Hej!

Jag har köpt en begagnad lampa/plafond med propp för kronuttag (bild 2 & 3). Lampan har ingen jordsladd, men däremot på sockerbiten finns symbolen för skyddsklass 1 (dvs jordad, bild 1). Det jag undrar är om jag kan byta den nuvarande lampproppen mot en ojordad, nyare lamppropp (bild 4)? I min lägenhet är det jordade lamputtag (bild 5). Tacksam för hjälp!

Närbild av en kopplingsplint (sockerbit) med kablar, inklusive skyddsklass 1-symbol, i en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1. Sockerbit

Närbild av lamppropp med jordad symbol, två skruvar och ledningar, monterad i en ljusarmatur.
Skapa konto
Ojordad lamppropp med två metallkontakter fotograferad mot en ljus bakgrund.
Skapa konto

Bild 2 & 3. Nuvarande lamppropp

Ojordad lamppropp hålls i hand, två exponerade kopparledare, på träbord.
Skapa konto

Bild 4. Ojordad lamppropp som jag planerar att byta till

Vitt lamputtag monterat i taket, med plats för en trepolig propp. Texten "MAX 15 kg" syns bredvid uttaget.
Skapa konto

Bild 5. Lamputtag i lägenheten

Ser ju ut som att sockerbiten borde sitta fast på den lilla metallremsan som man kan skymta bakom sockerbiten. Om lampan är avsedd att vara jordad borde du nog använda en anslutningssladd med jordning och se till att jorden är ansluten i armaturen där den ska.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jordpolen i plinten ska sitta fast på jordblecket i plåthuven. Blecket syns bakom plinten på första bilden:

Elektrisk kopplingsplint med synlig jordbleck och kablar.

skaffa en jordad lampsladdsnutt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för hjälpen! Jag hade helt missat metallremsan, men nu fattar jag hur jag ska lösa det :).

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.