Min son bor i en bostadsrätt i Stockholm (HSB).
I badrummen monterade de ballofixventiler på inkommande vatten när de bytte stammar etc. för ca 20 år sedan.
Nu skulle han byta duschblandaren och försökte stänga av ballofixventilerna, men de satt som berget. Den ena lyckades han vrida runt med en polygrip, men den andra gick sönder och det började droppa litegrann från den.
Jag sa till honom att kolla med föreningen var man stänger av vattnet till det duschrummet, så kan jag byta ventilerna. (jag har byggt om hundratals badrum i mitt företag, men det var 16 år sedan sist). Då svarar han i styrelsen ( en sådan som springer runt och lägger sig i allt), att dels sitter avstängningen i ett uthyrt utrymme, som de knappt har tillgång till och dels får bara en auktoriserad vvs-montör stänga av vattnet.
Min fråga är alltså :
Får de ens ha avstängningen så inte vem som helst i huset kan stänga av vattnet ? Jag menar, om något skulle hända ?
Kan de kräva att enbart auktoriserade vvs-montörer får stänga av vattnet ?
Borde inte ballofixventilerna vara föreningens ansvar ?

Inte otänkbart att huvudventilen sitter skyddad bakom lås och ska hanteras av kunnig person.

Ventilerna i badrummet lär falla under ert ansvar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är upp till styrelsen att besluta hur de vill hantera rutinen för huvudkransavstängning. De flesta föreningar har en policy för hur det ska gå till med meddelande till alla boende och lokalhyresgäster ett visst antal dagar i förväg, vissa tar ut en avgift för det via förvaltaren. Sprutar vattnet akut så är det bara att stänga av och ta diskussion och kostnader senare. Men visst kan styrelsen hitta på att man måste ha kycklingdräkt på sig när man manövrerar huvudkranen. Se bara till att inte välja om styrelsen efter det beslutet.

Typiskt sett ligger ballofixerna under bostadrättsinnehavarens ansvar. Men det kan nog finnas föreningar som har gjort en annan gränsdragning. Läs i stadgarna för denna förening.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Eftersom det är ett badrum kan du ju byta ut ballofixerna även med vattnet påslaget, det blir bara lite blötare :)

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Eftersom det är ett badrum kan du ju byta ut ballofixerna även med vattnet påslaget, det blir bara lite blötare :)
Eller så hyr man en maskin som fryser rören så slipper man bli blöt ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Avstängningarna sitter där de sitter, och ja ibland är det bakom låsta utrymmen. Dock klantigt av BRF:en att inte se till att de smidigt kan få tillgång till dem Blir jobbigt vid en större läcka och de inte kan stänga av vattnet.

Gällande ansvar så står det i HSB:s stadgar ofta detta;
Bostadsrättshavarens ansvar (Alltså din son)

8. ledningar för avlopp, gas, vatten och anordningar för informationsöverföring till de delar de är synliga i lägenheten och betjänar endast den aktuella lägenheten
9. armaturer för vatten (blandare, duschmunstycke med mera) inklusive packning, avstängningsventiler och anslutningskopplingar på vattenledning

Ballofixventilerna och dess motionerande och funktion är således något som faller på din sons ansvar.

J Johnsson 56 skrev:
Får de ens ha avstängningen så inte vem som helst i huset kan stänga av vattnet ?
Man kan ju vända på det och fundera på hur lämpligt det är med åtkomliga kranar så att "vem som helst" kan "djävlas" med hela huset hur lätt som helst.

Det är nog rätt normalt att "huvudkranar" är inlåsta i någon "undercentral" eller liknande precis som husets huvudbrytare för el förhoppningsvis sitter skyddad. Dock bör naturligtvis "fastighetsskötaren" ha direkt tillgång till dessa "kranar/brytare" och det är inte lyckat om de sitter i "ett uthyrt utrymme, som de knappt har tillgång till".

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Eller så hyr man en maskin som fryser rören så slipper man bli blöt ;)
Jag har som sagt i mitt företag byggt om säkert 300 badrum, så jag har en sådan frysmaskin. Problemet är att ventilerna sitter direkt efter att rören kommer ut från vägg, så det går inte att koppla på kramlarna. Men jag kommer att åka till honom och använda frysmaskin efter ballofixerna i stället.

J Johnsson 56 skrev:
Jag har som sagt i mitt företag byggt om säkert 300 badrum, så jag har en sådan frysmaskin. Problemet är att ventilerna sitter direkt efter att rören kommer ut från vägg, så det går inte att koppla på kramlarna. Men jag kommer att åka till honom och använda frysmaskin efter ballofixerna i stället.
Är det inte bättre att göra ett korrekt jobb direkt trots att det är krångligt med åtkomsten till huvudavstängningarna?

Kommer ju vara värt längre fram att ha fräscha kulventiler.

J Johnsson 56 skrev:
Men jag kommer att åka till honom och använda frysmaskin efter ballofixerna i stället.
Det är inte sån tur att det finns någon inspektionslucka till en slits eller någon liknande åtkomstmöjlighet så du kan frysa före balofixerna och byta dessa mot fungerande.

oobum oobum skrev:
Är det inte bättre att göra ett korrekt jobb direkt trots att det är krångligt med åtkomsten till huvudavstängningarna?

Kommer ju vara värt längre fram att ha fräscha kulventiler.
Byta kulventilerna kan min son göra själv nästa gång de aviserar att de ska stänga av vattnet, så det enda han behöver göra är att se till att ha dem hemma tillsammans med 2 st passande skift/fasta nycklar. Jag gissar att det tar honom max 10 minuter. Det visar hur löjligt det är att en auktoriserad vvs-montör måste stänga av vattnet, medan vem som helst kan byta kopplingarna. Han har fått ett pris från en vvs-firma som ligger på samma gata. De vill ha 3200 kr för att byta ventilerna. De åker naturligtvis inte ut och enbart stänger av en kran, för att sedan vänta en stund och sedan slå på den.

J Johnsson 56 skrev:
Byta kulventilerna kan min son göra själv nästa gång de aviserar att de ska stänga av vattnet
Brukar inte den typen av aviseringar komma med förbehållet att "leverantören förbehåller sig rätten att hålla ledningarna spännings-/trycksatta under den aviserade tiden". Tänker att ett "max 10 minuter"sarbete ibland kan ta betydligt längre tid när det skiter sig lite...

Jag skulle nog utföra det där bytet i samförstånd med övriga utförare under det planerade avbrottet. Men det kanske är så du menar.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte sån tur att det finns någon inspektionslucka till en slits eller någon liknande åtkomstmöjlighet så du kan frysa före balofixerna och byta dessa mot fungerande.
Jo, det sitter en inspektionslucka precis över där rören kommer ut, men dels är det en enda röra av rör och murbruk och dels så trångt att det inte går att få dit klamrarna på ett säkert sätt.

Alfredo Alfredo skrev:
Brukar inte den typen av aviseringar komma med förbehållet att "leverantören förbehåller sig rätten att hålla ledningarna spännings-/trycksatta under den aviserade tiden". Tänker att ett "max 10 minuter"sarbete ibland kan ta betydligt längre tid när det skiter sig lite...

Jag skulle nog utföra det där bytet i samförstånd med övriga utförare under det planerade avbrottet. Men det kanske är så du menar.
Ja, ungefär så tänker jag. Dessutom kan man ju idag kommunicera via mobiltelefon, så en kompis/hans fru i närheten av avstängningsventilen vore ju bra

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.