1 404 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Byta vindskiva, virke, andra åtgärder?
Vindskivan i söderläge på garagebyggnaden har blivit så dåliga att man kan bryta loss bitar. Så är väl dags att byta dessa. Mätte dem till 4 respektive 4,5 meter långa.
Frågan är då, finns det så långa virkeslängder, eller är det lättast att skarva? Och vad för virkestjocklek bör man sikta på? Ska man satsa på färdigstruket eller måla själv?
Marken nedanför lutar så det är svårt att stå där med en stege. En tanke var ju att lägga sig på taket och knacka bort den gamla vindskivan (man har bara haft en, inte lagt omlott som jag sett på andra hus) och spika dit den nya, eller kan det bli för krångligt?
Är plåttak (funderar nästan på om det är ärgat koppartak då det är grönt i färgen) och råspont under. Invändigt har jag inte sett något tecken på inläckage. Däremot ser utsprånget av råsponten (det som syns precis innan vindskivan) inte så friskt ut. Ska man byta ut bara vindskivan (och den 3-kantiga virkesbiten bakom) eller kan man räkna med att hela taket kan behöva bytas?
Bilder kommer snarast
Frågan är då, finns det så långa virkeslängder, eller är det lättast att skarva? Och vad för virkestjocklek bör man sikta på? Ska man satsa på färdigstruket eller måla själv?
Marken nedanför lutar så det är svårt att stå där med en stege. En tanke var ju att lägga sig på taket och knacka bort den gamla vindskivan (man har bara haft en, inte lagt omlott som jag sett på andra hus) och spika dit den nya, eller kan det bli för krångligt?
Är plåttak (funderar nästan på om det är ärgat koppartak då det är grönt i färgen) och råspont under. Invändigt har jag inte sett något tecken på inläckage. Däremot ser utsprånget av råsponten (det som syns precis innan vindskivan) inte så friskt ut. Ska man byta ut bara vindskivan (och den 3-kantiga virkesbiten bakom) eller kan man räkna med att hela taket kan behöva bytas?
Bilder kommer snarast
Att vindskivor tar stryk, särkilt om dom inte har plåt ovanpå sig (?) är ju ganska vanligt.
Bara att byta.
Du kan behöva skarva, beror på vad din virkeshandlare har för längder...
Vet inte hur huset ser ut, men två st brädor är ju ganska vanligt för att kunna täcka och få lite överhäng. Det är kanske därför råsponten fått lite stryk om det varit otillräckligt ?
Har taket under tagit stryk så är det dock bra att se över det också förstås.
Måla själv ller färdigstruket är nog en smaksak och ekonomisk fråga bara
Bara att byta.
Du kan behöva skarva, beror på vad din virkeshandlare har för längder...
Vet inte hur huset ser ut, men två st brädor är ju ganska vanligt för att kunna täcka och få lite överhäng. Det är kanske därför råsponten fått lite stryk om det varit otillräckligt ?
Har taket under tagit stryk så är det dock bra att se över det också förstås.
Måla själv ller färdigstruket är nog en smaksak och ekonomisk fråga bara
Undvik skarvar, upp till 5400mm finns virke i vanliga handeln så det där är inga problem, för den som har behov av längre virke sågar till exempel Derome upp till 7200mm och det kan en riktig brädgård ta hem till den som behöver