Walle85
Kan man utifrån denna bild avgöra hur lätt det är att byta detta läckande vattenutkast? Eller ser man det först när man river loss det?
Läckande vattenutkastare mot husvägg med isbildning vid basen och snö täcker marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ingen avstängningsventil inne i huset, måste stänga av vattnet i hela huset för att få det att sluta droppa. Därav vore det bra att veta innan man monterar loss det.

Är detta ett bra alternativ att byta till?
https://www.bauhaus.se/vattenutkast...57813&indexName=nordic_production_sv_products

Krilleman
Walle85 Walle85 skrev:
Finns ingen avstängningsventil inne i huset,
Då skulle jag anse att du monterar en avstängning invändigt i huset till bara vattenutkastaren först.

Sen kan du i lugn och ro montera en ny vattenutkastare utan att stressa.

Hur ser det ut på insidan?

Bild på det så får du lättare hjälp! 👍👍✅✅

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Walle85
Krilleman Krilleman skrev:
Då skulle jag anse att du monterar en avstängning invändigt i huset till bara vattenutkastaren först.

Sen kan du i lugn och ro montera en ny vattenutkastare utan att stressa.

Hur ser det ut på insidan?

Bild på det så får du lättare hjälp! 👍👍✅✅
Kan tyvärr inte se röret på insidan, gissar att det går i innertaket i tvättstugan där det grenar av från inkommande ledning. Var förra ägaren som renoverade tvättstugan så har tyvärr ingen koll på hur det är gjort. Inte jättesugen på att riva ner det taket just nu...

Walle85
Uppskattningsvis här någonstans.
Tak i rum med hyllor fyllda av rengöringsmedel och kläder. En röd cirkel markerar ett område på taket vid en lampa.
Skapa konto

Om du kollar avståndet till ventilen från utkastet på första bilden.

Walle85 Walle85 skrev:
Kan tyvärr inte se röret på insidan, gissar att det går i innertaket i tvättstugan där det grenar av från inkommande ledning. Var förra ägaren som renoverade tvättstugan så har tyvärr ingen koll på hur det är gjort. Inte jättesugen på att riva ner det taket just nu...
Du måste ändå komma åt insidan för att skruva ihop det. Kan aldrig tänka mig att du kan återanvända röret genom väggen eftersom de nya blandarna stänger av på varma sidan och sen tömmer röret genom väggen.

https://www.gustavsberg.com/fileadmin/user_upload/Gustavsberg/pdf-files/633344_6_utomhuskran_17.pdf

Walle85
Purre Purre skrev:
Du måste ändå komma åt insidan för att skruva ihop det. Kan aldrig tänka mig att du kan återanvända röret genom väggen eftersom de nya blandarna stänger av på varma sidan och sen tömmer röret genom väggen.

[länk]
Ok, så då måste jag såga upp ett hål i innertaket i tvättstugan om jag vill få det fixat. Det gjorde ju allt lite jobbigare...

Purre Purre skrev:

[länk]
Alternativet är väl att koppla bort denna helt (någonstans borde det gå att komma åt matningen) och se sätta en ny kran någon annanstans där det går att komma åt den innifrån.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Walle85
Tyvärr inte första gången jag stöter på lite patrull sett till det som gjordes av tidigare ägare. Har gjort en del saker utan att tänka lite framåt, sett till serviceluckor, avstängningar, etc...

Walle85 Walle85 skrev:
Tyvärr inte första gången jag stöter på lite patrull sett till det som gjordes av tidigare ägare. Har gjort en del saker utan att tänka lite framåt, sett till serviceluckor, avstängningar, etc...
Å andra sidan kan du ju mäta dig fram exakt till var ledningen går, öppna upp 20x20 cm där så du kommer åt ledningen och kopplingen. Sen är det bara att täcka med en inspektionslucka när du är klar. Glöm inte att sätta en ballofix på lämpligt ställe.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Walle85
Matningen kommer från garaget och går hela vägen i innertaket i tvättstugan utan några serviceluckor (ritat med rött där jag tror att röret går genom tvättstugan). Kommer förvisso ut inne i pannrummet på andra sidan tvättstugan. Så skulle man flytta utkastet ca en halvmeter mot pannrummet kanske man kan gå in igenom väggen där. Men blir ju bra mycket mer jobb.

Rör i tvättstugans vägg, markerat med röd cirkel. Inga serviceluckor synliga. Dörrområde och förvaring i bakgrunden.
Skapa konto
Innertak i tvättstuga med en röd linje som visar rördragning utan serviceluckor, väggskåp, och dörr till pannrum i bakgrunden.
Skapa konto

Är det samma ledning som matar tvättstugan med kallvatten? I så fall har du sannolikt några kopplingar dolda i innertaket...

Walle85
D Dublin skrev:
Är det samma ledning som matar tvättstugan med kallvatten? I så fall har du sannolikt några kopplingar dolda i innertaket...
Det är det jag misstänker, samt att jag även tror att det grenar av upp till köket.
Kanske kan se något om jag monterar bort luftventilen som sitter i hörnet, men jag lär vara en del reglar i vägen för att se speciellt mycket.

Då återstår nog bara mitt förslag i inlägg #9. Har svårt att se att nåt annat alternativ skulle vara smidigare.

Walle85
Yes, sannolikt bästa sättet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.