Hej!

Har nyligen blivit ägare till ett äldre hus (första huset för vår del) som kräver lite underhåll.
Är en hel del att lära sig, och haft stor nytta av att läsa på detta forum hittills, men nu var det dags att registrera sig och göra en egen tråd :)

Det är så att vår cirkulationspump har kraschat, förmodligen har något kärvat sig i linningarna eller dylikt, då det verkar vara kortslutning.
Slutsatsen är i alla fall att den gjort sitt och en ersättare behövs, och främst kikar jag på begagnade pumpar.

Dagens pump är med G1 1.2" gängor samt 180mm bygghöjd.

Min första fråga är om det på något sätt går att sätta en 130mm pump och på något sätt "skarva" de sista 50 millimitrerna? Det behövs helt enkelt en förlängning, men detta kanske är oklokt att göra? Vad skulle en sådan "pryl" i så fall heta? I princip helt grön på VVS-termer!

Tacksam för eventuella svar!
/Bäckarn

Krilleman
Vad heter pumpen och vilken beteckning har den?

Tex: Grundfos 25/40-180

Det jag är ute efter är vilken tryckhöjd den befintliga pumpen har. Och hur långt upp sitter högsta elementet från pumpen.

Förlängning 50mm har jag sett men är lite ovanlig. Varför lägga pengar på en sådan när du har ett standard mått på din pump?

Och välkommen till forumet Bäckarn! (y)

Tack!

Beteckningen äro Grundfos UM 25-20 180. Är en gammal 3-fas asynkronmotor. Hade väl tänkt mig en med 4m tryckhöjd, men 6m går också fint om effekten kan ställas ner.

Som du säger så låter det onödigt tillkrånglat för en total gröngöling att förlänga å ha sig, så jag lade ner de planerna nu ;) Enda anledningen att jag tänkte det var för att många som låg på exempelvis tradera var i 130--mått.

Redigerat:
Krilleman
På pump-fronten är ju dom energisnåla pumparna på stark fram-march just nu. Wilo och grundfos varianterna får du betala ca 2600-3000:- för en med 4M tryckhöjd. Altech har tagit fram en lovande konkurrent till dessa men med bättre prisbild, under 2000:- för en 4M.

Köper du en ny "vanlig" så ligger dessa på runt 1000:-

Eller kanske en Alpha1 här:
http://www.blocket.se/malmo/Grundfos_Alpha1_Pump_62441379.htm?ca=23&w=1

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Det första beteckningen står för gänga (25), andra beteckningen (20) står för tryckhöjd.
Hittar du en 25 20 130 eller en 25 40 130 då kan du lugn förlänga den till 180. Det har ingen betydelse för pumpens funktion.
Jag tror du kan lätt hitta en 180 oxå, kolla på ebay eller en vp reparatör.

Hej igen, tack för era svar!

Som det ser ut så tänker jag skaffa en måttkompatibel Grundfos, 180mm med 1½" gänga. Antingen en Alpha eller en lite äldre modell.

Det jag undrar är om jag måste byta ut något annat samtidigt som jag gör detta, tänker exempelvis då på det som väl kallas unionsventiler?
Bifogat är en bild på hur det ser ut idag. Min förhoppning är att jag på egen hand ska kunna byta ut det hela.
Så länge jag lyckas strypa vattnet på vardera sida om pumpen borde jag ha tid att klara det hela, tänker jag...

Nuvarande Pump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räkna på vad elförbrukningen till pumpen kommer gå på under dess livslängd, en lågenergipump kommer löna sig. Jag är mycket nöjd med mina Wilo Yonos jag köpte på ebay från tyskland, mycket billigare än här i Sverige.

Var uppmärksam att inte torrköra nya pumpen, då går den sönder. Varför den gamla går inte igång? Öppna och vrid på den med en slruvmejsel. Den kanske har bara kärvat sig.

Shunten till vänster om pumpen brukar normalt ha tre röranslutningar, men det tredje röret kanske går ut bakåt och igenom väggen utan att synas? Varför tror du det är kortis i lindningen? Det är sällan pumpar går sönder.

term skrev:
Räkna på vad elförbrukningen till pumpen kommer gå på under dess livslängd, en lågenergipump kommer löna sig. Jag är mycket nöjd med mina Wilo Yonos jag köpte på ebay från tyskland, mycket billigare än här i Sverige.
Tack för tipset! Kommer dock satsa på köpa i Sverige i försthand, känner att man då har mer kontroll över frakten.

Matstj skrev:
Var uppmärksam att inte torrköra nya pumpen, då går den sönder. Varför den gamla går inte igång? Öppna och vrid på den med en slruvmejsel. Den kanske har bara kärvat sig.
Har provat detta, den är stendöd.

Plutus skrev:
Shunten till vänster om pumpen brukar normalt ha tre röranslutningar, men det tredje röret kanske går ut bakåt och igenom väggen utan att synas? Varför tror du det är kortis i lindningen? Det är sällan pumpar går sönder.
Röret finns där, bilden är perfekt tagen ur 90° vinkel ;) så här ser det ut framifrån: Shunt Framifrån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att vrida shunten fullt mot ack-tanken samt strypa ventilen som sitter på väggen (till vänster i bild). Tror detta borde strypa flödet från det hållet. Hade gärna haft en lite mer uppenbar lösning med ventil på ömse sida cirkpumpen men så är det.

Trodde det var kortis i linningen då någon gav mig väldigt låga värden när de mätte, har mätt själv nu i efterhand och konstaterat att det inte är kortis. Tänkte plocka isär den när jag väl bytt och se vad som hänt. Fastän faserna ligger på och jag gör draghjälp med en mejsel, så vägrar axeln rotera självmant.
Oavsett vad ska pumpen bytas, vintern börjar närma sig ;)

Men borde det gå att bara byta pumpen rakt av, eller behövs även andra delar?

Du borde inte behöva byta något mer. Men köp en ny, som du säger själv, snart är vintern här....

De nya pumparna är enfas så du får se över elanslutningen.

leby skrev:
Du borde inte behöva byta något mer. Men köp en ny, som du säger själv, snart är vintern här....
Tack! Det känns ju något lugnande :)

ja73 skrev:
De nya pumparna är enfas så du får se över elanslutningen.
Japp, det är inga problem. Tyvärr var inte någon nolla utdragen i min nuvarnade installation :(
Men får bli en stickpropplösning till å börja med!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.