Har ett äldre hus ca 140m2, som jag funderar på att byta ut elelement+ luftvärmepump mot ett nytt vattenburet system. Dock så kommer det bli ganska dyrt. Alt 1 vedpanna 75kw+ stora accumulatortankar minst 8m2 + en 500 slavtank med varmvattenberedare i bostadshus, pannrum placerat i nybygge då blir det ca 65 meter värmekulvert till bostad. + Möjlighet att genom nergrävning av 20 meter ytterligare kulvertslang även värma mitt snickeri som i dagsläget är 75 m2 (planerar utbyggnad på ytterligare ca. 50-60 m2. )
+ Billigt bränsle ved, tillgång till skog och snickeri spill.
- Mer arbetskrävande än berg/jordvärme, går dock ganska fort med vedmaskin att göra 50-70 cm ved. Med rätt hantering och vedförvaring i vedhäckar. Och stor vedbod i närhet av pannrum .
Detta alternativ blir dyrt ca 300000-350000 med pannrumsbygge men väldigt billig driftkostnad.Valet av stor accumulatotanksvolym ger möjlighet att under stora delar av året inte behöva elda varje dag. Priset på stora acctankar har dockstigit pga stålpriserna .

Alt 2 jord -eller bergvärme för bostadshus. Jordvärme har jag personligen haft planer på länge finns bra mark tillgänglig och har möjlighet att gräva ner jordvärme slang själv med egen grävmaskin. Mest troligt efter koll hos kommunen går dock det alternativet bort pga av vattenskyddsområde. Bergvärme går man dock med på mindre slangläng = mindre mängd köldmedel.
+bekvämt och enkelt.
- lång leveranstid på värmepumpar just nu och lång väntan på brunnsborrare för energibrunn.
- blir fortsatt dyra driftkostnader om elpriset fortsätter att stiga . Men skulle gå att komplettera med en mindre solcellsanläggning 10000-15000kwh per år, om solcellsanläggningarna går ner i pris.
Alt 3. Bergvärme enklare onoff pump kopplad till tekniktank innan nästa vinter och komplettera med beg vedpanna i fristående pannrum och kulvert till bostadshus och snickeri inom nått år. Ger möjlighet att när elen är som dyrast på vintern värma hus och snickeri med ved.
Och övrig tid med bergvärme. Valet av on/off värmepump utan beredare med separat tekniktank. Är att det är mindre elektronik som kan strula. Enklare system helt enkelt och enklare att docka till andra värmekällor.
Räknar med bergvärme + borrhåll +installation ca200000-250000 kr

Vattenburet värmesystem finns inte idag så vattenburna element + rör tillkommer.

Blir synlig rörinstallation. Övervåning 4 element , nedervåning 8 element. Tänker göra rördragning och montage av element själv . Finns dock inte plats för bergvärmepump och tekniktank inne så det gör att jag behöver bygga ut några m2 golvyta för detta. Det skulle doch möjliggöra att även kunna flytta ut trycktank för vattenpump som delar av året ger ganska stor mängd kondens vatten i badrum och möjlighet att ha plats att installera avhärdnings filter för hårt vatten.

Räknar med 50000-60000kr i element,rör,rördetaljer, + utbyggnad för teknikrum , men då har jag redan mycket byggmaterial isolering,virke ,plåt osv hemma rester i från tidigare byggen.

Behöver hjälp att dim vattenradiatorer och rörstammar. Även lämplig dim kw på bergvärmepump. Kommer lägga till mer husfakta / planritning i den här tråden inom kort.

Ärligt talat tror jag mer på att installera ett par luftvärmepumpar till, och/eller en FTX. Även fast de drivs med el kan du ju betala driftskostnaden för dem i bra många år med de pengar som kommer att gå åt till de andra lösningarna. Komplettera med en trevlig braskamin!

Därefter kan ju lite solceller och kanske en vindsnurra få bli nästa investering.

