Hej,
Vi behöver byta ut vår bänkbelysning i köket och vill göra det på ett smidigt och enkelt sätt. Vi vill gärna ha en diskret led-list.
Jag har kollat lite på hide-a-lite shelf line:
https://www.hidealite.com/en/products/light-in-meter/light-strip/shelf-line-230v-_-676316
Det verkar som att det finns möjlighet till ”fast anslutning”, vilket skulle göra att vi slipper stickpropp, separat driver och andra sladdar.
Vi har el framdragen till den nuvarande bänkbelysningen (se bild) och undrar om det går att använda den? Blir inte sladden för kort om den ska kopplas in på led-listens kortsida? Hur förlänger man den i så fall?
Det andra alternativet är ju att sätta dit ett eluttag (hörnbox) och sen kanske borra hål i köksskåpets undersida och dra in alla sladdar där? Vi kommer dock behöva ha stickproppen synlig i ett av uttagen, antar jag? Samtidigt så öppnar det ju upp möjlighet att t.ex. ha en dimbar lampa, ev. en billig lösning från IKEA.
(Vi kommer få hjälp med själva installationen men jag vill gärna tänka igenom lösningar och förbereda så att vi har allt hemma).
Vi behöver byta ut vår bänkbelysning i köket och vill göra det på ett smidigt och enkelt sätt. Vi vill gärna ha en diskret led-list.
https://www.hidealite.com/en/products/light-in-meter/light-strip/shelf-line-230v-_-676316
Det verkar som att det finns möjlighet till ”fast anslutning”, vilket skulle göra att vi slipper stickpropp, separat driver och andra sladdar.
Vi har el framdragen till den nuvarande bänkbelysningen (se bild) och undrar om det går att använda den? Blir inte sladden för kort om den ska kopplas in på led-listens kortsida? Hur förlänger man den i så fall?
Det andra alternativet är ju att sätta dit ett eluttag (hörnbox) och sen kanske borra hål i köksskåpets undersida och dra in alla sladdar där? Vi kommer dock behöva ha stickproppen synlig i ett av uttagen, antar jag? Samtidigt så öppnar det ju upp möjlighet att t.ex. ha en dimbar lampa, ev. en billig lösning från IKEA.
(Vi kommer få hjälp med själva installationen men jag vill gärna tänka igenom lösningar och förbereda så att vi har allt hemma).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 512 inlägg
Gissningsvis kommer kabeln från uttaget på väggen, men det kan ändå vara svårt att byta den till en längre.
Då kan man göra en kabelskarv. Den kommer inte att synas så väl där under.
Eller så monterar man en kopplingsdosa eller uttag över kabelutloppet som man kan gå vidare från.
Smaksak.
Hur menar du att du vill dra kablarna med hål i botten på överskåpen?
Eller så monterar man en kopplingsdosa eller uttag över kabelutloppet som man kan gå vidare från.
Smaksak.
Ett förslag kan vara att sätta en anslutning med brytare vid eller nära kabelns utlopp.C Cecma skrev:Hej,
[länk]
https://www.ahlsell.se/products/el/...er/ljuslister-och-tillbehor/tillbehor/7507919
Sedan en Tskarv direkt efter och bygga bänkbelysningen därifrån.
https://www.ahlsell.se/products/el/...er/ljuslister-och-tillbehor/tillbehor/7507916
Funkar inte det med mått osv är ett förslag att dosa kabeln och spika fram ett ny ”kulo” med exempelvis lettiklammer eller valfri till där anslutningspunkten är. Men tänk på tändning. Jag har monterat flertalet liknande med en plejd puck i dosan och sedan placerat trådlösbrytare där det blev bäst.
Lycka till!
#redigerad med uppdaterade länkar
Okej, kopplingsdosa eller uttag kanske det får bli då. Vi klarar oss egentligen på övriga eluttag i köket (2 st) men det kan ju vara bra med något extra. Bifogar en bild, är det ett sådant uttag du tänker på? Där kabeln kommer ut från sidan. Vet du var det går att köpa ett sådant uttag?Bo.Siltberg skrev:Gissningsvis kommer kabeln från uttaget på väggen, men det kan ändå vara svårt att byta den till en längre.
Smaksak.
