellets, Flis