En till luftvärmepump till har jag funderat på en golvmodell i hallen på nedervåningen och hoppas på att värmen stiger till övervåningen. Har idag en fhvh 660 i vardagsrummet har funkat bra, men den har inte täckt hela huset utan bara en del av nedervåningen
Har haft ut en montör som föreslog en
Mitsubishi Electric dojo KW35 Golvmodell värme effekt max 6,0kw en i hallen nere
eller två stycken Mitsubishi Electric dojo KW25 max värmeeffekt 5,1 en i hallen på övervåning och en i hallen på bottenvåning.

Huset har i dagslägen en årförbrukning på ca 15000-18000 kwh timmar per år . Beroende på vintertempratur.
Övervåningen har under vintern hållt ca 10-15C. Nedervåningen har hållit ca 17-20 med luftvärmepump .

Huset fick nytt tak under 2020-2022 har nu isolerat även snedtak i trapphus fanns nästan ingen isolering det mesta sågspånet hade sjunkit i hopp. I januari kommer vinden på huset ca 60m2 tilläggsisoleras med cellulosaisolering , har i dag bara ca 15-20 cm sågspån. Tänker fylla upp till ca 45-50 cm totalt tjocklek.

.
Ursprungliga huset har ca 14cm sågspån väggar + ca 5 cm stenull utvändigt. I dagsläget inte ekonomiskt försvar bart att byta panel och tilläggsisolera väggar . Ytterpanel är i mycket bra skick.
Golvbjälklag i dom äldre delarna är isolerade med ca 20cm sågspån.

Utbyggda delar 2004,2006 har 170+45 mm i väggar, 220 mm i golv, främre utbyggnad har ca 600mm i tak, kök har 300mm i tak.

Fönster i huvudsak 2-glass i mycket bra skick, totalt ca 20 m2 glasyta, + några nya treglas ca 4m2 glasyta
Altandörr treglas nymonterad , nymonterad välisolerad och tätt ytterdörr.

ventilation idag badrum fuktstyrd pax fläkt som går på ständigt lågvarv.
Tilluftsventiler finns enbart i vardagsrum nere , kommer att lägga till ytterligare 3 stycken en i varje sovrum.

Bottenvåning ca 90m2,övervåning ca 35m2

• Handritad skiss av husplan med rum och mått antecknade, färgmarkeringar, noteringar om eventuell vedpanna och expansionstank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nästan helt bestämt mig för att konvertera huset till vattenburet och bergvärme. Tänker att om elpriset går upp ännu mer så blir det att koppla in vedpanna i uthus och kulvert in till hus . För att kunna värma huset med ved de månader under året som elpriset skenar. Har varit kontakt med flera bergsborrare dock bara fått en ungefärlig prisuppgift i från en entreprenör .
100000kr för 200 meter energibrun ink 7 meter foderrör.
130000kr för 1st nibe frekvenstyrd 12kw bergvärmepump med montage. Dock lång leveranstid.
Om priserna är rimlig vet jag ej då jag inte fått några fler prisuppgifter.

Hur stort utrymme behöver man ha runt/framför en bergvärmepump , måste bygga ut för att få plats,
utrymmet måste även rymma hydropress tank 120 liter + avhärdningsfilter,och plats för 500 l acctank för vedpanna matad med kulvert i från uthus.

Ja den prisnivån för bergvärme stämmer tyvärr numera. Priserna har stigit mycket kraftigt senaste 1½ åren. Leveranstiden kan vara 9-12 månader på en ny värmepump. Men man ska alltid fråga minst ett par olika leverantörer på rimligt avstånd om pris och möjliga modeller. Utrymmet som krävs för en bergvärmepump brukar vara 60 cm bredd, 65 cm djup och drygt 2 m höjd för att enkelt kunna koppla rören. Sedan krävs utrymme på väggen för köldbärarören med påfyllningskoppel och expansionsbehållare.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.