Hej! Efter lite vägledning från detta forum har några frågor uppstått kring mitt badrum.

Jag har ett mycket litet badrum, ca 2-2,5 kvm med dusch och toalett. (Se bild 1) Tidigare, innan jag bytte toalettstol så märkte jag att det rann ut vatten från toalettstolen ner i duschbrunnen. Jag bytte därför toalettstol. Denna behövdes dock rättas till efter cirka en vecka, då jag såg att det blev fuktigt kring foget på utsidan. När VVS-killen lyfte på den nya toalettstolen såg jag då att det var vatten under toalettstolen. Tidigare var toalettstolen "nedborrad" med 4 hål i marken plus fog. Dessa hål fylldes med silikon el. dylikt.

Nu har det gått ytterligare några månader, och det som syns på bild två och tre har skett. Jag ser dessutom att det kommer lite vatten ur/kring förmörknaden.

Nu är min fråga: Vad är fel? Är det möjligt att vatten kommer upp ur badrumsgolvet? Och behöver jag då byta hela golvet?

Eller är det VVS-Killen som gjort en dålig fogning? Och vad kommer då vattnet runt fogningen ifrån?

Stort tack!
/Erik

• Litet badrum med toalett, duschdraperi och vått golv med vattenstänk runt golvbrunn och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettbas i litet badrum med fukt och förmörkning i fog på klinkergolv. Potentiella problem med läckage eller installation.
    Skapa konto
  • Närbild av fuktskadade fogar runt basen av en vit toalettstol på ett kaklat badrumsgolv.
    Skapa konto
BirgitS
E ErikAbe skrev:
Är det möjligt att vatten kommer upp ur badrumsgolvet?
Ja, vatten kan ta sig mellan tätskiktet och klinkerplattorna långt utanför duschen för att sen komma upp genom fogarna. I det här fallet är det ju inte ens långt utan väldigt nära golvbrunnen.
E ErikAbe skrev:
Och behöver jag då byta hela golvet?
Nej
E ErikAbe skrev:
Eller är det VVS-Killen som gjort en dålig fogning?
Nej, fogarna ska vara vattengenomsläppliga.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, vatten kan ta sig mellan tätskiktet och klinkerplattorna långt utanför duschen för att sen komma upp genom fogarna. I det här fallet är det ju inte ens långt utan väldigt nära golvbrunnen.

Nej

Nej, fogarna ska vara vattengenomsläppliga.
Tack så mycket! Vad behövs då göras? Om något?

BirgitS
Torka av golvet kring toaletten med en särskild handduk när du har duschat och städa varje vecka.

BirgitS BirgitS skrev:
Torka av golvet kring toaletten med en särskild handduk när du har duschat och städa varje vecka.
Tack så mycket! Men då behöver jag alltså inte göra någon renovering?
Vet du om marknaden i toalettstolsfogningen beror på dåligt jobb eller är det bara vattnet som trängt igenom?

BirgitS
E ErikAbe skrev:
Men då behöver jag alltså inte göra någon renovering?
Se om det hjälper att göra som jag föreslog för att hålla det rent.
E ErikAbe skrev:
Vet du om marknaden i toalettstolsfogningen beror på dåligt jobb eller är det bara vattnet som trängt igenom?
Vet ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.