Har bytt elpatron i min Nibe beredare från 90 talet, inga problem.
Problemet uppstod när jag startade uppvärmningen. Beredaren började koka? Den blev så varm att det ångade när jag öppnade närmaste varmvattenkran? Min fråga är om jag gjorde något fel när jag fyllde upp den., eller om termostaten eller övhetniningsskyddet är trasigt?
Händig men inte allvetande.
 
R
Svårt att veta , kanske du har fått direktström på patronen , har du mätinsturment ?
ställ ner termostaten på noll , då ska det inte finns någon el på patronen
Det ska klicka när du vrider fram och tlllbaka på vredet
En annan sak termostaten kan ha svetsat fast och om det är två smala rör från den
in i ett rör på beredaren så är det gemensam del termostat och överhettningsskydd
har det då svetsat bryter det inte bort elen till patronen och VVB kokar
 
  • Gilla
hitman66
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Svårt att veta , kanske du har fått direktström på patronen , har du mätinsturment ?
ställ ner termostaten på noll , då ska det inte finns någon el på patronen
Det ska klicka när du vrider fram och tlllbaka på vredet
En annan sak termostaten kan ha svetsat fast och om det är två smala rör från den
in i ett rör på beredaren så är det gemensam del termostat och överhettningsskydd
har det då svetsat bryter det inte bort elen till patronen och VVB kokar
Tack för svaret. Om jag testar med ohm mätaren ska jag då få olika värden om jag vrider på termostaten?
 
R
Mellan stiften brukar vara flatmodell , i bland skruv ( gammalt ) , det är 3 st på vardera sida och vid max
på termostaten ska det bli kontakt och vid min ingen kontakt dom räknas rakt över
Vid min ska det vara oändligt , inga olika värden , antinget är det kontakt eller inte
Sått i hop pinnarna på instrumentet så ser du vad som är kontakt resp, avbrott
 
  • Gilla
hitman66
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Mellan stiften brukar vara flatmodell , i bland skruv ( gammalt ) , det är 3 st på vardera sida och vid max
på termostaten ska det bli kontakt och vid min ingen kontakt dom räknas rakt över
Vid min ska det vara oändligt , inga olika värden , antinget är det kontakt eller inte
Sått i hop pinnarna på instrumentet så ser du vad som är kontakt resp, avbrott
Tack för svaret...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.