531 läst · 13 svar
531 läst
13 svar
Byta ut värmesystemet, men mot vad? Fjärrvärme eller luftvattenpump
Hej.
Det börjar bli dags för oss att byta till något nytt värmesystem så då tänkte jag be om lite feedback och råd här innan vi tar ett beslut.
Vårt hus är ungefär 100m2 boarea samt 50m2 biarea (men boarean kan eventuellt byggas någon gång i framtiden) och ligger i Skåne.
1. Vi kollar på fjärrvärme eller luft-vattenpump. Kan man säga ungefär mellan tummen och pekfingret vad värme och uppvärmning av vatten kan tänkas kosta med fjärrvärme vs luft-vattenpump på ett år?
2. När det gäller luft-vattenpump så har vi fått offerter från Panasonic (aquageneration K 9kw tror jag modellen hette) och Daikin (Althema 3 tror jag den modellen hette). Priserna vi fått på de båda är väldigt nära varandra, så den biten spelar ingen roll. Men är det någon som har erfarenheter av de båda märkena och har någon feedback och för och nackdelar med dem?
3. Försäljarna som har gett offerterna säger att man knappt hör grejen på utsidan, men det är en säljare… hur mycket låter den i verkligheten och är det i någon nivå som kan va störande om det är i närheten av sovrumsfönster t.ex?
Tack på förhand,
Mvh Jerry
Det börjar bli dags för oss att byta till något nytt värmesystem så då tänkte jag be om lite feedback och råd här innan vi tar ett beslut.
Vårt hus är ungefär 100m2 boarea samt 50m2 biarea (men boarean kan eventuellt byggas någon gång i framtiden) och ligger i Skåne.
1. Vi kollar på fjärrvärme eller luft-vattenpump. Kan man säga ungefär mellan tummen och pekfingret vad värme och uppvärmning av vatten kan tänkas kosta med fjärrvärme vs luft-vattenpump på ett år?
2. När det gäller luft-vattenpump så har vi fått offerter från Panasonic (aquageneration K 9kw tror jag modellen hette) och Daikin (Althema 3 tror jag den modellen hette). Priserna vi fått på de båda är väldigt nära varandra, så den biten spelar ingen roll. Men är det någon som har erfarenheter av de båda märkena och har någon feedback och för och nackdelar med dem?
3. Försäljarna som har gett offerterna säger att man knappt hör grejen på utsidan, men det är en säljare… hur mycket låter den i verkligheten och är det i någon nivå som kan va störande om det är i närheten av sovrumsfönster t.ex?
Tack på förhand,
Mvh Jerry
Vad är totala elförbrukningen idag och vilket uppvärmningssätt? När är huset byggt? Det är mycket att räkna på men fjärrvärmen borde vara ganska enkel för dig själv att räkna fram vad den kostar.
Daikin Altherma 3 TopGrade är en mycket bra värmepump enligt specifikationerna. Är det bara vanliga Altherma 3 utan TopGrade så är den enklare men borde fungera i Skåne.
Daikin Altherma 3 TopGrade är en mycket bra värmepump enligt specifikationerna. Är det bara vanliga Altherma 3 utan TopGrade så är den enklare men borde fungera i Skåne.
Det var inte lätt att räkna på det innan heller, men nu kanske man dessutom behöver räkna på kommande effektavgifter i sin kalkyl för värmepumpsalternativet.
Bortsett från ekonomin är man ju låst till sin fjärrvärmeleverantör, sin elkostnad kan man ändå påverka till viss del genom de avtal man tecknar.
Bortsett från ekonomin är man ju låst till sin fjärrvärmeleverantör, sin elkostnad kan man ändå påverka till viss del genom de avtal man tecknar.
Vi har bara bott här sen slutet av november förra året, så har tyvärr inte stenkoll på kostnaderna. Men just nu har vi en gammal oljepanna som värmer elementen (men som har möjlighet att köra på el också) och sen värmer vi vatten med el, och såhär långt ligger elräkningen på runt 1500kr/mån (runt 1000kr innan fasta avgifter)/400-500kwh/mån och oljeräkning på runt 25-30 000kr/år (uppskattningsvis).J Josth skrev:Vad är totala elförbrukningen idag och vilket uppvärmningssätt? När är huset byggt? Det är mycket att räkna på men fjärrvärmen borde vara ganska enkel för dig själv att räkna fram vad den kostar.
Edit: glömde svara på när huset är byggt… huset är byggt 1969 och har i nuläget gamla fönster men tanken är att byta ut dem inom det närmaste halvåret också.
Såhär säger energideklarationen,J Josth skrev:
Energiprestanda, primärenergital:
342 kWh/m² och år.
