Jag har en Robotapump enligt bild. En slang har spruckit, och jag funderar på att byta hela pumpen, men jag blir inte klok på vilken pump jag ska ha!

Jetpump, pumpautomat, hydropress? Jag blir helt snurrig av tanken.

Vidare så förstår jag inte hur det är inkopplat heller för den delen, men det kanske ger sig...

• Ett gammalt utrymme med rörledningar, en vattentank, och steniga väggar. Viss korrosion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trycktank och pump, rostiga rör, stenig yta, dunkel upplyst, installation i källare eller liknande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
F Fluxor skrev:
Vidare så förstår jag inte hur det är inkopplat heller
Yep, ser lite märkligt ut :)
Men som jag ser det så är utgående dubbla slangar på toppen, varav den undre går tillbaka till inkommande vatten ... kanske lite fler bilder på kopplingen. Samt att du kanske är helt säker på vilken som är inkommande slang? Bara du vet det så kan du utan problem koppla in en ny hydroforpump.

Ang pumpbyte så är väl din kravspec helt avgörande. Det absolut mest tidskrävande vid pumpbyte är ju alla slangkopplingar som ska moddas och bytas. Personligen har jag en identisk reserv hydroforpump i förrådet, så ett byte för mig tar max 1 timme. Så kan du klara dig med en billigare pump och köpa 2 istället så har tex Biltema en hydrofor för under tusingen (ingen aning ang kvaliteten på den :), men tekniska specen ser ok ut.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-801-2000038673

Jag har sneglat på en Wilo (Wilo
INITIAL JET SYSTEM 4-4 , WILO PUMAUTOMAT G25 MED TANK 60). Kan jag ansluta min "slavtank" tillden på samma sätt som min befintliga?

Det går med i princip vilken pumpautomat som helst beroende vad du behöver i tryck och flöde. Bara se till att den är godkänd för dricksvatten. Samt att den kärl/tank du har kan vara som extra vattenmängd och kopplas in lika med pumpautomaten

Jag tänker mig att man bara muttrar på den lika som befintlig, men det kanske inte går?

Bara plocka bort den gamla och sätta dit den nya ock koppla ihop lika, det är standard gängor och passar. Bara använda nya packningar och på gängorna lin och unipack eller Locher pasta

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.