Angående dra kablar genom hål…
Jag tänkte om vi tar hjälp med att sätta dit ett vanligt eluttag (hörnbox). I så fall skulle vi sen kunna köpa en led-list på t.ex. IKEA och sätta dit själv med stickpropp. För att slippa ha driver och sladdar synliga så tänkte jag att man kan borra hål genom botten på överskåpen och förvara sladdarna i skåpet? Dock blir det kanske lite slarvigt och vi kommer ju behöva se stickproppen.
Vad kul! Jag tänkte faktiskt på det för jag såg den ”brytaren” som tillbehör (och det är väl också det sättet man kopplar in led-listen om man inte vill använda stickpropp).MBL19 skrev:Ett förslag kan vara att sätta en anslutning med brytare vid eller nära kabelns utlopp.
[länk]
Sedan en Tskarv direkt efter och bygga bänkbelysningen därifrån.
[länk]
Funkar inte det med mått osv är ett förslag att dosa kabeln och spika fram ett ny ”kulo” med exempelvis lettiklammer eller valfri till där anslutningspunkten är. Men tänk på tändning. Jag har monterat flertalet liknande med en plejd puck i dosan och sedan placerat trådlösbrytare där det blev bäst.
Lycka till!
#redigerad med uppdaterade länkar
Men kändes lite konstigt att ha led-list åt det hållet, som ett T med lampor. Men nu när du säger det, så inser jag ju att det kommer man ju inte behöva. Räcker att man har brytaren och en skarv åt det hållet, och sen en rak linje med led-list ”som vanligt”.
Det enda konstiga blir ju alltså att man knäpper på den i mitten. Men det kan man ju leva med.
Förstår inte riktigt hur du menar med det sista. Men googlat lite på orden och om jag förstår rätt så menar du en dosa och så fortsätter man med ny ”kabel” från dosan? Fram till en plats där man vill att led-listen ska börja och där brytare ska sitta.
Öppnar det upp möjlighet att dimma led-listen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 512 inlägg
Hörnuttag finns överallt. Man får eventuellt borra upp ett hål där man vill ha utgående kablar.C Cecma skrev:
Men nu har MBL19 uppmärksammat oss på att det finns T-stycken till denna list. Då behöver du inte förlänga kabeln, förutsatt att det passar bra med strömbrytaren där. (För att slippa känna sig för eller kröka på ryggen har jag själv har markerat var strömbrytaren finns med svart tusch )
Och man kan även söka en trådlös styrning.
Det går, men du behöver göra tillräckligt stora hål för att den största stickproppen går igenom.C Cecma skrev:Angående dra kablar genom hål…
Jag tänkte om vi tar hjälp med att sätta dit ett vanligt eluttag (hörnbox). I så fall skulle vi sen kunna köpa en led-list på t.ex. IKEA och sätta dit själv med stickpropp. För att slippa ha driver och sladdar synliga så tänkte jag att man kan borra hål genom botten på överskåpen och förvara sladdarna i skåpet? Dock blir det kanske lite slarvigt och vi kommer ju behöva se stickproppen.
IMHO är öht sådana stickproppslösningar taffliga - vi håller en bättre standard än så här i Sverige.
Du tolkade mig rätt på det sista. Absolut kan du lägga till dimmer. Finns olika sätt men anklast är bara montera en dimmer med förhöjningsram på lämpligt ställe under skåpet.C Cecma skrev:Vad kul! Jag tänkte faktiskt på det för jag såg den ”brytaren” som tillbehör (och det är väl också det sättet man kopplar in led-listen om man inte vill använda stickpropp).
Men kändes lite konstigt att ha led-list åt det hållet, som ett T med lampor. Men nu när du säger det, så inser jag ju att det kommer man ju inte behöva. Räcker att man har brytaren och en skarv åt det hållet, och sen en rak linje med led-list ”som vanligt”.
Det enda konstiga blir ju alltså att man knäpper på den i mitten. Men det kan man ju leva med.
Förstår inte riktigt hur du menar med det sista. Men googlat lite på orden och om jag förstår rätt så menar du en dosa och så fortsätter man med ny ”kabel” från dosan? Fram till en plats där man vill att led-listen ska börja och där brytare ska sitta.
Öppnar det upp möjlighet att dimma led-listen?