3 336 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Byte från termostatvred till vanliga vred. Vilket fäste har jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad heter detta fäste på ventilen och vad ska jag ha för vred om jag vill köra utan termostat?
I vintras upptäckte jag att vissa element inte blev riktigt varma. Trodde först att det kanske var ventilerna som inte funkade, men jag har skruvat isär och ventilerna funkar bra. Istället har jag kommit fram till att systemet är obalanserat så att vissa element kortsluter systemet. Jag behöver alltså strypa på de element där det flödar för bra, men att strypa med befintliga termostater blir lite konstigt när utetemperaturen varierar. Värmesystemet är från början gjort för hög temp och styrning med termostat, vedpanna och självcirkulation, dvs med riktigt grova rör upp till 50 mm. Funkar mindre bra med bergvärme och alla ventiler öppna.
Ha ha ha, knappast! Finns inte ett enda sånt koppel i hela huset. Tanken är att få samma funktion med hjälp av den vanliga ventilen. Det borde väl ha gjorts när BV sattes in för 20 år sen, men med tanke på hur det gjordes (många genvägar) är det inte konstigt att det saknas.C cpalm skrev:
Logga in
Skapa konto
Aha, ja då förstår man att det blir problem. Dags att ta tjuren vid hornen och fixa det kanske? Handratt är väl i och för sig en bra quick fix, men det är ju bara en tidsfråga innan "någon" är där och skruvar på dem.K KungAnka skrev:
Bästa svaret
K KungAnka skrev:
Byt insatser till dessa: https://store.danfoss.com/se/sv/Cli...För-ventiler:-RAVL,-Alla-storlekar/p/013G4013
Då kan du göra en riktig injustering istället för att hålla på med halvmesyrer.
Jag hade såna där med strypning på förra huset, hade glömt det. Dom är nog det bästa om man ska ha termostaten kvar, men jag behöver ingen. Jag tänkte att det kanske fanns något simplare om man bara vill kunna justera och låta det vara. Men du har helt rätt i att handrattar kommer någon att pilla på, nuvarande termostater vrids det friskt på vad man än säger , så handratt för att få ha det i fred är nog fel väg att gå. Om man kunde ersätta termostaten med en hatt med en skruv i så att rattande måste göras med skruvmejsel hade det varit bra, men det har jag inte hittat än. Annars får det nog bli såna där ventiler och termostat som står öppen.J jonko skrev:
Du kan ju köra en sån ventil + handratt.
Du justerar in ventilen till rätt grundflöde (när ratten är helt öppen), sen kan man med ratten strypa flödet om man är för varm. Enkelt att återgå till rätt inställning genom att bara öppna ratten igen.
Du justerar in ventilen till rätt grundflöde (när ratten är helt öppen), sen kan man med ratten strypa flödet om man är för varm. Enkelt att återgå till rätt inställning genom att bara öppna ratten igen.
Jo jag vet hur den ventilen funkar. Men om jag har den behöver jag ingen ny handratt, om man ställer termostaten på max så är den helt öppen som jag vill ha så det är lika enkelt att få rätt läge som med ratt. Problemet med att någon känner sig varm och vrider av utan att underrätta fastighetsskötaren (mig) är det samma. Men jag kan ju gå runt och känna lite då och då.K KjellTimell skrev:
Ja, men med rätt förinställning blir det iallafall bara kallt i det rummet någon skruvat ner och du slipper springa runt och leta efter vilken/vilka radiatorer som sabbar flödet och fundera på hur de skall vara ställda. Fast om man ändå ger sig på omaket att tömma systemet och börja skruva kanske det är lika bra att montera strypventiler på returen också. Vet iofs inte vad konsekvenserna blir av att bara strypa på tilloppet, det kanske inte är något problem(?)K KungAnka skrev:
Att strypa returen betyder att kapa ett 25 mm stålrör, gänga och sätta dit en ventil med lindrev osv. Det är ju inte direkt förberett för det och det finns vare sig lödningar eller klämringar att ta isär. För mig som amatör är det inget jag bara passar på att göra när vattnet ändå är urtappat, tror inte det blir så snyggt heller och kan vara svårt att få plats med på vissa rör, en del är nästan bara böjda utan kopplingar.C cpalm skrev:Ja, men med rätt förinställning blir det iallafall bara kallt i det rummet någon skruvat ner och du slipper springa runt och leta efter vilken/vilka radiatorer som sabbar flödet och fundera på hur de skall vara ställda. Fast om man ändå ger sig på omaket att tömma systemet och börja skruva kanske det är lika bra att montera strypventiler på returen också. Vet iofs inte vad konsekvenserna blir av att bara strypa på tilloppet, det kanske inte är något problem(?)
Det får bli nya insatser med begränsare, dom är ju gjorda för exakt detta, dvs element utan stryp på returen.
Jag trodde för en stund att detta var löst, men det var inte så enkelt. Ventilinsatsen som länkas in ovan heter 013G4013. Enligt Danfoss sida passar den alla storlekar av RAVL. Men om man tittar på bilden så ser gängan alldeles för stor ut. Gängan på insatsen ska vara 20 mm, det ser ut som mycket mer.
Jag hittade ett äldre datablad på internet, där framgår att insatsen ovan inte alls är till RAVL utan RAV. Danfoss sida verkar alltså vara felaktig.
För RAVL insats finns 2 storlekar att välja på 013G4011 och 013G4012. Vilken man ska ha beror på hur stor ventil man har. Mina rör är 1”, dessa finns inte listade, största är 3/4” som ska ha 013G4012. Jag tänkte chansa på dessa, men har inte lyckats hitta någon som säljer i Sverige.
Dags att ge upp?
Logga in
Skapa konto
Jag hittade ett äldre datablad på internet, där framgår att insatsen ovan inte alls är till RAVL utan RAV. Danfoss sida verkar alltså vara felaktig.
Logga in
Skapa konto
För RAVL insats finns 2 storlekar att välja på 013G4011 och 013G4012. Vilken man ska ha beror på hur stor ventil man har. Mina rör är 1”, dessa finns inte listade, största är 3/4” som ska ha 013G4012. Jag tänkte chansa på dessa, men har inte lyckats hitta någon som säljer i Sverige.
Dags att ge upp?
OK, på din bild sitter det en böj på returen, som jag tror går att ersätta "rakt av" med en ventil. Men det kanske bara var på just den radiatorn. Men någon typ av koppel med kona måste det väl sitta där så att det går att montera/demontera radiatorn?K KungAnka skrev:
Jo, det finns lite olika varianter i huset, de flesta har en sådan kort 90° böj i varierande storlek.C cpalm skrev:
Andra är lite mer invecklade. Var hittar man såna ventiler? Antar att dom bör vara avsedda för ändamålet om det inte ska bli en massa oljud. Vad är fördelen med att strypa där istället för vid inloppet?
Logga in
Skapa konto