Jag är nu färdig med själva bytet av källardörr och har bl.a. drevning och tätning kvar. På insidan har jag förstått att det skall vara bottningslist och fog men hur gör jag på utsidan där det är betong? Jag har läst lite guider och det förutsätts oftast att det är trävägg eller träfasad.
Och hur gör jag ovanför dörren? Ovanför karmen ligger en bjälke som är lite snett avfasad, utanför syns vinkeljärnet som teglet ligger på. Tidigare var det hönsnät spikat på bjälken och sedan putsat snett ut/upp mot vinkeljärnet.

Vy över en nyinstallerad källardörr med fokus på överkant och detaljer i anslutning till betong och vinkeljärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då du har betong så ska fogen vara på utsidan istället, trä är insida.
Det är inget måste med fog men då det var så trång så är det ett bra alternativ.
Lite för trött för att svara så hoppas allt blev rätt nu.
 
1 123abc skrev:
Då du har betong så ska fogen vara på utsidan istället, trä är insida.
Det är inget måste med fog men då det var så trång så är det ett bra alternativ.
Lite för trött för att svara så hoppas allt blev rätt nu.
Nej, nu är jag inte med riktigt... ;-) Ingen fog alls på insidan?
Det är betong på på insidan också.
 
Du kan foga även på insidan om du vill det.
Det handlar om vattnets/fuktens vandring med kapillärbrytande, kapillärvandring och kapillärupptagning.
Attraktionskrafter mellan vatten och fasta material och adhesion.
I trä har du organiskt material i yttervägg och en diffusionsspärr på den varma sidan (insida) där du fogar mot diffusionsspärren så fukten inte kommer in innanför spärr men kan torka eller vandra ut.
I stenmaterial så hindrar man utifrån så fukten inte ska vandra in precis som man dränerar på utsidan av stenväggar till källare så fukten inte vandrar in.
I stenmaterial så vandrar fukten även genom stenen vilket gör att den eventuella fukt som kan uppstå mellan 2st fogar ut+insida kan vandra ut även fogar på insidan precis som den kan komma dit på samma sätt.
Vid stora byggprojekt så kan kapillärkraften och dess stighöjder beräknas och hur dess förändring kan påverka men det gäller inte ett dörrbyte (lätt att dra iväg från ämnet).
Det går att kombinera samtliga metoder efter förutsättningar du kan kombinera bottningslist + fog utsida med fogskum eller drevband med en fog utsida och dreva vanligt på insidan osv det görs efter förutsättningarna.
En källardörr ligger under marknivå så blir kapillärkraften större och risk för vattensamling finns under marknivå och då bör man använda något som stoppar vattnet och då är fog bra.
Mycket babbel men i slutändan är svaret att det finns ingen orsak att överkomplicera något då det mesta egentligen är godtagbart och fungerande men om det finns risk för vatten samling eller att mycket vatten kan rinna där så bör man foga för att stoppa vattnet från att rinna fel väg.

Kort svar: Du kan med gått samvete även foga insidan om du vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du kan foga även på insidan om du vill det.
Det handlar om vattnets/fuktens vandring med kapillärbrytande, kapillärvandring och kapillärupptagning.
Attraktionskrafter mellan vatten och fasta material och adhesion.
I trä har du organiskt material i yttervägg och en diffusionsspärr på den varma sidan (insida) där du fogar mot diffusionsspärren så fukten inte kommer in innanför spärr men kan torka eller vandra ut.
I stenmaterial så hindrar man utifrån så fukten inte ska vandra in precis som man dränerar på utsidan av stenväggar till källare så fukten inte vandrar in.
I stenmaterial så vandrar fukten även genom stenen vilket gör att den eventuella fukt som kan uppstå mellan 2st fogar ut+insida kan vandra ut även fogar på insidan precis som den kan komma dit på samma sätt.
Vid stora byggprojekt så kan kapillärkraften och dess stighöjder beräknas och hur dess förändring kan påverka men det gäller inte ett dörrbyte (lätt att dra iväg från ämnet).
Det går att kombinera samtliga metoder efter förutsättningar du kan kombinera bottningslist + fog utsida med fogskum eller drevband med en fog utsida och dreva vanligt på insidan osv det görs efter förutsättningarna.
En källardörr ligger under marknivå så blir kapillärkraften större och risk för vattensamling finns under marknivå och då bör man använda något som stoppar vattnet och då är fog bra.
Mycket babbel men i slutändan är svaret att det finns ingen orsak att överkomplicera något då det mesta egentligen är godtagbart och fungerande men om det finns risk för vatten samling eller att mycket vatten kan rinna där så bör man foga för att stoppa vattnet från att rinna fel väg.

Kort svar: Du kan med gått samvete även foga insidan om du vill.
OK, tack för uttömmande svar!
Men behöver jag bottningslist på båda sidor?

Och sen undrade jag ju också hur jag skall lösa det ovanför dörren på utsidan...
 
Nej du behöver inte bottningslist på båda sidor om du kan foga ändå, fördelen med en bottningslist är att fogen bottnar mot något och blir inte lika känslig för att spricka av tid eller lätta rörelser, vid större fogbredd så är bottningslisten viktigare.
ovanför så kan du eventuellt isolera och sätta en plåt eller regel du kan även "gjuta" igen utrymmet.
Gör vad du blir nöjd med komplicera inte till det i onödan men det bör inte ligga öppet.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Nej du behöver inte bottningslist på båda sidor om du kan foga ändå, fördelen med en bottningslist är att fogen bottnar mot något och blir inte lika känslig för att spricka av tid eller lätta rörelser, vid större fogbredd så är bottningslisten viktigare.
ovanför så kan du eventuellt isolera och sätta en plåt eller regel du kan även "gjuta" igen utrymmet.
Gör vad du blir nöjd med komplicera inte till det i onödan men det bör inte ligga öppet.
Ah, OK! Tusen tack för bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.