Specifik energianvändning:
173 kWh/m² och år.
Mängden olja som använts tidigare har varit 1,5-2kubikmeter/år, men så har det varit en ensam äldre dam som bott här tidigare och nu är vi två medelålders istället.
Det är kraftringen som levererar fjärrvärme här, så kostnaden där är 98öre/kwh + 5 280kr/år.
Spontant av det jag hittills förstått;
Välj fjärrvärme.
Huset byggt sent 60-tal. Oljepanna.
= högtemperatur till radiatorer = inte lämpligt för värmepump.
Planerar ni byta radiatorer och värmesystem i huset till lågtemperatursystem så kan värmepumpsdrift bli förmånlig.
Välj fjärrvärme.
Huset byggt sent 60-tal. Oljepanna.
= högtemperatur till radiatorer = inte lämpligt för värmepump.
Planerar ni byta radiatorer och värmesystem i huset till lågtemperatursystem så kan värmepumpsdrift bli förmånlig.
Om man då gissar på 2 kbm olja per år för uppvärmning och 5000 kWh el varav hushålls-el ca 2500 kWh och uppvärmning 2500 kWh. Verkningsgraden på oljepannan är nog bara 75% så det blir ca 15000 kWh olja som ska ersättas. Summa 17500 kWh fjärrvärme kostar 17150 kr + fast avgift = 22430 kr per år med fjärrvärme.
Redigerat:
Jag tänker tvärtom, jag bor i ett dubbelt så stort hus i Skåne byggt 65 som tidigare hade oljepanna och det funkar fint med luft-vatten med samma element.R roke skrev:
Jag förbrukar 12000 kWh inkl hushållsel.
Bara fadtpriset gör fjärrvärmen finansierar lätt två månaders el på vintern.
Fjärrvärmen skulle jag aldrig välja..värmepumpen ger minst * 3 effekt mot inmatad el.
Jajustja. Det ligger i Skåne ser jag nu. Tack för påpekandet. Jag missade att tänka på det. Det gör värmepumpsdrift helt klart mer fördelaktig.D Dilato skrev:Jag tänker tvärtom, jag bor i ett dubbelt så stort hus i Skåne byggt 65 som tidigare hade oljepanna och det funkar fint med luft-vatten med samma element.
Jag förbrukar 12000 kWh inkl hushållsel.
Bara fadtpriset gör fjärrvärmen finansierar lätt två månaders el på vintern.
Fjärrvärmen skulle jag aldrig välja..värmepumpen ger minst * 3 effekt mot inmatad el.
Tack för alla svaren! Låter som många förespråkar luft vatten värmepump.
Är det nån mer som har erfarenhet av daikin och panasonic som märken när det gäller värmepumpar och antingen kan rekommendera eller avråda från någon av dem?
Av vad jag hittat när jag googlat så verkar de väldigt lika men med daikin minimalt före enligt något test jag hittade.
Är det nån mer som har erfarenhet av daikin och panasonic som märken när det gäller värmepumpar och antingen kan rekommendera eller avråda från någon av dem?
Av vad jag hittat när jag googlat så verkar de väldigt lika men med daikin minimalt före enligt något test jag hittade.
Kan inget om Daikin, men har hört att de ska vara extremt bra
Har dock själv en Paransonic TCAP 9kW monoblock (gen J) som går på fast framledning på 45C mot en 500L AckTank som sen från den automatiskt shuntar ut så att jag håller 23C inne ( sommar temp ftw! )
Ligger i Östergötland , ca 160kvm uppvärmd yta.
Har en vinter COP på över 4
Är extremt nöjd.
På sommaren kör jag en framledning på 50C för att jag värmer poolen via en poolvärmeväxlare från AckTanken. Och då med uppvärmning av pool ligger COP på över 6
Har dock själv en Paransonic TCAP 9kW monoblock (gen J) som går på fast framledning på 45C mot en 500L AckTank som sen från den automatiskt shuntar ut så att jag håller 23C inne ( sommar temp ftw! )
Ligger i Östergötland , ca 160kvm uppvärmd yta.
Har en vinter COP på över 4
Är extremt nöjd.
På sommaren kör jag en framledning på 50C för att jag värmer poolen via en poolvärmeväxlare från AckTanken. Och då med uppvärmning av pool ligger COP på över 6
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta ut bergvärmepump, besparing/erfarenheter av pumpbyte?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Kan man byta ut ett ytterglas till ett ytterglas med spröjs?
Fönster & Dörrar -
Hjälp med utfärda kontrakt för byta fönster och dörr
Juridik -
Byta ut värmesystemet i äldre hus.
Värme allmänt -
Behöver värmesystemet, rör osv bytas ut?
Värme allmänt