Har inköpt en villa med vattenburen golvvärme med rumstermostater.
Tidigare ägare lämnade en modernare variant av golvvärmetermostat och jag tänkte
kolla på ett byte till denna i vardagsrummet där rumstemperaturen svänger mest pga sol.

Men har jag fel när jag tänker denna termostat är till för elgolvslinga på 230V? medans mitt
system är på 24V. Spelar det någon roll att mitt system är vattenburet och inte elslinga när det gäller termostater?

Sen är jag nyfiken på vad den lila kabeln som ej är inkopplad i någon av mina rumstermostater går till.

Nya: Förpackning av KELVIN golvvärmetermostat LAXVIK, handhållen, teknisk information och CE-märkning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatens insida med elektriska anslutningar, markerade kablar, på träfond. Bilden är suddig och vinklad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gamla: Vit, rund rökdetektor monterad på en vägg, på snedden, med text och certifieringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk enhet med kretskort, terminaler, ledningar och komponenter, möjligtvis del av ett större system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte helt enkelt att få ihop detta.
Bef. termostat drivs av 24 V, kabeltypen är därefter. Den nya som du visar kräver 230 V. Mitt råd är att du letar upp en bättre anpassa termostat. Kolla med lev. av golvvärmesystemet.
Den fria ledaren behövs ej för att uppnå korrekt funktion på grejorna, den hänger bara med i kabeltypen (EKKX).
 
  • Gilla
Spaerlan
  • Laddar…
Då var det som jag befara. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.