Hej,

upptäckte nyligen att något står och drar vatten. har kommit fram till att det med stor sannolikhet är säkerhetsventilen på vv-beredaren som är trasig. det väser lite lätt hela tiden från beredaren.

har pratat med VVSare och det går på ca 1800:- exkl. rot. (ett par hundra för ventilen och sen lite körtid etc.)

är detta rimligt pris? har noll koll på sånt här. (y)

Krilleman
En ny säkerhetsventil kan du köpa för under 200:- (LK som sitter som standard på NIBE) andra märken är billigare.

Vilken VVB har du?

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Det är en lite äldre pjäs. Parka Norrahammar 276l från år 1979.

Men säkerhetsventilen ser nyare ut.

Hur svårt ingrepp är det att byta ut den?

Claes Sörmland
Det är lätt att byta. Jag gjorde det för första gången i våras och det var verkligen inte svårt (Nibe 1983).

Steg:

1. Stäng av inkommande vatten (och el till beredaren).
2. Sänk trycket på vattnet i huset genom att öppna och sedan stänga kall- och varmvattenkranar.
3. Skruva ur den gamla säkerhetsventilen (jag använde polygrip - den satt hårt. Jag sprejade 5-56 på gängan någon dag innan jag lossade den. Jag fick också lossa det rör ledde från säkerhetsventilen till avloppet.)
4. Skruva omedelbart in den nya säkerhetsventilen innan för mycket vatten rinner ut (ventilen är självtätande).
5. Slå på vatten och och el igen.

Det enda svåra var att våga ta i så att den gamla säkerhetsventilen lossnade.

• Gilla
SamuelAlm och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för instruktionerna! Får väl ta och prova detta!

Sen är jag lite osäker på det här med avloppsröret.. Antar att det är det rör som bara försvinner ner i golvet? Men det röret leder ju inte till ventilen utan rakt upp i beredaren ser det ut som.

28123921775_6199dabf9f_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

27843321190_4d1db5a8d0_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Peace
  • Laddar…
kulle
Prova att öppna o stänga ventilen några gånger, kan vara nåt skräp som fastnat så den inte kan stänga.
Vrid ett par varv på den blå ratten så det spolar igenom riktigt.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Ok, testar det. Behöver jag stänga av vattnet för att göra det, eller är det bara att skruva?

När du vrider på den blåa ratten ska vattnet vara på.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Förresten.. Är röret som förvinner ner i golvet det som går till avlopp? (har ingen källare eller krypgrund)

Har provat att släppa lite på ventilen, men det började smattra ganska omgående så jag stängde av den igen.. vad beror detta på?

Jag gissar att du fortfarande har vatten i systemet? Har du tömt systemet på tryck? Stäng av vvb'n, stäng av inkommande vatten, öppna vattenkranar du har som sitter på låg punkt för att tömma ner trycket (både varmt och kallt). När det slutat rinna där så kan du skruva bort den lilla svarta pluppen på säkerhetsventilen, då släpper du in luft i systemet vilket gör att mer vatten rinner ut. När det slutat rinna igen kan du skruva bort säkerhetsventilen.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Tack. Jo för att byta hela grejen förstår jag att jag behöver stänga av allt. Men detta smattrande skedde när jag provade att öppna säkerhetsventilen (blå).

Den smattrar när den släpper ut trycket 😊 När du vrider ratten så tvångsöppnar du ventilen, när den öppnar släpper den ut trycket bakom vilket kan låta som ett vasst väsande till ett våldsamt spluttrande till att den faktiskt smattrar. Men då vet du ju att den fungerar ☺️

Hehe ok.. är som ni märker ingen expert inom området direkt.. vill inte tabba mig. Hur länge ska jag låta den vara öppen? Ska jag öppna stänga flera gånger. Hela grejen handlar ju om att jag misstänker att beredaren smygläcker vatten ut i avlopp.

Man lär sig genom att testa och fråga 😊 Den behöver inte vara öppen länge, istället kan du vrida den några varv för att öppna/stänga några gånger. Är det smuts som fastnat i ventilsätet som gör att den småläcker så kan du förhoppningsvis spola bort den genom att öppna/stänga.

• Gilla
SamuelAlm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.