Bor i en bostadsrätt med kass ventilation. Varje gång jag lagar mat stinker det os i hela lägenheten i upp till ett dygn efter, trots att jag kör fläkten på full sprutt när jag lagar maten. Jag ligger just nu och mår illa på soffan för det är så osigt, och då är kök och vardagsrum separata rum med en hall i mellan. Har nu fönster och balkongdörr öppen men det hjälper föga.

Finns det något enkelt sätt att förbättra ventilationen i en lägenhet? Kan man enkelt byta ut exempelvis ventilationsdonen eller finns det något annat man kan komplettera med?

om du inte provat redan så försök att ha balkongdörr öppen på glänt varje gång du lagar mat. När köksfläkten suger ut så måste det finnas luft som kommer in annars blir det undertryck i lägenheten och fläkten orkar inte suga ut.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G gaia skrev:
om du inte provat redan så försök att ha balkongdörr öppen på glänt varje gång du lagar mat. När köksfläkten suger ut så måste det finnas luft som kommer in annars blir det undertryck i lägenheten och fläkten orkar inte suga ut.
Tack för tipset! Har i princip alltid sovrumsfönster och balkongdörr öppen pga detta problem. Men kanske ska ha ett fönster i köket öppet också!

Är köksfläkten kopplad till imkanalen, eller släpper den ut luften i lägenheten?

I många lägenheter så får inte köksfläkten vara kopplad till imkanalen eftersom flera lägenheter delar på samma imkanal/frånluftsfläkt. Utan då är det kolfilterfläkt som gäller.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Och om det är en fläkt som blåser ut luften i lägenheten är det ju viktigt att det finns ett kolfilter i den och kolfiltret ska rengöras eller bytas ut enligt tillverkarens anvisningar (kan vara flera gånger om året).

Ventilationsdonen får man inte byta ut eller ändra eftersom ventilationssystemet är inom föreningens ansvarsområde.

BirgitS BirgitS skrev:
Och om det är en fläkt som blåser ut luften i lägenheten är det ju viktigt att det finns ett kolfilter i den och kolfiltret ska rengöras eller bytas ut enligt tillverkarens anvisningar (kan vara flera gånger om året).

Ventilationsdonen får man inte byta ut eller ändra eftersom ventilationssystemet är inom föreningens ansvarsområde.
Har kolfilterfläkt och den inte direkt kopplad till imkanalen. Fläkten är inbyggd i ett skåp och utsuget/ventilationen sitter i samma skåp. Plockar ned, gör rent och byter kolfilter var 6e månad, men tycker det är i princip lika os:igt ändå, eller ingen märkbar förbättring i alla fall.

Pratade med min förening idag och verkar inte finnas mycket att göra åt problemet :(

BirgitS
Men det finns en imkanal och det sugs ut luft genom den?
Märks det att fläkten suger upp luften från kastruller och pannor, t.ex. går vattenångan vid pastakok mot fläkten och inte ut i rummet?

Kolfilterfläktar är ju aldrig lika effektiva som vanliga frånluftsfläktar och visst luktar det lite mat i vår lägenhet också under och efter matlagningen men inte så man märker det annat än när man kommer in utifrån.

Tycker dina gäster att det luktar lika mycket matos som du?

Det är också olika på olika kolfilterfläktar, vissa är bättre å vissa är sämre.

Hur ofta kolfiltret ska rengöras/bytas beror dels på vad tillverkaren anger dels på hur mycket man använder köksfläkten.

Sen behöver man även göra rent fettfiltret ofta, oftast minst en gång i månaden, ibland varje vecka.

Smutsigt fettfilter gör att kolfiltret blir smutsigt/dåligt fortare.

• Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.