Hej!
Jag har köpt en begagnad lampa/plafond med propp för kronuttag (bild 2 & 3). Lampan har ingen jordsladd, men däremot på sockerbiten finns symbolen för skyddsklass 1 (dvs jordad, bild 1). Det jag undrar är om jag kan byta den nuvarande lampproppen mot en ojordad, nyare lamppropp (bild 4)? I min lägenhet är det jordade lamputtag (bild 5). Tacksam för hjälp!
Bild 1. Sockerbit
Bild 2 & 3. Nuvarande lamppropp
Bild 4. Ojordad lamppropp som jag planerar att byta till
Bild 5. Lamputtag i lägenheten
Jag har köpt en begagnad lampa/plafond med propp för kronuttag (bild 2 & 3). Lampan har ingen jordsladd, men däremot på sockerbiten finns symbolen för skyddsklass 1 (dvs jordad, bild 1). Det jag undrar är om jag kan byta den nuvarande lampproppen mot en ojordad, nyare lamppropp (bild 4)? I min lägenhet är det jordade lamputtag (bild 5). Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1. Sockerbit
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bild 2 & 3. Nuvarande lamppropp
Logga in
Skapa konto
Bild 4. Ojordad lamppropp som jag planerar att byta till
Logga in
Skapa konto
Bild 5. Lamputtag i lägenheten
Ser ju ut som att sockerbiten borde sitta fast på den lilla metallremsan som man kan skymta bakom sockerbiten. Om lampan är avsedd att vara jordad borde du nog använda en anslutningssladd med jordning och se till att jorden är ansluten i armaturen där den ska.
Jag tycker det ser ut som jordanslutningen till armaturen har blivit skadad och är urkopplad ur sockerbiten(?) Den måste jordas eller byggas om för att få användas i rum med jordade uttag!
Ny anslutningspropp: https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp-med-sladd/p/36-1593
Ny anslutningspropp: https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp-med-sladd/p/36-1593
Tack så mycket för hjälpen! Jag hade helt missat metallremsan, men nu fattar jag hur jag ska lösa det .